• Skipper123

Bf - Maj 2o26 👣💜

Hej, har bf  3/5 och idag sett en liten liten mini på VUL  🌸
    V. 6+0
    Ni som nyligen plussat kan väl hänga med i tråden och följas åt! 🌹🎉🌸

Skriv gärna bf-datum 🥰
  • Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜
  • Skipper123
    yny skrev 2025-11-20 20:06:29 följande:
    Men oj, vad tråkigt! De måste ju kunna sätta ditt prov på nån slags extra prioritet? Det hade jag pushat för i alla fall! Förstår att det känns segt! 
    Vi gör likadant denna gång, tagit reda på kön med alla 3, denna gång väntar vi till förlossningen, spännande! 😍🌟

Åh vad trist med att det ska ta sådan tid, förstör att du känner stress och oro, förhoppningsvis visar det sig vara bra och fint allting trots allt ♥️🎀

Åh Grattis till enäggstvillingar! Så himla kul 😍

Imorgon går jag in i vecka 18 (17+0) !!!  🤩

Hur mår alla? Känner ni rörelser? Jag känner knappt något, har känt litepytte pet innifrån då och då så det drar väl igång snart, har moderkakan i bakvägg så bör ju komma snart tycker man ????
  • yny
    Skipper123 skrev 2025-11-21 10:04:57 följande:
    Imorgon går jag in i vecka 18 (17+0) !!!  🤩

Hur mår alla? Känner ni rörelser? Jag känner knappt något, har känt litepytte pet innifrån då och då så det drar väl igång snart, har moderkakan i bakvägg så bör ju komma snart tycker man ????
    Vad kul att du har börjat känna lite! Det är ju verkligen så speciellt att känna sin bebis röra sig, kanske bästa och coolaste känslan i världen ju 🥰 

Jag mår mycket bättre nu tack och lov. Är i 13+1. Knappt illamående längre. Låg på energi fortfarande men det försvinner nog inte 😅 behöver kissa och dricka vatten hela tiden! Nån mer som har det så?

Här dröjer det nog med rörelser då moderkakan ligger i framvägg, var samma med sonen. Då kände jag riktiga rörelser i v18-19 nån gång men inte dagligen förrän runt v 22-23 kanske. Än så länge är det ju väldigt tidigt för mig :) 
  • Anonym (PJ)

Jag känner att vi är väldigt i synk yny! Du hade också bf 28e va? När du tappade symptom gjorde jag också det, i vecka 9 eller så. Jag har också moderkaka i framvägg. Dock så tycker jag att jag känner rörelser på kvällen. Inte sparkar eller så.. men nåt är det nog banne mig ändå. Jag tycker det är svårt med vatten. Spelar ingen roll hur mkt jag dricker jag är uttorkad ändå.

Sen kan jag ?sträcka? mig om jag typ ställer mig upp för fort. Blev en knäpp situation på jobbet när jag ställde mig lite för snabbt ur min stol för att hämta en frukt, ?sträckte?mig i ljumsken och fick sätta mig på golvet drirekt. Skyllde på att jag måste börja träna igen (ingen på jobbet vet om än) 

Fint att följa er andra! Jag håller mig oftast lite i bakgrunden här. 

• yny
    Anonym (PJ) skrev 2025-11-22 08:13:01 följande:

Jag känner att vi är väldigt i synk yny! Du hade också bf 28e va? När du tappade symptom gjorde jag också det, i vecka 9 eller så. Jag har också moderkaka i framvägg. Dock så tycker jag att jag känner rörelser på kvällen. Inte sparkar eller så.. men nåt är det nog banne mig ändå. Jag tycker det är svårt med vatten. Spelar ingen roll hur mkt jag dricker jag är uttorkad ändå.

Sen kan jag ?sträcka? mig om jag typ ställer mig upp för fort. Blev en knäpp situation på jobbet när jag ställde mig lite för snabbt ur min stol för att hämta en frukt, ?sträckte?mig i ljumsken och fick sätta mig på golvet drirekt. Skyllde på att jag måste börja träna igen (ingen på jobbet vet om än) 

Fint att följa er andra! Jag håller mig oftast lite i bakgrunden här. 

Ja precis, blev flyttad efter KUB till 28:e 🥰 men samma här, är så törstig hela tiden och då behöver jag ju även kissa precis hela tiden 😅 

Jag får också drag i ligamenten vid hastiga rörelser, kan ju göra riktigt ont faktiskt. Det hade jag ingen aning om innan jag blev gravid 😅 kul att läsa din uppdatering PJ 😊
  • Miniblomma

Så kul att läsa hur det går för alla med era majbebisar!

Jag har haft fullt upp och inte varit inne på ett litet tag, men tänkte uppdatera om att även jag nu varit på ?KUB-ultraljud?. Allt såg fint ut så här långt och det var otroligt häftigt att se så mycket kroppsdelar och organ i olika vinklar! Känner mig riktigt lättad fortfarande.

Enligt vårdens system att beräkna graviditetslängd med senaste mens skulle jag vara i vecka 13+5 vid ultraljudet, vilket är gränsfall för KUB, då det kan göras senast i 13+6. Man räknar ju med lutealfas på 14 dagar, men jag har snarare 16-17 dagar och har utifrån när jag bedömer att jag hade ägglossning räknat att jag var i 14+1 vid ultraljudet. Hon som genomförde ultraljudet mätte på dagen exakt samma - 14+1 med samma BF som jag räknat ut, 18 maj. Detta gjorde att KUB-uträkningen inte skulle gå att genomföra, så jag är väldigt glad att jag gjort NIPT redan. Tycker att det var rätt dåligt att boka in mig så sent, men jag slipper ta några konsekvenser nu när NIPT redan är klart. Väldigt skönt oavsett att hon vuxit precis som hon ska och att hon såg proportionerlig ut så här långt!

