• Jimmy75

snälla hjälp mig..

Anonym (Slarva inte) skrev 2025-09-14 15:26:08 följande:
    Hur menar du, på vilket sätt ska det kunna gå till, att en helt okänd otrohet skulle kunna orsaka det som du inbillar dig?

Om otroheten förblir okänd så orsakar den ingenting.
    Inget överhuvudtaget.

Men om han gör slut så orsakar det utan tvekan en massa svåra konsekvenser.

Om han gör slut så kan det i sig orsaka precis de följder som du skriver!

Men om han sköter en sexuell upplevelse så att den förblir okänd så medför det inga som helst följder.
    Barnen kommer självfallet att älska honom på precis samma sätt som tidigare!
    Frun kommer självfallet inte bli traumatiserad.

Sant är att om otroheten förblir okänd så orsakar den ingenting!
    Du skulle med andra ord tycka det vore mycket bättre att din partner ligger med andra men bara ser till att du inte får veta det, istället för att separera? Du skulle alltså tycka det var mycket värre om din partner gjorde slut än om hän gick bakom ryggen på dig?
  • Jimmy75
    Anonym (A) skrev 2025-09-14 17:04:06 följande:
    Detta tror jag är vanligt.
    Ja, det tror jag också, iallafall om man ska ha FL som referens, för tydligen har ju människor slutat prata med varandra.
  • Jimmy75
    Anonym (Slarva inte) skrev 2025-09-14 18:12:29 följande:
    Vad jag tycker eller känner saknar egentligen betydelse.
    Fakta är det som framgår av det skrivit.

Ditt eget tyckande, de slutsatser som du själv drar, och att du försöker lägga dina egna ord i min mun, saknar egentligen all betydelse.

Jag står för det jag har skrivit.
    Dina hittepå och dina ord som du försöker lägga i min mun saknar betydelse och påverkar inte det jag har skrivit.

En klassisk duckning alltså. Jag skrev inget tyckande och jag har inte heller påstått att det skulle ändra vad du skrev. Jag ställde en hyfsat rak fråga där jag undrar vad/hur DU tycker. Jag provar igen:

Om din partner är missnöjd med relationen...hur skulle du vilja att sagd partner hanterar det missnöjet? A: Går bakom din rygg och åt otrogen, men sköter det snyggt. Du får aldrig någonsin reda på att det hänt, men defacto ligger din partner med andra under tiden ni har ett förhållande

B: Din partner tar upp sitt missnöje med relationen och säger att hen vill separera.

Vilket av de två alternativen skulle du tycka var minst illa om du var den som drabbades?

• Jimmy75
    Anonym (H) skrev 2025-09-14 20:37:01 följande:

Kommunikation.. tala om för henne att du behöver mer sex i ett förhållande för att må bra. Den partner som inte har sexlust har enligt mig lite ansvar för att tillfredsställa sin partner på ngt sätt lite så och då. Annars föreslå öppet förhållande, aldrig gå bakom ryggen. Man kan ha olika behov, men enligt mig måste man mötas ialla fall halvvägs. Att ha sex med den man älskar fast man inte har samma lust, gör inte ont och kan ge tillfredsställe genom att göra det bra för den .an älskar. Och många ggr, ångrar man inte ett ligg. Tvärtom 

Menar du då här att man har ett ansvar att utföra sexuella handlingar som man inte samtycker till just då?

Var börjar och slutar i så fall det ansvaret? Har inte den sexuellt frustrerade ett MINST lika stort ansvar i så fall att göra vad hen kan för att partnern ska känna åtrå och sexuell lust?

Under vilka omständigheter är det okej att säga nej/inte okej att säga nej i så fall?

• Jimmy75
    Hornper skrev 2025-09-15 23:07:42 följande:
    Ja, det får man väl ändå säga!
    Jag kan för mitt liv inte begripa varför det skall behöva vara så mycket drama kring sex och s.k. otrohet. Det rör sig ju bara om ett simpelt kroppsbehov. Buhu, man måste göra sluuut! Och detta eviga tjat om parterapi, alla kvinnors universallösning på mellanmänskliga problem.

