Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Nån som valt att inte gå till bvc?

Skulle inte strunta i det. De tar bland annat sköldkörtelvärden som om de ligger fel utan åtgärd kan leda just till missfall. De följer också ditt järn som verkligen underlättar för en att hålla över nivåerna. 

Sen kan man absolut be om att inte ha rätta kontroller, men de snabba besöken som är i början tar inte så lång tid och visst kan de kännas onödiga men en del prover och så kan underlätta för en själv genom graviditeten 🥰

• Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 10:04:01 följande:
    Okej det visste jag inte. Tar man blodprov för att kolla sköldkörtelvärdet? Tack för att du berättar. 

Ja det görs i första trimestern för att se att värdena inte drar iväg som de kan utav graviditet, följs isåfall upp eller medicin om det behövs. 

Försök hitta en bm som du trivs med och be om att ni går igenom vilka besök som ska göras och vad man gör på de olika, sen om de känns täta eller onödiga för dig så kan ni ju diskutera om ni ska trycka ihop det på färre försök. 

Här är bas besöken i Skåne. Hoppas du kan känna dig okej med en bra bm 🥰

https://vardgivare.skane.se/siteassets/1.-vardriktlinjer/regionala-riktlinjer---fillistning/basprogram-for-graviditet-och-eftervard--tabell.pdf

• Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 13:43:25 följande:
    Jag har ett möte inbokat nu. Ville mest höra folks olika erfarenheter 
    Tycker jag är klokt, det är ju inte ditt fel att den barnmorskan du gick till på första mötet inte förklarade syftet och nyttan med besöken. Min bm är amazing och ett bra stöd ❤️
Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?