För några dagar sedan köpte vi barnvagn begagnat. Det är svårt att föreställa sig att vi i maj kommer att ha en liten bebis att köra runt med i den vagnen, om allt fortsätter att gå som det ska ❤️
  • RainbowFamilyDreams

Jättegrattis till er alla och så bra resultat på KUB och NIPT! Som sagt hade Karolinska haveri / schabblat bort mitt test och imorgon gör jag nytt blodprov vecka 13+5. Känns väldigt sent och barnmorskan tyckte också Karolinska borde prioritera mig med tanke på deras miss.. ska dock göra ett ultraljud på onsdag vecka 14+0 där de ska titta mer noga på fostret så hoppas det kan ge något litet iallafall..resultstet från nipt är ju cirka 10 arbetsdagar så bara att stå ut: får uppdatera och hoppas jag kan ansluta till alla bra resultat sen<3 en jäkla stress att ligga så back med testet bara. Jätteglad för er alla som det har gått så bra för, grattis!!

• Skipper123

Hej allesammans, igår började jag må lika illa som för några veckor sedan och idag är det samma sak. Kan vara för att jag har slut på mina lergigan comp, ska hämta ut nya. 

Inatt hände något som man inte vill ska hända.
    Fick en rejäl spark med båda fötterna ifrån min 6 åring, i sömnen. Han var inte medveten eftersom han sov.

Ont gjorde det i livmodern och ett bra tag efteråt.
    Jag lyssnade med min anglesound och hjärtat slog fint, men man orkar sig såklart för bebisen i magen trots att man vet att lillen ligger väl skyddad där inne, det är ju i vissa svåra fall både moderkaka och liten som kan bli påverkade när man får ett ordentligt trauma mot magen men allra oftast går det ju bra.

Funderar på om jag behöver ringa barnmorska idag eller om jag ska sitta lugnt i båten, är fortfarande äm i livmodertrakten men inte ont ont.

Och hjärtljud kan jag ju kontrollera hemma, men ändå.

Kändes som en enda lång sammandragning igår ett bra tag efter sparken.

Är i vecka 17+2 idag.

Hur tänker ni? 💜

• Skipper123

Vill tillägga att sparken träffade precis där bebis ligger troligen, under naveln lite åt höger, där jag lättast här starkast hjärtljud när jag lyssnar med dopplern.

• RainbowFamilyDreams

Jag hade kontaktat barnmorskan om jag var fortsatt orolig, inte för att jag tror att det är någon fara, men är man orolig är det lika bra att kolla det en gång extra, särskilt om det blir värre tänker jag. Men fostret är ju väl skyddat där inne så det är säkert ingen fara. 

Är det bra med egen doppler? Har hört så mycket olika om det där, har din barnmorska sagt något om det att det går bra att använda? Är ju lite tidigare gången än dig men blev lite nyfiken :)

Krya på magen!!

Skipper123 skrev 2025-11-24 08:18:57 följande:

Hej allesammans, igår började jag må lika illa som för några veckor sedan och idag är det samma sak. Kan vara för att jag har slut på mina lergigan comp, ska hämta ut nya. 

Inatt hände något som man inte vill ska hända.
    Fick en rejäl spark med båda fötterna ifrån min 6 åring, i sömnen. Han var inte medveten eftersom han sov.

Ont gjorde det i livmodern och ett bra tag efteråt.
    Jag lyssnade med min anglesound och hjärtat slog fint, men man orkar sig såklart för bebisen i magen trots att man vet att lillen ligger väl skyddad där inne, det är ju i vissa svåra fall både moderkaka och liten som kan bli påverkade när man får ett ordentligt trauma mot magen men allra oftast går det ju bra.

Funderar på om jag behöver ringa barnmorska idag eller om jag ska sitta lugnt i båten, är fortfarande äm i livmodertrakten men inte ont ont.

Och hjärtljud kan jag ju kontrollera hemma, men ändå.

Kändes som en enda lång sammandragning igår ett bra tag efter sparken.

Är i vecka 17+2 idag.

Hur tänker ni? 💜

• Skipper123
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-24 15:50:54 följande:

Jag hade kontaktat barnmorskan om jag var fortsatt orolig, inte för att jag tror att det är någon fara, men är man orolig är det lika bra att kolla det en gång extra, särskilt om det blir värre tänker jag. Men fostret är ju väl skyddat där inne så det är säkert ingen fara. 

Är det bra med egen doppler? Har hört så mycket olika om det där, har din barnmorska sagt något om det att det går bra att använda? Är ju lite tidigare gången än dig men blev lite nyfiken :)

Krya på magen!!

Dom ringde tillbaka och jag fick komma in och kika, gjordes ett kort ultraljud och jag fick se en bebis som rörde sig och en , vad hon kunde se, intakt moderkaka, så nu pustar jag ut lite. Men jäklar vad öm jag var när hon tryckte med händerna för att undersöka magen. Aj!!!

Jag har också hört olika, men jag använde doppler flitigt med yngsta sonen innan jag kände så mycket rörelser och han är helt frisk. Jag tror inte att ultraljudsvågor är så farliga, men man bör inte överanvänds det förstås.

För mig har det varit en trygghet att ha hemma, lyssnar väldigt ofta ändå, men bara väldigt kort.

Stress och oro påverkar nog en graviditet mer än än doppler, enligt min mening 💓🤩✨
Svar på tråden Bf - Maj 2o26 &#x1F463;&#x1F49C;