• KimLinnefeldt

Vem ska lära ut sex?

De första sexuella erfarenheterna kan vara väldigt trevande och halvdåliga. Man får lära sig om fortplantning i skolan, och relationer möjligen. Men inte hur man får ett bra sexliv.

Vem ska lära ut?

Mamma och pappa?

Skolan?

Kompisens mamma?

Mammas kompis?

Äldre syskon?

Public service-teve?

Eller...?

• Svar på tråden Vem ska lära ut sex?
  • skygd

intressenter kan väl lära sig själva och av varandra om vad de tycker är bra och hur det ska gå till. det är ju knappast fråga om probabilistisk kombinatorik eller kvantfysik.

• Anonym (A)
    skygd skrev 2025-09-12 15:31:41 följande:

intressenter kan väl lära sig själva och av varandra om vad de tycker är bra och hur det ska gå till. det är ju knappast fråga om probabilistisk kombinatorik eller kvantfysik.

Ha, ha, knappast så avancerat. håller för övrigt med att man lär sig av sig själv och med varandra.
  • Anonym (.)

Kamratposten!

Böcker

Och allt annat som finns online idag. De som vill veta mer en generell info om att skydda sig på olika sätt  och samtyckte kan lätt hitta information på en bra nivå.

• Anonym (.)

Riktigt obehagligt om någon vuxen i det skedet skulle lära ut tips

• Tecum

Är ni också inne på att skolan ska lägga ner sexundervisningen? Jag tänker tvärtom, varför ska skolan INTE sköta en så viktig sak? Deras mer grundläggande undervisning bör kompletteras med en hemsida från typ RFSU där personer i olika åldrar berättar om egna erfarenheter, bra och dåliga.
    Det blir bara pinsamt om föräldrar eller andra vuxna ska göra det och kompisar kan man inte lita på.

• Tecum

Är ni också inne på att skolan ska lägga ner sexundervisningen? Jag tänker tvärtom, varför ska skolan INTE sköta en så viktig sak? Deras mer grundläggande undervisning bör kompletteras med en hemsida från typ RFSU där personer i olika åldrar berättar om egna erfarenheter, bra och dåliga.
    Det blir bara pinsamt om föräldrar eller andra vuxna ska göra det och kompisar kan man inte lita på.

• Man i norr

Intressant frågeställning!
    Framförallt för unga män som ibland verkar förväntas vara såväl tankeläsare som sexgurus från födseln..

• Meddelande borttaget
  • Anonym (?)

Jag skulle aldrig lära ut sex till min son.
    Däremot vill jag att han ska få se att min kvinna, hans bonusmorsa kan kramas och  pussas. 
    Jag vill verkligen att han ska respektera sin flickvän så som jag respekterar min kvinna. 
    Sex finner de nog ut likväl som jag och min nya gjorde i början.
    19 eller snart 40 är lika spännande ...

Svar på tråden Vem ska lära ut sex?