Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Hur gör ni andra vid husköp?

Vi gorde inte det. Sedan gifte vi oss utan äktenskapsförord ett halvår senare. Vi planerar att leva tillsammans livet ut och vill ha det ekonomiskt jämställt. 

• Anonym (Kvinna)

I min familj och bland mina vänner är det ingen som har skrivit skuldebrev eller äktenskapsförord.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bank) skrev 2025-08-12 13:57:07 följande:
    Tror du inte alla gör det, men ändå så misslyckas nästan hälften. Men det är generöst av den som gått in med mkt mer att efterskänka de pengarna till sitt ex.

Men att använda "vi planerar att hålla ihop resten av livet" som ett argument för att inte se om sitt egen ekonomi är naivt. Då har man inte tänkt till. Då är det bättre att skriva att man inte bryr sig om pengar och att även en eventuellt otrogen partner ska ha rätt att få mina pengar. 
    Mer eller mindre. Många ser inte löften som livslånga nuförtiden. Jag är mer konservativ och kommer verkligen att kämpa för vårt äktenskap i nöd och lust. 

Har tänkt på saken i många varv. Tycker att det är mer jämställt och rättvist att äga hälften av tillgångarna.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bank) skrev 2025-08-12 14:25:11 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. Man kan leva jämställt och ha allt tillsammans fast man har äktenskapsförord. Det träder ju bara i kraft om det blir skilsmässa, det påverkar inte hur ni lever och vad ni gör med pengarna så länge ni är tillsammans.

Sedan är ni två. Du kan bara ta ansvar för dig själv. Vad din man gör kan du inte styra över. 
    Det är ju ett ekonomiskt övertag att få det mesta av huset/tillgångar vid en ev separation. Inte jämställt eller rättvist att leva i den vetskapen, tycker jag. Vi är en enhet och om vi ändå skulle skilja oss så har båda samma förusättningar.

Nä, så är det ju. Men jag väljer att tro att det han säger om sig själv är sant. 
Svar på tråden Hur gör ni andra vid husköp?