Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

Tycker det låter som din sambo ärr ute efter att både ha kakan och äta upp den. Han vill ha ett traditionellt förhållande där du som kvinna finns för för honom när han önskar och tar ett större ansvar i hemmet så att han kan fortsätta ha friheten att komma och gå som han vill. 

Samtidigt så vill han ducka den andra delen som kommer med ett traditionellt förhållande som är att den som gör minst hemma istället betalar in mer till det gemensamma. 

Du jobbar ju inte ens en normal heltid det till antal timmar plus att det verkar som att du dessutom inte har så mycket restid. 

Om du går med på att dra ned kostnaderna så måste ju såklart den första kostnaden du drar ned vara honom, framöver måste han 100% stå för sina egna kostnader. 

Nummer två att säkerställa att han verkligen står för 50% av alla kostnader för ert gemensamma barn. 

Då kan du räkna på hur mycket dina utgifter minskar och samtidigt minska ditt extraarbete motsvarande.

• Kvittning
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 09:48:02 följande:

om han har ut mer än mig och han går +-0 och jag utöver det har kostnader för barnen, är det då JAG som har för mycket räkningar? 🤔 

sen väljer jag att hjälpa barnen med sånt som jag anser hjälper dom inför framtiden, körkort tex, och låter dom hålla på med dom hobbys dom är intresserade av? hade det gått att låta bli att dom håller på med hobbys eller tar körkort? Ja det hade det väll med ledsna barn som resultat och svårare att ta sig in på arbetsmarknaden sen? han vill att jag ska jobba mindre och anser att ungarna kan vara utan sånt bla 

Nä, han är helt orimlig. 

Jag kan inte tolka hans inställning som något annat än att han vill att du ska jobba mindre än deltid för att kunna vara hemma och ta hand om hus och ert gemensamma barn för att han själv ska slippa vara bunden och kunna ägna sig åt vänner och hobbies. 

Tycker förövrigt att du omedelbart ska sluta betala extra för saker, varför gör du det egentligen?

En sak att du betalar för de barn som är "bara dina", men du ska ju såklart inte betala något för honom och du ska inte betala mer än han gör för saker som ni köper till ert gemensamma barn eller hem. 

• Kvittning
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 11:29:06 följande:
    Han har rätt i att du har för höga utgifter. 

Han går +- 0 på sin vanliga heltidslön, utan extrajobb. Du går +-0 på din vanliga heltidslön plus extrajobb..... den som absolut måste se över sina utgifter är du. Men även han bör se över sina. 

Men det är inte han som måste ha ett extrajobb för att går runt ekonomiskt. 
    Om hon slutar att betala när mannen säger att han inte har råd så kommer hon ju minska sina utgifter rejält. 

@ts: Du MÅSTE sluta betala för att täcka upp för honom, I allt du skriver så är det "han säger att han inte har råd så du erbjuder dig att betala och att han blir skyldig dig". När tror du att du kommer få tillbaka pengarna? Låt saker förfalla, lämna honom ensam hemma när ni gör något kul. Såklart han inte ser någon anledning att ta ansvar för ekonomin med sina pengar när du hela tiden täcker upp. 
  • Kvittning
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 16:22:28 följande:
    Glömde! Kräv även att han börjar betala tillbaka på skulden till dig. 
    Ja alltså jag kan inte låta bli att känna att det här är ett förhållande där en person kräver saker och blir sur när det inte händer och den andra efterfrågar saker och löser det själv (dvs med bara egna pengar) när det blir ett nej. Det blir ju en rätt fin sits för den som kräver. 

Ts, du måste verkligen börja kräva saker själv. 
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra