• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 14:34:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden, det är 11 sidor och de flesta håller faktiskt med dig, men det hjälper ju inte att din sambo inte vill lämna telefonnumret, du undrade om du var fånig men det är det ingen som tycker, lite överdrivet tycker jag att det är att tänka på de värsta scenariot men alla funkar olika och det är inget fel i det, som jag skrev tidigare så hade inte jag brytt mig men jag tycker att han ska respektera din rädsla och oro och försöka lugna och stötta dig i detta på något vis, nummer i kuvert eller vad som går att komma fram till.

Dock skrev du ju tidigare att du luskat ut vilket hotell de är på, så när katastrofen händer så kan du ju ringa hotellet, numret lär du kunna hitta på Google eftersom du vilket det är, han undrar kanske hur du visste det men jag tror inte att det är något han bryr sig om när huset brinner ner så egentligen finns det väl inget att tjafsa om, om det inte är så att ni har tillitsproblem och annat som skaver
    Nej, jag har luskat ut att de är på ETT hotell. Jag har ingen aning om vilket. Staden har över 100 hotell.

När jag skrev tråden undrade jag om jag överdrev, men ju mer jag svarat har det blivit desto tydligare för mig att det faktiskt är viktigt för mig att jag vet att jag kan kontakta honom. Jag sökte vägledning och fick väl det på sitt sätt. 
  • Anonym (kvinnor kan men inte TS)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 14:21:50 följande:
    Det är ju inte så jäkla mycket jag kan göra. Jag är inte hans mamma och kan inte förbjuda honom att åka. Men om han åker utan att lämna någon kontaktuppgift, kommer det att skada min tillit till honom. Och det kommer vid andra tillfällen att följa med och kan till slut leda till att jag inte vill leva med honom mer. Ska vi vara två separata föräldrar, får vi vara det på varsitt håll.  

Men lämna in skillsmässopapprena redan nu. Du har redan mentalt lämnat honom för nått han skall göra som du tycker är fånigt och inte för att du fantiserat ihop allt hemskt som kan hända nu när du inte kan nån honom ett helt dygn.

Låt din man få leva med en vuxen människa istället.

• EpicF
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 14:36:57 följande:
    Nej, jag har luskat ut att de är på ETT hotell. Jag har ingen aning om vilket. Staden har över 100 hotell.

När jag skrev tråden undrade jag om jag överdrev, men ju mer jag svarat har det blivit desto tydligare för mig att det faktiskt är viktigt för mig att jag vet att jag kan kontakta honom. Jag sökte vägledning och fick väl det på sitt sätt. 
    De flesta tolkar nog att du har luskat ut kontaktuppgifterna till hotellet. 

"Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut".
  • Anonym (Karin)

Vi är bara två vuxna hemma hos oss men jag tror ingen av oss skulle komma på tanken att tacka ja till en sån inbjudan, verkar hur larvigt som helst att vuxna människor inte får tala om för den de bor ihop med vart de är Obestämd

• Lynx123
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 13:13:02 följande:

Visst, personen i skogen kunde inte ringa på hjälp vid olyckor, men personen som satt hemma dog knappast för att de inte fick tag på personen i skogen. 

Och kanske fick man reda på först två dagar senare att faster dött men det var ju inget som var till nackdel för faster, eller förändrade någons liv. I ytterst få fall gör det skillnad. 

Så om något händer Ts eller barnen så kan han lika gärna fortsätta festa eftersom han ändå inte kan göra något?
  • Anonym (Alexandra)
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Och jag tycker inte att det är friskt att göra en sån jättegrej av det här och få det till att det handlar om kontroll. Herregud. Det är ju en självklarhet att ha något sätt att kontakta ens partner, även om det troligtvis inte kommer behövas, speciellt om man har barn ihop. 

Det känns faktiskt bara patetiskt att prioritera att få festa till en sån grad att man vill vägra någon som helst kontaktmöjlighet. 

Jag är glad att jag har en vettig partner där sånt här är självklarheter för oss båda. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-04 15:13:33 följande:

Vi är bara två vuxna hemma hos oss men jag tror ingen av oss skulle komma på tanken att tacka ja till en sån inbjudan, verkar hur larvigt som helst att vuxna människor inte får tala om för den de bor ihop med vart de är Obestämd

Eller hur? Varken jag eller min man skulle hålla oss till några såna fåniga regler. Självklart skulle jag berätta för min man var jag är, om inte minst bara för att det är roligt att få visa var man ska vara, kanske visa restaurangmenyn etc.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (kvinnor kan men inte TS) skrev 2025-09-04 15:01:02 följande:

Men lämna in skillsmässopapprena redan nu. Du har redan mentalt lämnat honom för nått han skall göra som du tycker är fånigt och inte för att du fantiserat ihop allt hemskt som kan hända nu när du inte kan nån honom ett helt dygn.

Låt din man få leva med en vuxen människa istället.

Men TS man är väl också en vuxen människa, eller hur? Och förälder dessutom. Då kanske man kan börja inse att man inte bara kan tänka på sig själv, inte leva som man gjorde när man var 19 och singel. 

Troligtvis kommer ju TS inte ens behöva kontakta honom. Det gör absolut ingen skada till hans kväll att se till att hon kan nå honom i absoluta nödfall.

Skulle t.ex. mina barn skada sig till den grad att de mer eller mindre pendlade mellan liv och död, och min man inte ville vara där för mig och vår familj för att han ville supa skulle jag aldrig kunna respektera honom igen. Det är ju bara så sjukt patetiskt.

• Anonym (C)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-09-04 15:27:47 följande:

Men TS man är väl också en vuxen människa, eller hur? Och förälder dessutom. Då kanske man kan börja inse att man inte bara kan tänka på sig själv, inte leva som man gjorde när man var 19 och singel. 

Troligtvis kommer ju TS inte ens behöva kontakta honom. Det gör absolut ingen skada till hans kväll att se till att hon kan nå honom i absoluta nödfall.

Skulle t.ex. mina barn skada sig till den grad att de mer eller mindre pendlade mellan liv och död, och min man inte ville vara där för mig och vår familj för att han ville supa skulle jag aldrig kunna respektera honom igen. Det är ju bara så sjukt patetiskt.

Kan inte annat än hålla med.
  • Anonym (Absolut)
    EpicF skrev 2025-09-04 12:28:14 följande:
    Då hade man nr till stället de övernattade/bodde på. 

När jag var på semester med mina föräldrar (den ena eller den andre, de var separerade) så bodde vi sällan på hotell utan det var tält eller sova i bilen (typ folkabuss). Det var inget att man ringde och kunde få tag i någon om det hände mågot, inte på samma vis som idag.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?