• Aliona

Nån som valt att inte gå till bvc?

Nej, det skulle jag alsrig strunta i. Tänl om något är fel, som hade kunnat upptäckas i tid! Jag skulle aldrig förlåta mig själv. Att gå på kontroller, även om set känns jobbigt, är en av de där grejerna man bara gör för sitt barns skull. Det kommer komma många såna saker innan barnet är vuxet, 

Däremot kan man försöka hitta en bm och senare bvc-sjuksköterska som man trivs ok med. Man kan byta varje gång om det så krävs. Man kan också prata med sin bm om hur man vill ha det och kanske bara gå på de nödvändigaste kontrollerna. Inskrivningssamtalet i tidig graviditet kan man tex hoppa över och då blir det inte så många möten i början av graviditeten. Det är väl kub runt v 12 om man ska göra dwt, och sen rul runt v 18-20 om jag minns rätt. 

Vill man skippa mvc och bvc så har du rätt att göra det. De, liksom annan sjukvård, är frivillig. Bvc kan göra en soc-anmälan om de misstänker att barnet far illa. Här är ett bra svar på vad som kan hända och vad du kan göra: 
    https://soctanter.malmo.se/fraga/10877

• Aliona
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 10:00:21 följande:
    Ja jag kände mest att inskrivningssamtalet var onödigt men man kan väl gå längre fram och byta bm ifall det känns helt fel antar jag. Tack för info. 
    Jag förstår. Jag håller med om att inskrivningssamtalet mest var information som man redan känner till, och att det kan kännas som förmaningar. De frågade faktiskt mig när jag ringde för att skriva in mig om jag ville ha det eller inte. Hoppa över det den här gången då - du vet ju redan vad som sägs. Provtagning och ultraljud är en annan sak. Hoppas att du hittar någon som du trivs med! 
Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?