Gaza
Jesper f skrev 2025-09-22 13:21:57 följande:
Nu vet inte jag om alla satteliter i hela världen har en blind fläck över just Gaza, eller vad det nu kan vara frågan om, men jag konstaterar bara att det är väldigt märkligt att under pandemin fanns gott om foton - men i detta fall där gravar och gravområden torde vara MASSIVA, finns inga foton alls. Det är i sammanhanget en aning märkligt, och hur de oberoende myndigheterna som inte ens finns fysiskt på plats kommit fram till sitt resultat vore intressant att få presenterat - för hittills finns mig veterligen INGEN som egentligen har ens en aning om siffrorna ens teoretiskt kan stämma eller inte, oberoende om de är för många/för få - och kommer sannolikt heller inte ha en uppfattning innan kriget är slut och man måste försöka få ordning på folk igen genom någon slags folkräkning eller liknande. Det är farligt att kasta omkring sig siffror utan att egentligen veta vare sig bu eller bä. Att det finns offer är alldeles tydligt klart för alla - men precis som begrepp som Folkmord och liknande, tror jag man ska vara väldigt försiktig att säkert uttala sig om någonting annat än vad vi idag vet, att det är krig och att det finns offer. Men där någonstans slutar nog också kunskapen om saker och ting.
youtube.com/shorts/O4cuiLrmUsY