Inlägg från: RainbowFamilyDreams |Visa alla inlägg
  • RainbowFamilyDreams

Bf - Maj 2o26 👣💜

Tack. Nej barnmorskan benämnde det som blodansamling, ringde igår och då sa dem att det är hematom. Det är 12 x 9,5 mm så det är kanske inte så stort? Det satt till vänster om livmodern ?tryckt åt sidan? så hon. Jag vet inte vad som blir vänster och höger på en ultraljudsbild VS hur det ser ut där inne om det är spegelvänt? Men på ultraljudsbilden var det till vänster. Embryot är placerat rätt långt ner i livmodern så vet inte hur nära det är, känns mer om vid sidan. Ska på ett nytt VUL imorgon (mitt ?officiella? hos den behandlade kliniken, de flyttade datumet fem dagar pga något som körde ihop sig för dem). Så därför bokade jag privat den dagen (i tisdags) som vi egentligen skulle ha haft första ultraljudet. I tisdags var det barnmorska som tittade och imorgon ska en läkare titta. Så det blir ju bara bra egentligen. Barnmorskan var inte alls orolig men jag blir det ju mer jag läser om det :/. Håller tummarna för dig och på tisdag! Det kommer säkert gå bra <3 vilken vecka är du i? Jag är i vecka 8+3 idag. Embryrots hjärta slog iallafall och mätte 1,47 cm i tisdags . Hoppas det vill vara kvar <3

Babybooom24 skrev 2025-10-18 10:05:58 följande:

Det låter som ett hematom ja, men vet inte varför din läkare inte sa det. Ett hematom är en blodansamling i livmodern. Ett blåmärke på insidan av livmodern!

Det låter läskigt Humlan, jag har inte haft en blödning men oroar mig för mitt hematom varje dag :( att jag gör ngt som inte är bra osv?
    Ja - det är ökad missfallsrisk men många graviditeter går också bra. Finns några trådar på Familjeliv som är lugnande (men svårt att sluta noja sig). 

Vet ni hur stort det är och vart det är placerat? Mina gynekologer verkar följa det framförallt. Mitt var ca 3x5 cm först och låg en bit ifrån fostersäcken, men sen andra gången jag var där var det ca 1x10 cm, och låg lite närmre fostersäcken men mkt smalare. Jag ska tillbaka på tisdag (nästan 3 veckor sen sist) och är jättenervös!

• RainbowFamilyDreams

Fick se vårt knyte igen fem dagar efter vårt privata VUL (regionens blev framflyttat och hade redan hunnit ta ledigt) så det blev två ultraljud denna vecka. Sedan i tisdags har knytet vuxit med nästan en halv centimeter. Kunde tydligare se armar och ben (mer som små paddlar) och hjärtat slog ännu så fint. Längtar till Nipt nu den 11 november, känns som evighet innan man får se knytis igen. Men är så hoppfulla denna gång <3 Beräknad BF 26 maj så långt. Vi får se. Hejar på er alla här inne!

• RainbowFamilyDreams

Jag har tvärtom, ökad hunger hela tiden och det stör mig då jag har BMI 31 :(. Är inte tjock men är bredare om höfterna. Hade behövt tappa några kilo men upplever att sömnstörningarna triggar min hunger och även annars också men massa värre nu. Illamående är ju inte heller kul så förstår det är kämpigt med hungern.

Tröttheten, molvärk och hunger är för mig mest utmärkande. Mår illa på förmiddagarna för jag är mest hungrig då. Mest på jobbet. Var hemma i fredags. Pallar liksom inte. Jobbar med att hjälpa andra människor och vill helst av allt bara gömma mig dessa veckor och sova. Sen svider mina bröstvårtor när jag fryser? Aldrig upplevt det innan haha. Intressant att du har så mycket spänningar också! Hoppas det blir bättre med aptiten för dig :)

yny skrev 2025-10-19 12:51:06 följande:

Märks att man är inne i de "värsta" veckorna av första trimestern nu. Är helt orkeslös, måste vila väldigt mycket. Aptiten är nästintill obefintlig, det enda jag vill äta är satsumas och gurka 😂 Får tvinga i mig riktig mat och då orkar jag ändå bara äta kanske 1/2 portion 1 gång per dag. Har gått ner 2,5 kg! Sen plusset. Nu har jag massa extra att ta av men ändå, tydligt hur mycket min aptit gått ner. Är illamående till och från men det är just bristen på aptit som är det största problemet. 
    Senaste dagarna har jag fått sån spänningshuvudvärk. Hela övre halvan av ryggen, axlarna och nacken är superspända och huvudvärken har varit hemsk. Hjälper inte så mycket med endast alvedon heller tycker jag men finns ju liksom inget mer att tillgå. 

