• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (d)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 23:02:42 följande:

Är senaste trenden att ha en bokstav som signatur? Alltså "Anonym (f)", "Anonym (M)" osv. Vad är det som är så coolt med det? Orkar ni inte skriva fler bokstäver? Har ni dålig fantasi? Eller skiter ni i alla andra än er själva? Hur gamla är ni som gör så? Annelie, 53, tonårsnamma från Borlänge kallar sig för "f" eftersom alla andra på Familjeliv använder en bokstav som signatur? Vad är grejen med att ALLA plötsligt gör så? Huh? 

Ta inte ut din ilska över en viss användare över all andra?

Jag byter bokstav eller nick eller anonym genom att trycka på en random tangent. Ibland spicear jag upp det med ett riktigt namn men vem fan bryr sig...

Har gjort så i alla år som jag varit här så plötsligt nope och k000l är jag alltidTomte

• Ezmeraldah
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 20:44:48 följande:

Detta var lite påhittigt ändå men är säkert elektronikförbud. Annars kanske en smartklocka som TS vid behov kan lokalisera :P 

Ingen främling skulle gå med på något så knäppt dock heh

Det står inget om elektronikförbud.

En fax kanske får plats i resväskan.

Eller så skriver han ett vanligt brev och skickar med budfirma så är det framme på ett par timmar. 

Det finns gott om främlingar som "går med på sånt". Det har jag varit med om massor av gånger. Varför inte? Han får väl bjuda på några öl som tack annars. Eller låtsas vara kändis (eller bara rik).

Bra idé med klockan. TS skulle också kunna sätta en gps på mannens jacka. Eller så kanske han operera in nåt chip i armen kanske?
  • Ezmeraldah
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 20:44:48 följande:

Detta var lite påhittigt ändå men är säkert elektronikförbud. Annars kanske en smartklocka som TS vid behov kan lokalisera :P 

Ingen främling skulle gå med på något så knäppt dock heh

Nu kom jag på det! Han gör en banköverföring till TS och i ämnesraden skriver han "Clarion GBG C" t. ex. Han får ta med sig bankdosa och inloggningskort och låna hotellets dator. Eller om det finns nån bank som har lördagsöppet. 

Eller så tar han med sig en plånbok med TS id-kort i och går till polisen och säger att han hittat en plånbok som tillhör TS på Clarion hotell vid Centralen. Då kommer polisen att ringa upp TS och berätta att en man kommit in till polisen i Göteborg och lämnat in hennes plånbok och sagt att han hittat den på Clarion hotell vid Centralen. 
  • Anonym (Lilly)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 23:25:38 följande:
    Nu kom jag på det! Han gör en banköverföring till TS och i ämnesraden skriver han "Clarion GBG C" t. ex. Han får ta med sig bankdosa och inloggningskort och låna hotellets dator. Eller om det finns nån bank som har lördagsöppet. 

Eller så tar han med sig en plånbok med TS id-kort i och går till polisen och säger att han hittat en plånbok som tillhör TS på Clarion hotell vid Centralen. Då kommer polisen att ringa upp TS och berätta att en man kommit in till polisen i Göteborg och lämnat in hennes plånbok och sagt att han hittat den på Clarion hotell vid Centralen. 
    Fast problemet är att han inte vill berätta på grund av reglerna kring tillställningen. Självfallet berättar han då inte genom en medveten abrovink. 
  • Lynx123
    EpicF skrev 2025-09-04 17:55:44 följande:
    Ändå inte kan göra något?

Han kan ta en taxi hem om hans barn  blir allvarligt sjuka. Det är vad en vettig förälder skulle göra. 
    Jag håller med dig - men den som svarade på min tidigare kommentar skrev att man förr minsann inte hade tillgång till mobiler och att man ändå inte kan göra något om man är på annan plats. Det var därför jag formulerade mitt svar som en fråga eftersom jag tyckte att det var ett så urbota argument! ;)
  • Anonym (Karin)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 19:50:56 följande:

De får inte ha telefoner med sig men dator eller surfplatta kan han ta med... Då finns det väl nån app/funktion ni kan ladda ner så du kan se var han är eller så kan han skicka ett mejl med en bild på hotellets namnskylt. Då har han varken haft telefon med dig eller berättat nåt och ingen behöver få veta nåt.

Eller så kanske han bara råkar börja prata lite med nån annan hotellgäst som tar en bild på honom vid hotellet och lägger ut på Facebook och taggar honom. Som av en händelse. Då har han ju bara varit normalt artig. Han kan ju inte hjälpa att nån annan taggar honom på Facebook. 

Men vadå FÅR inte ta med sig telefonen? Det är ju vuxna människor det handlar om. Så klart han kan både ta med sin telefon och också meddela sin partner var han befinner sig. Vad ska någon göra åt det liksom?
  • Lynx123
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-05 07:15:42 följande:
    Men vadå FÅR inte ta med sig telefonen? Det är ju vuxna människor det handlar om. Så klart han kan både ta med sin telefon och också meddela sin partner var han befinner sig. Vad ska någon göra åt det liksom?
    På gubbdagis-hemligaklubben får man inte det!
  • Anonym (Karin)
    Lynx123 skrev 2025-09-05 07:45:31 följande:
    På gubbdagis-hemligaklubben får man inte det!
    Haha nej så klart SkålCool
  • Anonym (Lika för lika)
    EpicF skrev 2025-09-04 10:06:55 följande:
    Ytterligare en som tycker det är helt ok att få veta dygnet efter att ens sambo/fru/barn ligger allvarligt skadad på IVA eller inte ens är i livet längre pga allvarlig sjukdom eller skada. 

Och ja, man kan bli allvarligt sjuk och dö några timmar efter. 
    Ja det är nog bäst att alltid ha hjälm inomhus och tillbringa helgerna inlåst i garderoben med pamfletten "om kriget kommer"

..

Hur orkar man ens hålla på och katastroftänka som många gör här, hela tiden. 
    Jag är så glad att jag slipper vara lika hjälplös och onödigt orolig som ni.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-05 08:01:42 följande:
    Ja det är nog bäst att alltid ha hjälm inomhus och tillbringa helgerna inlåst i garderoben med pamfletten "om kriget kommer"

..

Hur orkar man ens hålla på och katastroftänka som många gör här, hela tiden. 
    Jag är så glad att jag slipper vara lika hjälplös och onödigt orolig som ni.
    Tycker inte det har med katastroftänk att göra utan vanligt sunt hyfs, bor man med någon så talar man om vart man ska när man sticker hemifrån, Gäller både barn och vuxna tycker jag.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?