Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Botox genom vården?

Jag har ont i pannan mellan ögonen eftersom bekymmersrynkan är så spänd. Har problem med oro (18 års bagage). Nu till och med fått besvär med ont bakom ögonen. Man misstänkte MS men det var inte det. Bara spändhet.

Kan man få hjälp genom vården? Och nej avslappning funkar inte 

• Svar på tråden Botox genom vården?
  • Anonym (A)

Inte heller massage 

• Anonym (A)
    Lynx123 skrev 2025-09-13 08:31:56 följande:

Du kan vänja dig av med att spänna musklerna i pannan. Det tar tid men det går. Mycket bättre än att spruta in toxin i kroppen 

Du menar göra övningar som spänna, slappna av? Försöker undvika att spänna för det är ju det enda jag gör. Men att göra tvärtom kanske funkar? Hur? Lurar man kroppen då?
  • Anonym (A)

Vet när jag gjorde botox sist så var det en sån lättnad. Gjort det en gång. Det blev inte tungt i pannan och jag såg inte så sur ut enligt folk. Det ska ju kommenteras hela tiden. 

• Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-13 10:34:46 följande:

Tänk vad många som skulle få ont i belymmersrynkan om det gick att få gratis botox där... Folk skulle köa utanför vårdcentralerna... 

Har du provat botox mot migrän? Det kanske skulle hjälpa dig? 

Har inte migrän. 
  • Anonym (A)
    Lynx123 skrev 2025-09-13 08:57:13 följande:
    För mig har det handlat om att lära mig mitt eget minspel. Har alltså fått öva på att inte rynka ögonbrynen när jag är fundersam eller bekymrad. Då släppte spänningsvärken till sist.
    Det är ju inget jag tänker på. Oftast gör jag det i sömnen. Har oftast ett ganska rejält streck mellan ögonen då. 
  • Anonym (A)

På morgonen alltså, sen lägger det sig under dagen.

• Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-13 10:34:46 följande:

Tänk vad många som skulle få ont i belymmersrynkan om det gick att få gratis botox där... Folk skulle köa utanför vårdcentralerna... 

Har du provat botox mot migrän? Det kanske skulle hjälpa dig? 

Det var dock en ögonläkare som sa att smärtam bakom ögonen kom därifrån. Jag kunde ju inte titta åt något håll med ögon ens, så ont gjorde det. Fick vrida huvudet istället. Så det är inte något jag själv hittar på. Och när jag trycker på området i hela pannan ner mot näsan gör det ont pga spändheten. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-09-13 18:08:10 följande:
    Lite OT kanske, men vad är det för människor som kommenterar sånt? Låter inte direkt som nån särskilt bra kompis. Dags att söka annat umgänge kanske, för att må bättre generellt? 
    Inte kompisar, det är folk jag inte umgås med 
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2025-09-13 18:15:00 följande:

Personer med svår och långvarig migrän, där inte annan behandlig har fungerat, har fått hjälp med det från regionen. Mem det finns nog ingen garanti.

Ja men jag har ju inte migrän 
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2025-09-13 18:17:00 följande:

Sedan behöver du någon lugnande teknik, som Tapping (finns på nätet) eller yoga. 

Tack för tips!
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-13 20:46:41 följande:

Fyller det ut rynkor också? Alltså blir det nån skillnad estetiskt sett? (Antar att det är det TS egentligen är ute efter.)

Har inga rynkor där. Bara tillfälligt när jag spänt mig för mkt , så nej jag är inte ute efter det, jag har ont. Läs vad jag skriver 
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-13 20:46:41 följande:

Fyller det ut rynkor också? Alltså blir det nån skillnad estetiskt sett? (Antar att det är det TS egentligen är ute efter.)

Men nej det fyller inte ut eventuella rynkor. Däremot kan det slätas ut. Då man inte använder muskeln så slätas det ut med tiden. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-13 23:21:29 följande:

Hela syftet med botox (estetiskt) är ju att rynkor slätas ut Och försvinner: Både argrynkan och pannan är praktexempel att behandla. Jag började med botox av estetiska skäl för några år sedan, men märkte sen att min migrän försvann. Jag kunde ha fruktansvärd huvudvärk som nu var som bortblåst. Idag gör jag behandlingar två gånger om året av båda anledningarna och bekostar det själv. Det är värt priset och blir cirka 4000 om året. Botox kommer inte vara det första alternativ läkarna sätter in om du vill få det via landstinget. Du kommer behöva testa otaliga andra alternativ först. Tycker du att botox hjälper så bekosta det själv, slipp besvären, det arga uttrycket och onödiga läkarbesök. 

Enligt den ssk jag gjorde botox hos förra gången kan man inte fylla ut en rynka med botox. Nu har jag ingen rynka än, den har liksom inte satt sig, men den har funnits sedan jag var 20 om jag ansträngt mig. 

Man kan däremot släta ut den, innan den satt sig. Men har man väl fått djupa linjer så måste man ha fillers också. Utöver det.

Ja det är så jäkla dyrt bara. Men nog hjälper det. Har gjort botox en gång och vilken skillnad i känslan i pannan, som att pannan blev lugn. Avslappnad. men det är synd att man ska behöva lägga pengarna själv när det inte handlar om något kosmetiskt utan medicinskt. För man har besvär av det. 

• Anonym (A)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-09-14 06:18:43 följande:
    Får du hela tiden kommentarer av främmande människor om att du ser sur ut? Blä vad knäppt folk det finns! :( 
    Det är lite då och då tyvärr. Inte främmande människor men bekanta. Ja jättetråkigt och då tänker man ju inte mindre på det eller så :(
  • Anonym (A)

Och spänner man sig för att inte se sur ut så tror jag nästan det blir värre. 

• Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-14 12:15:52 följande:
    Släta eller fylla. Sak samma. Märk ord om du gillar det. 

Säg att du har migrän så kan du få botox. 
    Nej det fyller inte. Det kan bara slätas ut innan man fått rynkor, eftersom rynkan inte är satt än/för djup. När den väl blivit för djup behöver man använda fillers. Fillers och botox är två olika saker. men vanligt att nybörjare missuppfattar det. 
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-14 12:20:38 följande:
    Personen du svarar nu skriver ju SLÄTA och inte fylla?! Så vad är det du klagar på nu?! Hon har ju skrivit rätt?? 

Botox mot migrän slätar inte ut heller. Det blir ingen skillnad estetiskt eftersom man lägger injektionen på ett annat sätt, om jag förstår saken rätt. Så om det inte handlar om kosmetik så säg att du har migrän bara? 
    Sluta skriv i min tråd, tack.
  • Anonym (A)
    Anonym (not alone) skrev 2025-09-14 10:24:25 följande:
    Åh, TS, jag har exakt samma problem som du. Gör det till och med i sömnen och vaknar spänd.

Så trött på det, gör alltid ont där. Har funderat på att göra botox av det skälet, men man får nog finansiera det privat tyvärr. Är iaf glad att jag inte är ensam.

Kram
    Men vad jobbigt! :( Ja det är skönt att höra att man inte är ensam. Ta hand om dig! Kram tillbaka! 
Svar på tråden Botox genom vården?