Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Nån som valt att inte gå till bvc?

Det var inte alltid så kul att gå dit, men man gör det ju för barnets skull i första hand. Man kan be om att få byta barnmorska och sköterska och du kan också välja en privat mottagning eller mottagning i annan kommun. 

Jag avråder starkt från att utebli. Främst eftersom de kan upptäcka sjukdomar och funktionsnedsättningar i god tid. De håller också ordning på vaccinationer. Jag har vänner som kunde ha skadats svårt av havandeskapsförgiftning om de inte gått till mödravården. En annan upptäckte de hade diabetes. Alltså riktigt allvarliga sjukdomar. 

Vidare är det på bvc man ofta upptäcker syn- och hörselnedsättningar. Jag vet ett barn vars hela beteende förändrades efter att hen fått glasögon som fyraåring. Föräldrar ochförskolepersonal trodde att barnet bara var lite sen med motoriken - men hen såg ju jättedåligt! 

Om du fick ett dåligt bemötande, berätta om det när du kommer dit nästa gång, så att de vet. Får man fråga vad som hände? 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Bappelsin) skrev 2025-09-01 07:18:11 följande:
    Nej det blir man inte. Du måste ha konspirationsrabies i hjärnan.
    TS var otydlig. Det står om bvc i rubriken men sen skriver hon om mvc. Jag trodde hon menade att hon ville strunta i båda. Gissar att den du svarade gjorde liknande tolkning. Struntar man i bvc lär de ju ringa soc. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 10:01:40 följande:
    Okej jag förstår. Hur märkte de att hon hade havandeskapsförgiftnin?

Man berättar för barnmorskan om sina krämpor av olika slag när man är där. Barnmorskan kan avgöra vad som är ofarliga saker och vad som, i min kompis fall då, är tecken på nåt som är potentiellt farligt och behöver hållas koll på eller åtgärdas. Min kompis låg på sjukhus sista tiden och hennes hjärna svullnade så mycket att hon blev förvirrad och fick jätteläskiga synbortfall (gick över sen). Då satte de igång förlossningen för att rädda livet på mor och barn. 

Typ samma grej med hon som fick graviditetsdiabetes. Hon berättade om hur hon mådde och barnmorskan anade oråd. 

Sen förmodar jag att det tas tester också för att fastställa diagnos, men barnmorskans viktiga roll är att tidigt identifiera symptom på potantiellt farliga besvär. Man kan ju må fruktansvärt dåligt som gravid utan att det är farligt också, och det är inte lätt att själv veta vad som är vad. 

Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?