Som jag skrivit tidigare skulle jag ge fullständigt f-n i om min fru skulle få för sig att vänstra, så länge hon bara fortsätter att ha sex med mig. (Jag vore förstås tacksam om jag slapp se en främmande mansperson i mitt hem.)
    Well! För att människor är olika och med andra ord är inte alla som dig. För vissa människor har det helt enkelt större betydelse och är mer än bara ett simpelt kroppsbehov....och för en del är det en lösning att prata om saker i parterapi. Du har ditt sätt att lösa behov eller problem, andra har sina sätt.
  • Jimmy75
    Anonym (H) skrev 2025-09-15 23:55:46 följande:
    Jag tycker båda parter har ansvar att tillmötesgå den andras behov. Med det sagt inte utan samtycke. Men att skita i sin partners sexuella behov bara för att man har noll lust själv,  tycker jag är egoistiskt - då tycker jag ett öppet förhållande skulle vara ok för den som vägrar sex
    Ja, men om då den som "vägrar" sex har ett behov av känslomässig och intellektuell stimulans så är ju det lika viktigt att tillgodose i så fall.....och om det då inte tillgodoses enligt den ena parten....var står man då i ansvarsfrågan liksom?
  • Jimmy75
    Lynx123 skrev 2025-09-17 07:09:38 följande:
    Det gör du helt rätt i. Alla får ju ha sina åsikter men att gå till angrepp på det där sättet säger ju mer om dem än om dig. Tror nog att de flesta värderar lojalitet högt och för mig skulle det aldrig funka att vare sig svika eller bli sviken. Detsamma gäller dessutom alla relationer för mig.
    En vettig åsikt tack och lov som går att känna igen sig i. Blir lika fundersam varje gång. Borde nog undvika att ens öppna dessa otrohetstrådar och bara inse var man sitter. 
  • Jimmy75
    molly50 skrev 2025-09-17 13:52:04 följande:
    Jimmy75 skrev 2025-09-17 07:22:27 följande:
    En vettig åsikt tack och lov som går att känna igen sig i. Blir lika fundersam varje gång. Borde nog undvika att ens öppna dessa otrohetstrådar och bara inse var man sitter. 
    Tack snälla ni! Det känns skönt att se att det finns personer med vettiga åsikter i dessa trådar.
    Jag överväger att inte öppna otrohetstrådar i fortsättningen då det uppenbarligen finns personer som stör sig så på mig som person att det urartar och förstör trådarna. Och det är inte schysst mot TS.
    Oavsett vad andra tror så respekterar jag andras åsikter. Men även om jag inte delar dem alla gånger så skulle jag aldrig göra påhopp på mina meningsmotståndare. Det är bara lågt.
    Men just i dessa otrohetstrådar så verkar det vara väldigt känsligt.

Jag skriver det här utifrån egen erfarenhet då jag själv tyvärr ramlar ditt och blir personlig och går in och börjar argumentera och försvara egna ståndpunkter som kanske inte alltid relaterar till eller hjälper TS. Det är lätt att hamna där om jag inte är vaksam och påminner mig själv hela tiden. 

med det sagt så går det ju faktiskt att göra det du vill utan att det blir såhär. Eftersom jag själv gör likadant ibland säger jag att VI kan ju faktiskt välja att inte gå i försvar och argumentera. Vi kan ju välja att skriva det vi tänker kan vara vara till hjälp och relatera till TS och när det kommer reaktioner som här välja att bortse från dem så klokt som du själv föreslog. VI kan ju välja att skrolla vidare och låta andra stå för sina ståndpunkter. Svårt ibland men då kan vi försöka föregå genom att vara exempel på det vi önskar att andra kanske gjorde ibland och bara gå vidare. 

• Jimmy75
    Anonym (Slarva inte) skrev 2025-09-23 11:27:17 följande:

I det inlägget jag citerade uppfattar jag att det framgår att män behöver förstå (men i inlägget är det utelämnat/uteslutet att kvinnor också behöver förstå). Så uppfattade jag det.

Jag uppfattar trådstarten som att:
    Han faktiskt har frågat sig själv, att han faktiskt har försökt göra något åt det, men att han upplever att han har slut på bra lösningar eller goda alternativ.
    Alla människor ljuger, och uppenbarligen håller det i längden, människor och mänskligheten överlever och fortsätter utvecklas.
    Ja, jag uppfattar att han, likväl som hon och familjen och alla andra, vill att han ska leva kvar med sin partner.
    Trådstarten handlar om att TS ber om hjälp i sina funderingar gällande alternativet att ligga med någon annan.

