Anonym (Q) skrev 2025-08-20 23:45:04 följande:
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det är självklart att tonåringar ska ha vänner och fritid och frihet. Jag överdriver mina exempel för att utmana tankesättet att tonåringar inte valt familjelivet och att de ska frigöra sig. Självklart ska de växa upp, mogna, hitta egna värderingar, vänner, val i livet. Allt det har ju vi alla gjort.
Men det finns mer i livet som är viktigt att värdera. Självklart förstår jag att tonåringarna skulle vara vilse utan familjen och att de älskar sin familj. Men det är viktigt att lära tonåringarna vikten av att visa med handlingar att man tycker om någon, även när det inte är vänner i fråga. Det är viktigt att inte helt tappa andra bitar av sitt liv för att man där och då är uppslukad av vänner och fest.
Jag har svårt att förstå att det för så många verkar vara rimligt att tonåringarna ska få komma och gå från hemmet hur som helst och att det inte ska finnas tider eller stunder då man får ägna lite tid åt annat. Syskon blev ett exempel men det kan vara annat, som exempelvis besök, familjeaktiviteter, hushållssysslor. Osv.
Tycker inte riktigt tonåren ska vara en frizon för att göra precis som man själv vill hela tiden.
Men jag tar till mig att folk tycker det inte ska finnas tider att hålla och att syskonen är irrelevanta.
Jag tycker inte heller att tonåringar ska vara fria att göra som de vill precis hela tiden. Men lite frihet måste de få ha.
Och jag undrar fortfarande hur gamla deras småsyskon är? Om tonåringarna får ut något av att umgås med dem eller om åldersskillnaden är för stor?
Jag undrar också vad du tycker om exemplet med mitt barns kompis som jag skrev i mitt förra inlägg?
En tonåring som inte får vara ute med sina kompisar mer än någon gång ibland och då bara 2 timmar åt gången. Sen ska h*n hem och umgås med sina småsyskon som är i låg-och mellanstadieåldern,eller äta mellis med dem.
Tycker du att det är en ok hållning?