Inlägg från: Anonym (mamsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamsen)

Regler för 16 åring

Anonym (Q) skrev 2025-08-19 22:32:19 följande:
    Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

Har inte läst hela tråden men jag ser det som helt normalt att en sextonåring hellre vill vara med kompisar än med familjen. Det kallas för frigörelse och sker i tonåren. När barnet är i 20-årsåldern kommer de ofta tillbaka och vill ha en mer aktiv relation.

Se det som att du har gjort ett bra jobb som förälder om ditt barn är självständigt och lever sitt eget liv. Det är precis så det ska vara. 

Däremot bör man förstås inte gå och lägga sig efter midnatt varje natt. En rimligare tid vore att han/hon är hemma vid 22-23-tiden. 

Att be en 16-åring att vilja hänga med ett småsyskon ser jag som lite för mycket. Det är inte alla som känner för det. 

Om 2 år är ditt barn bokstavligen vuxet i lagens mening och kan få för sig precis vad som helst utan att du kan stoppa henne/honom. Då måste man ha hunnit träna på att vara ifrån varandra och klara sig själv. 
Svar på tråden Regler för 16 åring