Jag har absolut inte glömt detaljen att hon inte vet, tvärtom är det mera som en grundförutsättning i TS frågeställning, och delvis i mina resonemang, att hon ska få vara lyckligt ovetande, alltså slippa veta.
    I det fallet är jag säker på att det finns goda möjligheter att hon ska kunna vara lyckligare.
    Återigen, jag uppfattar i trådstarten att han verkligen vill leva med denna kvinna. Jag ser inte att det tvunget måste finnas någon som helst motsättning i detta.
    Jag uppfattar i trådstarten att TS har lagt fram problemet och jag tror att han har försökt sitt bästa för att få henne att förstå, men att detta inte är en framkomlig väg.

Men om du tycker och känner annorlunda än TS så både förstår och respekterar jag att det är så för dig som person.
    Men du måste också förstå och acceptera att andra människor, och TS, har rätt att känna och tycka annorlunda än du.

Oavsett vad du, jag, TS, eller någon annan, tycker och känner gäller ändå att:

Sexuella upplevelser utom äktenskapet är vanliga.
    Många, sannolikt de flesta, förblir okända.
    Sant är att om upplevelsen förblir okänd så orsakar den inga följder för någon.

Just den här delen undrar jag över:

Oavsett vad du, jag, TS, eller någon annan, tycker och känner gäller ändå att:

Sexuella upplevelser utom äktenskapet är vanliga.
    Många, sannolikt de flesta, förblir okända.
    Sant är att om upplevelsen förblir okänd så orsakar den inga följder för någon.

Du uttrycker dig som om det vore obestridliga fakta, och inte bara något som är hur du TROR att det ligger till. Obs här försöker jag inte hävda att du med säkerhet har fel. Med tror menar jag enbart positionen att inte säkert veta. 

min tolkning av det är därför att du har uppfattningen att det du skriver är fakta och inget som kan diskuteras eller visa sig vara på ett annat sätt. Utifrån min tolkning undrar jag då vad du stödjer det på när du skriver att många, till och med de flesta förblir okända? Bygger du det på faktabaserad information eller din egna uppfattning?

och att det inte orsakar följder för någon finns det också problem med men för att kunna ta en sak åt gången problematiserar jag inte det här. 

• Jimmy75
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-09-30 21:44:46 följande:
    Kudos! 
    Instämmer! Skön motpol till förespråkandet av att gå bakom ryggen. Man gör liksom inte så....hur mycket behov man än har så är det inte ett moget sätt att hantera det.
  • Jimmy75
    Anonym (Nr. 8) skrev 2025-09-30 23:48:36 följande:
    Håller med! Här en aktionslista till TS:

1. Kommunicera, lyssna, diskutera 
    2. Ta hjälp, parterapi tex är utmärkt
    3. Öva, prata mera och framförallt lyssna
    4. Fundera på vad som är ditt ansvar i förhållandet, vad kan du bidra med?
    5a. Sluta att tänka i termer som "kåta upp". Det är din fru vi pratar om här, hon är väl ingen jävla maskin eller..!?
    5b. Det är din uppgift att förföra din fru, innan nån annan gör det. Ta en disk tex, tänk till, fixa, laga mat, orda och bjud till.
    5c. Sex är en förtroende, trygghets och pigghetsfråga. Därtill krävs också stämning, läge och rätt miljö
    6a. Fundera på varför ni är ihop! Vad får hon ut av förhållandet, vad har hon för förväntningar, drömar, önskemål, och fantasier i största allmänhet. 
    6b. Är du inte intresserad av ovanstående, så förstår jag att hon inte har så mycket att längta till där hemma..
    7. Vad är ert förhållande värt? Hemmavarande barn? Framtidsplaner?
    8. Väljer du att vara otrogen är det kört! Fega män som flyr klarar sig de flesta familjer utan. Du är bara rädd för att bli lämnad och för feg för att lämna själv. Så din fru får vara reservplanen tills du vet om du har något att erbjuda på marknaden... 
    9. Ja. En partner märker! Hört talas om ångest, skam, skuldkänslor? Är du normalt känslomässigt funtad så kommer hon att läsa dig som en öppen bok. Är nåt fel så märks det. 
    10. Hur hade du själv velat blivit bemött och behandlad? Det kanske är din fru som är otrogen, eller..

Till sist. Var inte en sån jävla fegis! Prata med din hustru, hon har mängder av anledningarna att älska dig, om du intresserar dig för ert gemensamma förhållande. 

Stabila, ärliga och jämställda förhållanden har det bästa sexet! Det kommer inte gratis. Som allt annat bra här i livet så gäller det att jobba.

Och jobba gör man med sig själv. Vägen till lycka är inte en jävla övertalningskampanj.
    Det går bara ge EN tumme upp, om det hade varit möjligt hade jag gett fler. 
Svar på tråden snälla hjälp mig..