Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Varför hatar ni?

Tecum skrev 2025-09-11 11:04:46 följande:

Så vad ger det er hatare? Är det kul med personangrepp? Varför är det så svårt att hålla sig till saken?

För att det handlar om känslor och för att det länge sanktionerats från de styrande. Så länge "rätt" personer drabbades, vill säga.

När det började i Sverige? Jag säger att brytpunkten kom mellan 2006-2010 och handlade om hur alla, verkligen alla, etablerade krafter bemötte SD och dess väljare. 

"Rasister"

Kommer ni ihåg den här?

Den leken var rolig att leka tills det plötsligt vände och den som nyss hånat och hatat nu blev den som var hånad och hatad - då var det inte lika kul längre. 

Det finns ingen väg tillbaka till ett mer civiliserat samtal. Han man väl sagt att en viss nivå är OK så kommer den nivån att utgöra golvet i framtiden.

Det var synd att vi som varande för att kalla SD:are för "rasister" och frysa ut dem från gemenskapen inte blev lyssnade på där och då, då hade vi kanske kunnat ha ett bättra samtal idag, vem vet?! Men det är för sent nu.

Sedan är detta inte ett svenskt fenomen utan ett världsomspännande.

Hillary Clinton kallade halva det amerikanska folket "deplorables".
  • Anonym (Mm)

Man kan inte kalla folk för "bruna råttor" och sedan inte förvänta sig att samtalsklimatet försämras.

Anne Ramberg och Cecilia Hagen

• Anonym (Mm)

Spelar förstås makt och möjligheter roll.

Människor som känner sig maktlösa kan tendera att bli våldsammare i sina åsikter och uttryck.

• Anonym (Mm)
    Tecum skrev 2025-09-11 17:35:05 följande:
    Tack för svar, det är bra att någon hatare har stake nog att stå för vad man gör!
    Vänta nu ...

Kallar du mig precis för "hatare" och gjorde ett personangrepp av ditt svar?!

I en tråd där du vill framstå som den vuxne i rummet och fråga varför det är så svårt för folk att vara sakliga?

Eller tolkade jag dig fel?
  • Anonym (Mm)
    Tukt skrev 2025-09-11 16:41:28 följande:
    Fast det där vet vi ju inget om än. Att spekulera i det och rent av påstå saker, är minst lika förödande i sig. 
    Vi behöver inte låtsas om annat. Nu vet vi att polisen hittat vapnet och  antifascistiska budskap kopplat till detta.

Men det är ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är hur små steg, hur normalisering, till slut leder till att någon "går för långt" och så plötsligt är alla de som igår gladeligen hånade en person och stöttade mobbingen av denna bestörta över att personen drabbas av våld.

Nätet är fyllt nu av glädje-jubel över att kilen blev mördad. Där har stora grupper människor hamnat. När de jublar över en annans död för att denna hade en annan åsikt om det ena eller det andra.

Och folk är generellt inte smarta.

De tror att bara för att jag inte vill döda killen så kommer inte heller någon annan att ta mitt hån av honom som ett OK för att ta våldet till nästa nivå.

Det blir rätt fånigt att läsa Aftonbladets ledarsida och deras förfäran över att en mobb förföljt ministern Bohlin när man bara behöver gå tillbaka nån månad i tiden för att hitta texter hos dem som hetsar mot regeringen och ministrarna och högerpartierna.

Tveksamt att folk verkligen fattar vad det är som sker - innan det är för sent.
  • Anonym (Mm)
    Postman skrev 2025-09-11 13:14:24 följande:

Jag känner som Tecum, sen är vårt öppna samhälle lite för öppet dessvärre. Det är för lätt idag att skicka hatmail alternativt sitta och spy galla och hota digitalt. 

Det finns inget digitalt i kvinnan som slog Jessica Stegrud utanför riskdagen eller mobben som förföljde ministern Bohlin.

Det som har hänt är att hatet har tillåtits och accepterats. Tillåts och accepteras än idag.

Då vågar den där kvinnan fysiskt ge sig på Stegrud. Då vågar mobben förfölja Bohlin. För de känner att det inte kommer med några konsekvenser för dem.

Det är enkel psykologi. 

Om inte samhällets styrande på riktigt och med kraft stoppar det som sker så slutar det inte ens efter nästa politikermord.

Det är hög tid för alla med makt att börja ta ansvar nu för skiten går åt båda hållen, om man nu tro sig vara oberörbar.
Svar på tråden Varför hatar ni?