Just nu känns det som att jag aldrig kommer orka ta hand om ett till barn! Men jag vet ju att det här kommer vända och bli bättre igen så det är bara att stå ut. 

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite 😂🙈

Hur mår ni andra? 🥰

• RainbowFamilyDreams

Är i vecka 9+0 idag, hjärtat slog fint i krabaten i söndags 8+4. Men på kvällen fick jag brunblandade flytningar ihop med progesteronet. Det fortsatte lite på måndagen, men det var inte mkt. Igår fick jag lite brunt koagolerat blod typ bara några millimeter stora "prickar" på papperet. Idag onsdag eftermiddag har jag ljusrosa flytningar blandat med progesteronet och magen känns av lite mer :/. Har ett litet hematom men inget som skulle vara av mer allvarlig karaktär. Läkaren sa att jag kan blöda lite både brunt och rosa men blir det rött så ska jag höra av mig. USCH hur stillar jag neverna? Gråtit ut till min chef idag och berättat hur paj jag är. Dags att ta lite ledigt här och där låter det som för mig. :( Mår så kasst. Någon av erfarenhet?

• RainbowFamilyDreams

Jag har varit hemma två dagar från jobbet. Trött, molande värk, ont i huvudet och hungrig konstant! 
    Tycker mina bröst har känts mindre senaste dagarna. Dock tycker jag att jag har mindre energi nu än vad jag haft på alla dessa veckor, huvudvärk, hunger men inte direkt supersugen på något men ändå hungrig HELA tiden. Mycket molande värkar. Känner inte igen mig själv riktigt :) har mindre tålamod och lättare irriterad och jag är känd för att ha världens bästa tålamod haha.

Har också haft lite spottings i veckan efter VUL i söndags och efter jag har varit ute på promenad. Jag har ett litet hematom som kan orsaka lätta blödningar och att kommer det brunt och ljusrosa är det lugnt sa dem , men ska höra av mig om det kommer blod.Tar progesteron extra och har tagit två vagitorier om dagen i 7 veckor så det påverkar mig säkert också med allmäntillståndet (gjort en FET via IVF, är i samkönat förhållande). Känns jobbigt att behöva vänta till Nipt den 11 november för nästa VUL men om inget börjar bli mer ihållande rött får man försöka inte noja för mycket kanske. Man är ju expert på att analysera varje litet symtom.

Miniblomma skrev 2025-10-23 23:23:55 följande:
    Mitt illamående blir bara värre just nu (10+2), men har en kompis vars illamående försvann helt och plötsligt i vecka 8 och allt gick bra, så det är nog som med allt annat extremt individuellt 😊 
  • RainbowFamilyDreams

Heja er alla här! Jag såg ett hjärta picka i vecka 8+4.Samma dag som det vaginala ultraljudet där så började jag få lite bruna spottings på kvällen. Det kom och gick hela veckan sen, mest i små omgångar lite koagulerat , nån gång lätt ljusrosa men aldrig blod. Det upphörde exakt efter en vecka: Jag har ett mini hematom på 1 cm så vet inte om det kan ha varit det eller något vid VUL som irriterade. Hade lite mensliknande ont då ocksåZ men försvunnit nu. Slutat med progesteronet helt sen 5 dagar och ingen blödning. Men är så rädd för MA.. Är idag i vecka 10+6 och ska göra Nipt om vecka, vecka 11+6. Så då ska vi göra nästa ultraljud också. Är så nervös inför att inte där ska finnas ett hjärta slå pga mina spottings.. men vet att risken är låg när man väl sett ett hjärta slå<3 heja er alla och lycka till med allting <3

• RainbowFamilyDreams

Känner samma. Eller rättare sagt, har problem med sömnen och hungern. Mycket mental och fysisk stress och trötthet. Varit hemma från jobbet en vecka och ska diskutera sjukskrivning med Nipt-läkaren på tisdag: har högriskgraviditet pga IVF ihop med högt BMI (strax över 30). Tagit extra progesteron i 8 veckor men slutat nyligen med det. Känner mig allmänt off men saknar en del av de andra klassiska gravsymtomen: inte kräkts heller en enda gång men mått illa en del. Har också lugnat sig nu?

Fick tidigt Mf i vecka 5 i julas så är orolig en del. 
    Ska göra VUL på tisdag sen ta blodprover på onsdag för NIPT. Hoppas på sjukskrivning. Att orka laga mat kan jag göra men då måste jag veta att jag kan sova direkt efter typ haha. Har inte så ömma bröst heller längre, lite känsliga bröstvårtor i kyla bara. Lycka till på Kub, hoppas på goda resultat :). man hittar verkligen anledning att oroa sig för allt..

Anonym (Nilo) skrev 2025-11-09 16:17:38 följande:

Hej allihopa!

