-
Vad bra. Visste att du innerst inne vet att det råder svält i Gaza.Tow2Mater skrev 2025-09-07 22:00:57 följande:Det är inget påstående att svälten inte finns i Gaza. Bara i din fantasi med andra ord! -
Sionisternas ihärdiga lögner och försök att dölja det uppenbara lidandet i Gaza gör folk förnannade. Bilder på barn med genetiska sjukdomar har delvis använts, men det är inte det enda som visas. Fall av friska svältande barn och människor är väldokumenterade. IPC har kommit fram till att det är svält.Mentat skrev 2025-09-07 22:06:58 följande:Om det nu är så att det finns en utbredd svält i Gaza, varför sände man ut bilder på barn med genetiska sjukdomar som påstods visa denna svält?
Det borde ju ha funnits massor av i grunden friska men svältande barn man kunde ha fotograferat i stället och då sluppit förtroenderaset när det visar sig att det man visat upp inte alls var vad man påstod.
Barn svälter snabbare än vuxna, eftersom deras kroppsmassa är mycket mindre?och de har mycket mindre marginaler innan undernäring uppstår. Detta gör dem extra sårbara i situationer med matbrist och hunger, där deras behov av näringsrik mat också är större.
Viktiga faktorer:
Barn har mindre energireserver än vuxna och deras högre ämnesomsättning och utvecklingsbehov gör att de snabbare blir undernärda om de inte får näringsrik mat.
Konsekvenserna blir också allvarligare och kan leda till livslånga skador på fysisk och mental utveckling än vad det blir hos vuxna.
Redan i medicinska definitioner av svält framgår att dödstalen hos barn accelererar kraftigt snabbare än hos vuxna vid katastrofer.
I kliniska sammanhang vid t.ex. ätstörningar ser man också att svältsymtom och viktnedgång utvecklas snabbare och blir mer akuta hos barn än hos vuxna.
Sammanfattningsvis är barn klart mer sårbara för svält än vuxna och utvecklar undernäring och svältsymtom betydligt snabbare på grund av mindre kroppsmassa, större näringsbehov och lägre reserver
Ljuger IPC? Ljuger UNICEF? Men inte den mest omoraliska ledningen i världen med krigsförbrytaren Netanyahu?
www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-sagar-fejkanklagelserna-om-bild-pa-svaltande-flicka-i-gaza-utan-tvivel-undernart
unicef.se/katastrofinsatser/massvalt-i-gaza-barn-dor-varje-dag

-
Onda människor förstår inte varken saklighet eller poesi. Onda människor stödjer, försvarar och döljer folkmord.FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-07 22:34:09 följande:Hjärtslag för livet, smärtans skrik, jorden reser sig, mänsklighetens själ - så skönt att vi är sakliga i denna tråd. Och poetiska.
-
Meddelande borttaget -
En terroriststat bygger atombomber. Väntsr på att USA ska bomba anläggningen precis som man gjorde med Iran
"Ett nytt hemligt byggprojekt i Israel avslöjas av satellitbilder.
Och enligt experter rör det sig om en anläggning för att tillverka atombomber.
? Det är väldigt svårt att föreställa sig något annat, säger kärnvapenexperten Jeffrey Lewis."

