Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza

Dr Nail skrev 2025-10-09 20:52:51 följande:
    Nähäpp. Dock satsar jag 20 spänn på att Greta får den
    Mer troligt än Trump, det håller jag med om. Den nobelkommitté som gav Obama fredspris för att han inte var George Bush lär inte ge det till Trump i varje fall.

Nu är mitt tips iofs att ingen av dem får det. Jag gissar på någon organisation.
  • Mentat
    Anonym (F U) skrev 2025-10-09 23:36:34 följande:
    Inte enligt det fredsavtal som Israel har accepterat.

I det ska nämligen Hamas antingen lämna Gaza eller låta sig av-nazifieras.

Dessutom ska Israel få behålla en säkerhetszon kring Gazas gränser. De lär kunna stoppa inflödet av vapen.

Säger Hamas ja till avtalet är Hamas slut som organisation och Hamas är en dödskult som hellre dör i omöjlig strid mot judarna än frivilligt accepterar den judiska statens existens.

Det enda som betyder någonting är att Hamas avväpnas. Allt annat innebär status quo och fortsatt död.
    Man har ju länge smugglat in vapen till Gaza. Kan vi verkligen tro att det upphör? Att Hamas strävan är att döda judar varhelst de kan betvivlar ju ingen. Nåja, nästan ingen.
  • Mentat
    Anonym (F U) skrev 2025-10-10 07:39:12 följande:
    För att det inte funnits israelisk kontroll över gränsen mot Egypten. Förslaget nu som Israel har accepterat är att Israel behåller en säkerhetszon även där. De har alltså den teoretiska chansen att hantera tunnlar från Egypten.
    OK, då kan jag bättre inse varför Hamas inte vill ge upp sina vapen. Dessutom vill de väl ha dem för att terrorisera den egna befolkningen.
  • Mentat
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-10-10 11:26:17 följande:

Personligen tycker jag inte bara att Hamas ska avväpnas, jag tycker de ska fängslas, och för terrorister har jag inga problem med dödstraff. Det gäller förstås även de som begått krigsbrott av IDF soldater heller, eller de som beordrat dem att utföra krigsbrott.  I fredsavtalet ska självfallet tas med att bosättningar ska upphöras. De som befinner sig inom Gazas gränser ska avhysas.

Redan gjort. När Israel lämnade Gaza 2005(?) avhyste israeliska armén alla bosättare med våld från Gaza
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-11 10:11:13 följande:
    Skillnaden är att Israel skapades som ett judisk land trots att majoritet av befolkningen var palestinier. Skillnaden är att Israel skapades genom enorm etnisk rensning och folkmord av palestinier för att Israel skulle vara ett land med judisk majoritet där de flesta är judiska invandrare från hela världen. Och du förstår inte varför är man mot folkmord och etnisk rensning? 
    Som vanligt, inte korrekt: FN:s delningsplan drog gränserna just efter var judar respektive araber var i majoritet. Det har vi varit igenom förr men det passar ju inte in i ditt hat mot Israel så du ignorerar det, återigen som vanligt.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-10-10 22:26:15 följande:

Hur går det med europas koaliation av de villiga som skulle skicka fredsbevarande styrkor nu då? USA skickar 200 till att borja med, vad bidrar europa med?

An international force, comprised largely of troops from Arab and Muslim countries, would be responsible for security inside Gaza.

To help support and monitor the ceasefire deal, US officials said they would send about 200 troops to Israel as part of a broader, international team.

The US would also lead a massive internationally funded reconstruction effort.

www.euronews.com/2025/10/10/thousands-of-palestinians-return-north-as-israel-hamas-ceasefire-starts-in-gaza
    "Coalition of the willing" handlade väl ändå om Ukraina, inte Gaza?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-11 11:03:38 följande:
    Din propaganda kan inte ändra historiska fakta.

Israel skapades som ett judisk land trots att majoritet av befolkningen var palestinier. Skillnaden är att Israel skapades genom enorm etnisk rensning och folkmord av palestinier för att Israel skulle vara ett land med judisk majoritet där de flesta är judiska invandrare från hela världen. 
    Faktaresistens. Ingen är förvånad. Den som är intresserad kan kika på vad som gällde för FN:s delningsplan och konstatera vem som har rätt.
  • Mentat
    Anonym (S) skrev 2025-10-12 14:32:28 följande:
    Trumps riviera kanske kommer?

Något måste ju ändras från hur det var tidigare. Att bygga upp ett bidragssamhälle igen är ju fruktlöst. Men t ex fiske och turism kanske kan vara ett alternativ till att börja med.
    Har svårt att se att någon skulle vilja turista på ett ställe där Hamas terroriserar befolkningen, t.ex. genom att jaga "Israel-kollaboratörer". Inte mycket till kompromiss- och fredsvilja där inte.

"Hamas har kallat in runt 7 000 medlemmar av sin säkerhetsstyrka för att ta kontroll över områden i Gaza som Israel lämnat, skriver BBC.
    Mobiliseringen ska ha skett via sms med formuleringar om att ?rensa Gaza från brottslingar och Israel-kollaboratörer?."

Jfr: www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-kriget-i-mellanostern
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-12 15:51:25 följande:
    Låt människor bli fria från ockupation, förtryck, etnisk rensning och folkmord. Det är det viktigaste. Att idag prata om vem ska komma på semester i Gaza som är idag ruiner blandande med tusentals döda kroppar är sjukt. 
    Javisst, men hur skall man bli av med Hamas' förtryck?
  • Mentat
    Anonym (Hjärntvättad av Hamas) skrev 2025-10-12 19:45:12 följande:

Undrar om alla Hamas lögner så småningom kommer upp till ytan?

Kommer folk inse att det mest de sagt är rent påhitt?

Nej. Journalistkåren kommer att hitta något annat att fokusera på. Troligen inte verkliga folkmord som Jemen eller Sudan dock, det finns varken amerikanska eller judiska intressen inblandade där.
Svar på tråden Gaza