Jag är i vecka 12 nu (11+6) och känner mig inte alls gravid överhuvudtaget nu, i princip alla mina symtom är borta förutom väldigt mycket flyttningar och lite trötthet. Vet att det är typiskt för graviditeten just nu då det är ?spökveckorna? och många börjar känna sig bättre vid den här tidpunkten men det finns såklart en liten oro som jag inte försöker tänka på ☺️ Jag har kub på fredag 14/11 så inte långt kvar nu, har inte haft något tidigt ultraljud så har inte fått se lillen än. 

Är det någon mer vars symtom i princip försvunnit och inte känner sig gravid?🥰

• RainbowFamilyDreams

Gör NIPT imorgon men gjorde ultraljud idag, knytet lever och mår bra. Vecka 11 + 6 idag och knytet är 5,4 ,cm. Så de mest kritiska veckorna är över. Hoppas nu bara på bra resultat på NIPT skulle väl ta typ 10 dagar då det ska till Karolinska: får det gratis i den regionen där jag bor så det är ju skönt. Det tar bara lite tid att få svar. Grattis till er andra så långt!

• RainbowFamilyDreams

Tog Nipt förra onsdagen, fick idag meddelande att Karolinska haft haveri och typ slarvat bort mitt test... så de hade inte ens påbörjat analys :(. Så nu måste jag ta ett nytt på måndag och vänta i två veckor till?!! Då är jag bannemig i vecka 17?? Blir orolig och stressad... och att få till Nipt Express går knappt heller att hitta. Nån som varit med om samma?

• RainbowFamilyDreams
    yny skrev 2025-11-20 20:06:29 följande:
    Men oj, vad tråkigt! De måste ju kunna sätta ditt prov på nån slags extra prioritet? Det hade jag pushat för i alla fall! Förstår att det känns segt! 
    Skrivit till barnmorskan nu med den frågan.. känns så sjukt segt. Om provet skulle visa på eventuella förhöjda risker för avvikelser och man behöver ta typ fostervattensprov så är man ju inne kring vecka 18 säkert och nallar och då är det ju liksom gräns för abort...annars krävs massa tillstånd från Socialstyrelsen med mera.
  • RainbowFamilyDreams

Jättegrattis till er alla och så bra resultat på KUB och NIPT! Som sagt hade Karolinska haveri / schabblat bort mitt test och imorgon gör jag nytt blodprov vecka 13+5. Känns väldigt sent och barnmorskan tyckte också Karolinska borde prioritera mig med tanke på deras miss.. ska dock göra ett ultraljud på onsdag vecka 14+0 där de ska titta mer noga på fostret så hoppas det kan ge något litet iallafall..resultstet från nipt är ju cirka 10 arbetsdagar så bara att stå ut: får uppdatera och hoppas jag kan ansluta till alla bra resultat sen<3 en jäkla stress att ligga så back med testet bara. Jätteglad för er alla som det har gått så bra för, grattis!!

• RainbowFamilyDreams

Jag hade kontaktat barnmorskan om jag var fortsatt orolig, inte för att jag tror att det är någon fara, men är man orolig är det lika bra att kolla det en gång extra, särskilt om det blir värre tänker jag. Men fostret är ju väl skyddat där inne så det är säkert ingen fara. 

Är det bra med egen doppler? Har hört så mycket olika om det där, har din barnmorska sagt något om det att det går bra att använda? Är ju lite tidigare gången än dig men blev lite nyfiken :)

Krya på magen!!

Skipper123 skrev 2025-11-24 08:18:57 följande:

Hej allesammans, igår började jag må lika illa som för några veckor sedan och idag är det samma sak. Kan vara för att jag har slut på mina lergigan comp, ska hämta ut nya. 

Inatt hände något som man inte vill ska hända.
    Fick en rejäl spark med båda fötterna ifrån min 6 åring, i sömnen. Han var inte medveten eftersom han sov.

Ont gjorde det i livmodern och ett bra tag efteråt.
    Jag lyssnade med min anglesound och hjärtat slog fint, men man orkar sig såklart för bebisen i magen trots att man vet att lillen ligger väl skyddad där inne, det är ju i vissa svåra fall både moderkaka och liten som kan bli påverkade när man får ett ordentligt trauma mot magen men allra oftast går det ju bra.

Funderar på om jag behöver ringa barnmorska idag eller om jag ska sitta lugnt i båten, är fortfarande äm i livmodertrakten men inte ont ont.

Och hjärtljud kan jag ju kontrollera hemma, men ändå.

Kändes som en enda lång sammandragning igår ett bra tag efter sparken.

Är i vecka 17+2 idag.

Hur tänker ni? 💜

• RainbowFamilyDreams

Äntligen får även jag uppdatera om ett NIPT som såg jättebra ut och jag och min tjej väntar en liten dotter! Fick resultat idag vecka 14+6 :,).

Svar på tråden Bf - Maj 2o26 &#x1F463;&#x1F49C;