Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Vuxen hemmaboende

Många ungdomar är rejält trötta efter gymnasiet. Vet inte hur TS ungdom mår, men det kan vara ok att ta ett sabbatsår tycker jag. Mitt eget barn behövde det både efter högstadiet och efter gymnasiet. Nu pluggar hen på universitetet. Så jag tror inte att man bidrar till att förslöa barnet om hen får ett lugnt år efter studenten faktiskt. Livet är så stressigt ändå nuförtiden. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Curling) skrev 2025-08-31 08:11:14 följande:
    Jag och många av de jag tog studenten var också skoltrötta och ingen energi för högre studier.  Vi tog då sabbatsår. Det innebar värnplikt, aupair, jobb inom hemtjänst, lärarvikarie, industrijobb, någon udda utbildningpå folkhögskola. Inte satt vi hemma och latade oss. En gjorde en jättesatsning på sin idrott.  En jobbade skift inom industrin och extrajobb.  Åkte sen jorden runt efter jul. 

En del bidrog ekonomiskt hemma, alla bidrog praktikt hemma. 

Sen efter ett år eller två gick de flesta vidare till högre studier
    Mitt barn behövde vila och få ägna sig åt sina intressen faktiskt. Mådde som en med utmattning de första månaderna efter studenten. i december började hen pigga på sig. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-09-01 07:36:46 följande:
    Mitt barn behövde vila och få ägna sig åt sina intressen faktiskt. Mådde som en med utmattning de första månaderna efter studenten. i december började hen pigga på sig. 
    Vill tilläggs att jag märker att de flesta unga vuxna inte behöver vila på det sättet, men man måste ju respektera att alla är olika och inte kräva mer
    än andra personer klarar av. Precis som att man som chef kan lägga olika arbetsmängd på olika personer beroende på deras kapacitet, så får man som förälder anpassa för alla medlemmar i familjen?ungefär så tänker jag. 
Svar på tråden Vuxen hemmaboende