• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 14:21:50 följande:
    Det är ju inte så jäkla mycket jag kan göra. Jag är inte hans mamma och kan inte förbjuda honom att åka. Men om han åker utan att lämna någon kontaktuppgift, kommer det att skada min tillit till honom. Och det kommer vid andra tillfällen att följa med och kan till slut leda till att jag inte vill leva med honom mer. Ska vi vara två separata föräldrar, får vi vara det på varsitt håll.  
    Kan du inte bara be honom ringa från hotellets telefon när de kommit fram och berätta var de är?
  • Ezmeraldah

De får inte ha telefoner med sig men dator eller surfplatta kan han ta med... Då finns det väl nån app/funktion ni kan ladda ner så du kan se var han är eller så kan han skicka ett mejl med en bild på hotellets namnskylt. Då har han varken haft telefon med dig eller berättat nåt och ingen behöver få veta nåt.

Eller så kanske han bara råkar börja prata lite med nån annan hotellgäst som tar en bild på honom vid hotellet och lägger ut på Facebook och taggar honom. Som av en händelse. Då har han ju bara varit normalt artig. Han kan ju inte hjälpa att nån annan taggar honom på Facebook. 

• EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 18:05:40 följande:

Naturligtvis inte. Men detta handlar om några få timmar en gång och sannolikheten att barnen drabbas av livshotande sjukdom just då är försvinnande liten. Han bör nog ta med hjälm också, för ett meteoritregn just då kan inte 100%igt uteslutas.

Innan jag läste denna tråd trodde jag faktiskt att jag var en hönsmamma och ett kontrollfreak. Tydligen är jag inte värst i klassen ändå. 

Och ändå finns den risken. 
  • EpicF
    Anonym (vafan) skrev 2025-09-04 18:15:33 följande:

Jag tolkar detta som att TS har ett extremt kontrollbehov och redan svartsjuk sen tidigare. Låt snubben leka lekar med sina snubbar. Om inte du klarar av att ta hand om dina barn utan partner i 24 timmar så kanske du inte borde ha skaffat barn.

Var skrivet ts att hon inte klarar av att ta hand om sin badn själv i 24 timmar. 

Det handlar om att en förälder ska kunna nås om det händer barnen något eller den andra föräldern något. Det har inget att göra med kontrollbehov eller att man inte kan ta hand om sina barn själv i 24 timmar. 
  • Anonym (d)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 19:50:56 följande:

De får inte ha telefoner med sig men dator eller surfplatta kan han ta med... Då finns det väl nån app/funktion ni kan ladda ner så du kan se var han är eller så kan han skicka ett mejl med en bild på hotellets namnskylt. Då har han varken haft telefon med dig eller berättat nåt och ingen behöver få veta nåt.

Eller så kanske han bara råkar börja prata lite med nån annan hotellgäst som tar en bild på honom vid hotellet och lägger ut på Facebook och taggar honom. Som av en händelse. Då har han ju bara varit normalt artig. Han kan ju inte hjälpa att nån annan taggar honom på Facebook. 

Detta var lite påhittigt ändå men är säkert elektronikförbud. Annars kanske en smartklocka som TS vid behov kan lokalisera :P 

Ingen främling skulle gå med på något så knäppt dock heh

• EnAnonumius
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Men TS har ju inte sagt att hon "måste" kontakta sin man.

Hon bara vill ha möjligheten att kunna kontakta son man utifall det händer barnet något extremt.

Hon har ju skrivit  till dig, se inlägg #7 och inlägg #93, två inlägg du inte svarat på av någon märklig anledning. 

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan "möjligheten" och "måste"? Jag iofs tvivlar starkt på det med tanke på hur du far fram när du svarar i tråden. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Betty)

Jag tror inte för en sekund på att nån av de mammorna i tråden som har svarat "emot" ts i tråden själva skulle bete sig som ts man. 

Ni mammor som skriver "kontrollfreak, vad kan hända på de timmarna, jag kan minsann klara mig själv när min man är borta, låt honom festa ifred" etc. 

Skulle ni själva lämna man och barn i ett dygn och tycka att det var ok att ingen visste var ni var eller hur man skulle få tag på er? 

Skulle inte ni vilja ha chansen att kunna ta emot ett telefonsamtal om något händer?

Skulle ni själva bete er så? Skulle ni själva rycka det var ok att inte få veta om något hade hänt på ett dygn?

Antagligen är de flesta av er som skriver här i tråden själva kontrollfreak fast åt andra hållet. Alltså, ni skulle berätta var ni var eller ge nåt telefonnummer för ni har vill ha kontroll och info om något händer där hemma.  

• Tow2Mater

Om du intre accepterar det, vad händer då? Om han åker iallafall kommer du ta ut skiljsmässa?

Se det som att han är på arbetsresa till asien eller australien, dvs en lång flygresa med 10-15+ timmar helt onåbar i luften.

• Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 23:02:42 följande:

Är senaste trenden att ha en bokstav som signatur? Alltså "Anonym (f)", "Anonym (M)" osv. Vad är det som är så coolt med det? Orkar ni inte skriva fler bokstäver? Har ni dålig fantasi? Eller skiter ni i alla andra än er själva? Hur gamla är ni som gör så? Annelie, 53, tonårsnamma från Borlänge kallar sig för "f" eftersom alla andra på Familjeliv använder en bokstav som signatur? Vad är grejen med att ALLA plötsligt gör så? Huh? 

Vad har detta inlägg för relevans till TS och det hon vill ta upp och prata om? 

Om du undra något om signaturer, så kunde du starta en ny tråd i stället för att gå OT...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?