-
Jodå, jag vet väldugt mycket om sionism och sionister. Sionism är en extrem ideologi. Dess innebörd och uttryck har orsakat extremt mycket lidande för det palestinska folket.Tow2Mater skrev 2025-09-07 23:30:21 följande:Ja och jag sa inte vad du pastod jag sa. Sluta nu, det borjar verkligen bli trottsamt.
Och jag ar inte sionist. Sluta anvand ord du inte begriper dig pa.
Sedan staten Israels grundande 1948 har sionismen gått från att vara en utopisk vision till en extremt, våldsam och rasistisk politisk verklighet. Dagens sionism, som utövas av Israrl, står i stark konflikt med alla demokratiska liberala värderingar. Några forskare tycker att den går att jämföra med fascism.
Dagens sionism tex främjar och innebär olaglig ockupationen av palestinska områden. Detta förklaras med "Gud lovade oss det landet".
Sionism betonar en stark aggressiv nationalistisk hållning, vilket leder till våld mot och förtryck av palestinier. Sionism har kopplats till militanta och extrema grupper som använder våld och terrorism mot palestinier, vilket ses som ett brott mot mänskliga rättigheter. Det som sker i Gaza idsg är ett resultat av sionistisk politik.
Sionism prioriterar alltid judiska intressen på bekostnad av demokratiska principer och rättigheter för andra grupper vilket är så klart väldigt odemokratiskt. Det är apartheid. Sionism stödjer en kolonialistisk politik som leder till apartheidliknande förhållanden och fördrivning av palestinier.
Nuvarande Israels regering är högerextremister/sionister. Ledande figurer inom sionism just nu inkluderar Itamar Ben-Gvir, Bezalel Smotrich och Netanyahu.
Benjamin Netanyahus regering är den mest högerextrema i Israels historia. Den består av hans parti Likud och allierade likasinnade, inklusive Religiös sionism, Judisk styrka och Noam.
Nyckelministrar som Itamar Ben-Gvir och Bezalel Smotrich har öppet stöttat hat, folkmord, rasism, fanatiska bosättare, våld mot palestinier, etnisk rensning och förespråkat annektering av ockuperade palestinska områden.
Deras politik har lett till folkmord mot palestinier och en försvagning av rättsstaten. Deras politiska mål inkluderar bla att förändra lagar för att minska rättsväsendets makt, vilket syftar till att stödja Netanyahus regering och hans korruptionsfall.
-
Du kan läsa en massa sakliga kommenterar från mig med du gör inga. Inte lätt att vara sionist idag.FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-07 23:36:51 följande:Kanske, inte vet jag, jag är ingen ond människa.
Men jag trodde att i denna tråd diskuteras Gaza med sakliga argument. Kanske hade jag fel.
-
Min kommentar var kanske för tungt gör dig. Fråga om hjälp för att tolka den så får du se att du fick ett väldigt pedagogiskt svar.Mentat skrev 2025-09-08 09:21:44 följande:Många ord som vanligt, men du bemöter inte min fråga: Varför använder man över huvud taget bilder på barn med sjukdomar och påstår att deras tillstånd beror på svält om det nu finns gott om barn som svälter på riktigt? Det är ju förödande för trovärdigheten. -
Jag har inte sett en enda kommentar här som stödjer Hamas. Så, vad svamlar du om? Är det att vara proHamas när man är emot folkmord och etnisk rensning.Mentat skrev 2025-09-08 09:35:23 följande:Du avfärdar ett inlägg pga att det skulle vara en text av någon du kallar extremhöger men citerar glatt en som varit ordförande för Svensk-kubanska föreningen, vilket för mig är synonymt med extremvänster. Konsekvensen lyser med sin frånvaro.
Jag kommer nog aldrig att begripa hur vänstern kan stödja en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och mördar den som inte längre vill konsumera dess opium för folket. Den rörelsen borde ju, logiskt sett, vara vänsterns dödsfiende. Tydligen inte. Märkligt.
Israelvänner däremot helt öppet stödjer alla krigsbrott som begås av Israel inklusive slakt av oskyldiga barn. Kommer ihåg att dessa i andra trådar hävdade att dessa barn kommer att vara terrorister när de blir vuxna och därför var de legitima mål. Sjukt. 28 barn dödas dagligen.
www.euronews.com/2025/07/17/an-average-of-28-children-die-daily-in-gaza-unicef-tells-security-council

-
Över hundra humanitära organisationer är överens...Israel blockerar nödhjälp och måste sluta med det.
"Trots Israels påståenden att nödhjälp tillåts i Gaza, nekas stora hjälporganisationer att föra in livsavgörande förnödenheter till den hungrande befolkningen. Diakonia kräver nu tillsammans med över hundra internationella organisationer att omvärlden ställer krav på Israel att släppa in den hjälp som står redo vid landets gränser.??"
www.diakonia.se/aktuellt/over-hundra-organisationer-kraver-att-israel-slapper-in-mat-och-vatten-i-gaza/