Hjälp inför skiljsmässa
Jag är precis mitt i det. Mycket är väldigt likt det du skriver - men jag är kvinnan (vilket eg inte borde vara relevant men med tanke på svaret ovan skriver jag det ändå)
Skilsmässan är i vårt fall mitt initiativ. Min man vill inte. Jag är elak och hemsk och förstör hans liv och så varvas det med att han går runt och visslar och låtsas som ingenting.
Tyvärr vill han inte bo kvar i huset. Hade varit så mycket enklare så. Då hade jag kunnat skaffa mig nåt och flytta ut. Nu ska jag istället få ut han som inte vill. Ekonomin är dock i vårt fall precis som ert inte hindret. Bara beslutsförmåga och driv.
Barnen tog det förhållandevis bra. Jag låtsades inte ens att det var ett gemensamt beslut utan sa att det var jag som inte ville mer. De har frågat om varför och jag har försökt förklara så gott jag kan. Den som tog det hårdast var våran 19-åring. Det förvånade mig. Han känns väldigt mogen och nästan vuxen men där och då insåg jag att han fortfarande i det här primärt är barn och vi föräldrar.
Han tyckte det var hemskt att vi aldrig skulle kunna åka hem till vänner ihop längre (vi har umgåtts som familjer med framförallt 2 andra familjer) och jag sa att det kan vi visst. Vi hatar inte varandra. Klart vi kan äta middag ihop även framöver. Och hans svar på det var i princip att då är det ju helt onödigt att ens skilja sig om det går bra.
Men det är 1.5 månad sen vi berättade. De har landat. Sen kommer det säkert ett nytt bakslag när det väl finns en lägenhet och mannen flyttar ut.
Jag trodde någonstans att folk skulle bli chockade men de som känner oss båda har inte blivit det. En av våra närmaste vänner sa t ex: Jag kan egentligen inte säga att jag är så förvånad. Ni verkar inte ha roligt ihop bara ni.
Och nej det har vi inte. Vi vill inte samma saker, vi gör inte saker tillsammans. Vi har varit bra på att rodda familjen AB och nu börjar barnen vara stora och man sitter i var sitt hörn i soffan och tänker: Jaha, nu då.
Det är inte människan jag vill leva med. Det bara är så. Jag värdesätter honom som förälder men det är det.
Huruvida man behåller kontakten med barnen tror jag det helt och hållet har att göra med vilken kontakt man haft innan. Jag är inte alls orolig för egen del. Det hade jag inte varit även om det varit jag som flyttat.