Inlägg från: Anonym (KH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KH)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 16:56:06 följande:
    Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

Är med i en sluten orden och förut i olika studentsällskap och aldrig hör talats om så stränga regler. Iofs kanske därför jag aldrig hört något.

Regler av denna typ trasslar till det för alla med jour och berdskap på jobb.

Min gissning, en otrohetsresa
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 07:14:19 följande:

Jag har läst inbjudan (innan han gömde undan den). Där meddelas att plats erhålles efter anmälan. 

Det här är så töntigt. Ett gäng 50-åringar som ska lajva lite studenttid. Det funkade när de var 20 och studenter,  men inte nu längre. 

Att åka iväg en helg några gamla kompisar och ha kul ser jag inga problem med.  Om det sen är shoppingresa, spa, fiske, konsert, datorspel är mer en fråga om tycke och smak.

Men i en grupp med 50åringar finns de säkert några med jobbkrav på att med kort varsel kunna bli kontaktad. Att då helt friviligt göra sig onåbar under 12+ timmar i onödan är inte funkis. 
  • Anonym (KH)
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 08:22:39 följande:
    Fast de som måste nås av arbetet åker ju inte iväg. Då tackar man nej pga förhinder. Det är ju en inbjudan, inte tvång.
    Men det känn helt absurt, tack nej till en roliga helg bara för att man måste göra sig helt onåbar i onödan i 12+ timmar.

Det är inte direkt att de besöker flygvapnets superhemliga ledningscental eller förhandlar med Putin i största hemlighet

Gör som någon förslagit, lägg en lapp med hotell och tfnnummer i ett kuvert.
  • Anonym (KH)

Jag är hyfsat övertygad att detta kommer går jättebra och alla deltagare kan vara helt isolerade under 12+ timmar.

Men, saker händer och då är det dumt att i onödan göra sig onåbar. Det kan vara sjuka barn, någon olycka. jobbkris,  borttappade bilnycklar. Saker som klarar sig utan personen men kan bli både enklare och lugnare om man kan meddela.

• Anonym (KH)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 09:40:58 följande:
    Håller med. Precis så.

Kanske är det så att några i gänget har partners/barn/andra närstående/arbetsgivare/kollegor som ringer i parti och minut så att de aldrig får umgås ifred. 

Nån i grabbgänget kanske kan ge hotellpersonalen kontaktuppgifter till nån närstående och be personalen mejla dessa kontaktuppgifter till nån säkerhetsansvarig eller liknande, som i sin tur kan kontakta polisen i händelse av akut nöd. Ifall hela hotellet skulle brinna ner eller nåt. 
    Jag kan se två anledningar för denna typ av tillställningar varför man har det hemligt och mobilfritt
    1) Det ska vara en överraskning för deltagarn, alltså ingen info om plats
    2) Under festen ska det vara fokus på umgänget. Dvs inga mobiler

Inget av dessa ser jag som ett hinder att TS får uppgifter om kontaktväg i ett nödläge.
  • Anonym (KH)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-04 09:59:50 följande:
    Ytterst få jobb har krav om att man ska vara tillgänglig 24/7. 
    Inte krav men efter några år kan det vara så att man vill veta om något händer. Så att när journalister, kunden eller VD ringer så vet man.

• Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 12:27:45 följande:
    På vilket sätt skulle det inskränka min sambos liv, om han skriver ner platsen de är på tillsammans med ett telefonnummer? Jag ser faktiskt inte hur hela hans helg blir förstörd av detta. Det om någon känns oerhört känsligt. 
    Så vad tänker du göra nu?
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 13:30:30 följande:
    Och kan man inte, så kan man inte. Men här kan han de facto ge mig namnet på stället de är på. Kvällen bor inte förstörd och världen går inte under. 
    Så vad tänker du göra?
  • Anonym (KH)
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 13:50:11 följande:
    Och här finns ju mobilerna tillgängliga om något skulle hända. De ska inte lämna dom hemma. 
    "Deltagare får inte ha telefoner med sig"
  • Anonym (KH)
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Det är skillnad på att ha ett nödnummer för kriser och inte klara sig utan kontakt i 24 timmar. 

Det går utmärkt att ha en krisnummer och ändå undvika alla kontakt under festkvällen
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?