Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Applåd till din präktighet.

Nu måste jag fortsätta mala mjölet så jag hinner med att kavla min pasta innan det är dags att ysta ost.

• Anonym (?)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:09:36 följande:

Ingen har sagt att man måste odla sitt eget vete, mala mjölet och driva ett litet mejeri hemma för att "få godkänt". Men det är lite väl bekvämt att alltid dra det argumentet ? som om alternativet till hel- och halvfabrikat automatiskt är att leva som en självförsörjande 1800-talsbonde.

Poängen är ju inte att allt måste göras från absolut grunden, utan att det finns en enorm skillnad mellan att öppna en pulverpåse med ?krämig soppa? och att faktiskt koka en riktig soppa på färska råvaror. Eller mellan att värma en fryst lasagne och att göra en enkel variant själv på pasta, tomat och lite ost. Det ena tar kanske 10 minuter längre, men smakar bättre, mättar bättre och gör kroppen en tjänst i längden.

Så nej, ingen kräver att du ska kavla pasta varje kväll ? men man kan väl ändå begära att folk lär sig koka potatis utan pulverpåse?

Vad fermenterar du och konserverar?
  • Anonym (?)

Var går gränsen för ok halvfabrikat och vad bör man göra själv för smak och hälsa?

Bröd: Knäckebröd, tunnbröd, kavring, tortilias limpa?
    Sås: ketchup, Majo, Brunsås
    Smaksättare: Vinäger, tabasco, sambal, curry
    Malt kött: Korv, köttbullar, pannbiff
    Fisk: Kallrökt, varmrökt, gravad, inlagd, fileead?
    Kött: Rökt, rimmat, skivat
    Grönsaker: inlagda, fermenterade, förkokada, frysta
    Bär/frukt: Sylt, marmelad, curd, gele?
    Mjölkprodukter: Ost, yogurt, smör

• Anonym (?)
    Kristinshopping skrev 2025-09-16 12:29:22 följande:

Hej! Vi är en grupp studenter som faktiskt just nu undersöker just denna fråga (främst inom köp av färdiga bullar och bröd). Hade vart kul att höra era insikter om ämnet genom att svara på vår kundundersökning: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSebbQjzUYhGgYEO9utDpX7P0rGtZ136iSgzu8GIPgZSq8IGPA/viewform 

Det brukar bli många fler bra svar om ni uppger skola, namn, kontaktuppgifter, kurs.

Det florerar många bluffenkäter på fl så bra om ni är öppna med vilka ni är
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 13:51:26 följande:
    Du lär bli missförstådd om du säger halvfabrikat och syftar på mjöl och mjölk. Handlar inte om definitionen utan om vad man brukar mena i dagligt tal. Men lycka till
    Vad av följande är i daglig tal halvfabrikat
    Kallrökt lax
    Ströbröd
    Ketchup
    Vinäger
    Curry
    Rökt skivad skinka
    Marmelad
    Curd
    Falukorv
    Aioli
    Inlagd sill
    Matjesill
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 16:20:15 följande:
    Säger inte vad som är rätt eller fel att säga utan vad folk brukar syfta på med sina ordval. Man kan låtsas att man inte förstår vad ts syftar på för dåliga halvfabrikat, om man vill.
    Vad av följande är i daglig tal halvfabrikat
    Kallrökt lax
    Ströbröd
    Ketchup
    Vinäger
    Curry
    Rökt skivad skinka
    Marmelad
    Curd
    Falukorv
    Aioli
    Inlagd sill
    Matjesill
  • Anonym (?)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-17 16:23:14 följande:
    Det är så pass vanligt idag att man ofta ofrivilligt hamnar i sådana "kretsar". Folk har blivit otroligt lata och bekväma under 20 års tid, och som jag skrev tidigare så är scrollande i mobilen, data- och TV-spel och Netflix den största boven. Man vill bara göra sådant som är roligt och underhållande och slippa anstränga sig "i onödan".
    Växte upp på 70-talet. Båda föräldrarna jobbade heltid. På vardagarna blev det mycket halvfabrikat, korv, färdiga köttbullar, burkmat som bruna bönor, fiskpinnar, blodpudding, pulversås. Helgmaten mer annorlunda.

Min mor hade jobbat och utbildad sig på gård så kunde verkligen laga maten från grunden, slakta och stycka, mala, lägga in, sylta, rensa/filéa fisk, baka mm.
  • Anonym (?)

Dagens halvfabrikat: Färdigrimmat fläsklägg som jag sen långkokade med kryddor. Surkål på burk. Senap ur burk.  Öl ur flaska. 

Till det gjorde jag potatismos själv. 

Pluspoäng i präktigt och hälsa?

Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?