Varför hatar ni?
Jag tänker som Tecum.
Men en del människor är oförnuftiga och tyvärr finns det numera många möjlugheter att skada den fria journalistiken. För dem som vill det.
Jag tänker som Tecum.
Men en del människor är oförnuftiga och tyvärr finns det numera många möjlugheter att skada den fria journalistiken. För dem som vill det.
Det är länge sedan människorna levde i ett land där alla inte fick säga sin mening och kunna rösta. Ingen idag kan föreställa sig hur det var. För oss ligger det lite mer än 100 år bakåt.
Men människor i diktaturer mår sämre än i demokratier. Bl. a. behöver de oroa sig för angivare, de vet inte vilka de vågar prata med. I morgon kan dessutom en åsikt som var O. K. idag vara förbjuden. Allt efter diktaturens nycker.
Korrumptionen i sådana länder är mycket utbredd, och det finns ingenstans att klaga. Polisen, rättsväsendet och kommunala/statliga institutioner, allt är drabbat.
De som kämpade för demokrati, (den moderna kampen började redan på 1700-talet) hade inställningen:
"Jag ogillar det du säger men :jag är beredd att dö för din rätt att säga det".
Om jag ska sammanfatta vad Churchill sa så var det:
Demokrati är ett dåligt styrelseskick men det är det bästa vi har!
Hot leder till att det öppna samtalet tystnar.
Men man får väl vara glad över att man har fått leva i den demokratiska parantesen?