Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza

Jag saknar fortfarande ett svar på frågan om hur Gaza skall kunna befrias från Hamas' förtryck..?

• Mentat
    Anonym (F U) skrev 2025-10-13 10:50:29 följande:

Ja ...

Återstår de mördades kroppar då.

Jag får innerligt hoppas att det inte var fler än 20 som var vid liv, annars hade Hamas ett lysande tillfälle att mörda några till eftersom media länge talat om att just 20 var vid liv.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-10-13 21:38:35 följande:
    Den enda möjligheten att befria världen från Hamas är nog att följa pengarna och se till att de inte kommer Hamas till godo. Vilket borde gå om tillräckligt stort ekonomiskt tryck riktas mot arabländer och biståndsorganisationer.
    Tja, en del av det gör väl Hamas ledare själva? Var inte ledarna goda för miljarder? Oavsett vilket lär Iran fortsätta finansiera dem. Jag säger inte att du har fel, men det lär vara väldigt svårt att hindra pengar och vapen att flöda från Iran till diverse Israelhatande organisationer och individer.

Just nu verkar ju i alla fall Hamas återuppta sin kontroll av Gaza, i samma ögonblick som Israel drar sig tillbaka. Den som ens har talat med israeliska soldater är nog i farozonen.
  • Mentat
    Anonym (Lina) skrev 2025-10-14 09:56:19 följande:
    Historieförfalskare!! Du vet lika väl som alla andra att om Israel aldrig haft militär kapacitet så hade landet inte existerat idag. 
    Målet, att Israel skall utplånas, är en sak som är gemensam med Hamas.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-10-14 16:04:25 följande:
    Hamasledarna vill nog inte att deras pengar skall gå från att bekosta Hamasledarnas lyxliv till att bekosta fotfolkets vapen. Eftersom girighet har en tendens att trumfa ideologi så brukar penningströmmar inte flyta från ledarna till fotfolket.
    Naturligtvis inte. Det var just det jag menade när du skrev "Den enda möjligheten att befria världen från Hamas är nog att följa pengarna och se till att de inte kommer Hamas till godo. " - när Hamas' ledare lägger beslag på pengarna själva kommer de inte rörelsen till godo.
    Det är iofs positivt men de verkar inte ha haft några problem med att få tag på vapen ändå. Irans mullor lider nog ingen brist på pengar att ösa över vem som helst så korruptionen inom Hamas räcker inte till för att stoppa deras ambitioner att döda judar varhelst de kan.
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-15 20:20:11 följande:

Ok så nu har diskussionen i tråden gått från Gaza till Västbanken? Du kanske döpte tråden fel.

Så det kvittar för palestinierna om Hamas är kvar eller inte? De 10 oliktänkande palestinier som blev avrättade häromdagen kanske inte håller med dig, eller några av de palestinier som Hamas stal mat från och inte gav tlllträde till sina skyddsrum när bomberna föll.

Upplys mig gärna om var de aktivister som "enbart bryr sig om civila i Gaza" har protesterat mot Hamas' avrättningar där.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-10-19 20:37:09 följande:

Har tråden om Gaza nu forvandlats till att handla om Västbanken? och rent allmän hata-Israel tråd?

Det har den (och liknande) alltid varit?
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-23 09:11:04 följande:

4. Du kan inte göra Israels grundande ogjort. Det blev som det blev då.  

Nej, men det är många som kämpar för att utplåna den judiska statens existens!
  • Mentat
    OlleSQ skrev 2025-10-23 15:11:47 följande:

En lögn blir inte mer sann för att den står i CAPS.

Påminner mig om en gammal anekdot om Gunnar Sträng som påstås ha antecknat i marginalen på ett tal: "Argumenten svaga, höj rösten!" Glad
Svar på tråden Gaza