• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (orion)

Svårt att se varför sambon tar festens gimmick om absolut hemlighetshållande och oanträffbarhet på sånt gravallvar. Ingen vill ju lägga märke till om han bryter mot någon av dom arrangörernas 'förbud' och bara låtsas spela med på dom studentikosa premisserna. Om partnern insisterar på att fråga borde han ange stället oavsett att det verkar osannolikt att det skulle uppstå en situation där det skulle behövas kontakt. Att bara vägra verkar konstigt.

• Anonym (Double standards)

Hade TS varit man och hans sambo (kvinna) skulle på fest och han hade krävt att få veta var han skulle befinna sig hade han förmodligen fått etiketten toxisk, kontrollerande, svartsjuk och osäker....

Känns som ett solklart fall av double standards där ett beteende är acceptabelt om det utförs av en kvinna men förkastligt om en man gör samma sak. Finns så många lägen där något är ok om det görs av en kvinna men aldrig om en man gör samma sak. 

Det handlar om en natt... big deal liksom. Det händer så gott som aldrig nått som gör att man inte klarar sig utan sin partner en natt.

• Anonym (SA)

Välkommen till Familjeliv! Allt är ts's fel, ts är larvig, ts är fjantig, ts är kontrollerande, ts borde skilja sig, ts är hjälplös, ts, ts, ts!!! Först på sida 12 nämns det som var min första tanke; att för en normal livskamrat, pappa, son, vän, husägare, helt enkelt människa! så borde det ligga i mannens intresse att inte bara vilja säga upp sig från omvärlden ens för ett dygn! Går verkligen någon i gänget med på det??? JAG skulle aldrig i livet kunna tänka mig att bara försvinna från jordklotet ens för ett dygn bara för att festa! Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände någon eller något och jag inte ens kan erbjuda samtalsstöd i stunden om något händer mitt barn, en förälder etc! Jag skulle absolut tala om var jag var!
    Just nu är jag kanske extra rabiat men grannkåken brann ner igår så ni kan ju sitta och övertyga er själv om att "inget kommer hända"...! Ska jag sitta och festa då och lyda några förvuxna snorungars "regler" och komma hem till ett nedbrunnet hus och en familj inlagd på allt från brännskadeavdelning till psykiatriavdelning, bara av ren princip?? Nähetack, ni....!
    Ts, jag önskar din karl är lite mer man än att han anser att han bara kan logga ut från livet för en stund i vuxen ålder, han borde som sagt inte ens överväga tanken! Hade han tolererat omvänd situation??
    Något kan som sagt även hända HONOM så han bör vilja ha stöd av sin familj! Säg den man som inte gråtit efter mamma i ett njurstensanfall, liksom....! 😆
    Nån löste det snabbt i tråden; Numret till hotellet i ett kuvert! Du kommer garanterat inte behöva öppna det!! 

• EpicF
    Lynx123 skrev 2025-09-04 15:15:58 följande:
    Så om något händer Ts eller barnen så kan han lika gärna fortsätta festa eftersom han ändå inte kan göra något?
    Ändå inte kan göra något?

Han kan ta en taxi hem om hans barn  blir allvarligt sjuka. Det är vad en vettig förälder skulle göra. 
  • EpicF
    Anonym (Absolut) skrev 2025-09-04 15:50:57 följande:

När jag var på semester med mina föräldrar (den ena eller den andre, de var separerade) så bodde vi sällan på hotell utan det var tält eller sova i bilen (typ folkabuss). Det var inget att man ringde och kunde få tag i någon om det hände mågot, inte på samma vis som idag.
    Nej, och då fick man heller inte veta allvarliga saker som hade hänt förrän man kom hem. Vilket I sif kan vara traumatiskt. 
  • Anonym (Hugin)
    Lynx123 skrev 2025-09-04 15:15:58 följande:
    Så om något händer Ts eller barnen så kan han lika gärna fortsätta festa eftersom han ändå inte kan göra något?

Naturligtvis inte. Men detta handlar om några få timmar en gång och sannolikheten att barnen drabbas av livshotande sjukdom just då är försvinnande liten. Han bör nog ta med hjälm också, för ett meteoritregn just då kan inte 100%igt uteslutas.

Innan jag läste denna tråd trodde jag faktiskt att jag var en hönsmamma och ett kontrollfreak. Tydligen är jag inte värst i klassen ändå. 

• Anonym (vafan)

Jag tolkar detta som att TS har ett extremt kontrollbehov och redan svartsjuk sen tidigare. Låt snubben leka lekar med sina snubbar. Om inte du klarar av att ta hand om dina barn utan partner i 24 timmar så kanske du inte borde ha skaffat barn.

• Anonym (Lilly)
    Anonym (vafan) skrev 2025-09-04 18:15:33 följande:

Jag tolkar detta som att TS har ett extremt kontrollbehov och redan svartsjuk sen tidigare. Låt snubben leka lekar med sina snubbar. Om inte du klarar av att ta hand om dina barn utan partner i 24 timmar så kanske du inte borde ha skaffat barn.

Du har inte läst särskilt mycket av tråden va? Min man är borta extremt mycket. Typ varannan vecka. Jag roddar sjukdomar, skador, läxor, föräldramöten, aktiviteter, kalas och fan och hans moster. Jag ringer honom aldrig. Men då har jag möjlighet att få kontakt OM något skulle hända. Något allvarligt alltså, typ svår sjukdom, dödsfall i familjen eller att huset brinner ner. Sånt som kan hända, men som sannolikt inte händer. 
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Double standards) skrev 2025-09-04 17:52:48 följande:

Hade TS varit man och hans sambo (kvinna) skulle på fest och han hade krävt att få veta var han skulle befinna sig hade han förmodligen fått etiketten toxisk, kontrollerande, svartsjuk och osäker....

Känns som ett solklart fall av double standards där ett beteende är acceptabelt om det utförs av en kvinna men förkastligt om en man gör samma sak. Finns så många lägen där något är ok om det görs av en kvinna men aldrig om en man gör samma sak. 

Det handlar om en natt... big deal liksom. Det händer så gott som aldrig nått som gör att man inte klarar sig utan sin partner en natt.

Vet du, jag tror inte att min sambo skulle acceptera att jag reser utan att han vet var jag är. När jag är ute hör han ofta av sig. Det är självklart att barnen ska få säga godnatt, eller att han smsar en anekdot från kvällen hemma. 

På tal om dubbla standarder alltså?

• Anonym (C)
    Anonym (vafan) skrev 2025-09-04 18:15:33 följande:

Tolkar inte TS så.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?