Varför lagar ni inte mat från grunden?
Applåd till din präktighet.
Nu måste jag fortsätta mala mjölet så jag hinner med att kavla min pasta innan det är dags att ysta ost.
Applåd till din präktighet.
Nu måste jag fortsätta mala mjölet så jag hinner med att kavla min pasta innan det är dags att ysta ost.
Ingen har sagt att man måste odla sitt eget vete, mala mjölet och driva ett litet mejeri hemma för att "få godkänt". Men det är lite väl bekvämt att alltid dra det argumentet ? som om alternativet till hel- och halvfabrikat automatiskt är att leva som en självförsörjande 1800-talsbonde.
Poängen är ju inte att allt måste göras från absolut grunden, utan att det finns en enorm skillnad mellan att öppna en pulverpåse med ?krämig soppa? och att faktiskt koka en riktig soppa på färska råvaror. Eller mellan att värma en fryst lasagne och att göra en enkel variant själv på pasta, tomat och lite ost. Det ena tar kanske 10 minuter längre, men smakar bättre, mättar bättre och gör kroppen en tjänst i längden.
Så nej, ingen kräver att du ska kavla pasta varje kväll ? men man kan väl ändå begära att folk lär sig koka potatis utan pulverpåse?
Var går gränsen för ok halvfabrikat och vad bör man göra själv för smak och hälsa?
Bröd: Knäckebröd, tunnbröd, kavring, tortilias limpa?
Sås: ketchup, Majo, Brunsås
Smaksättare: Vinäger, tabasco, sambal, curry
Malt kött: Korv, köttbullar, pannbiff
Fisk: Kallrökt, varmrökt, gravad, inlagd, fileead?
Kött: Rökt, rimmat, skivat
Grönsaker: inlagda, fermenterade, förkokada, frysta
Bär/frukt: Sylt, marmelad, curd, gele?
Mjölkprodukter: Ost, yogurt, smör
Hej! Vi är en grupp studenter som faktiskt just nu undersöker just denna fråga (främst inom köp av färdiga bullar och bröd). Hade vart kul att höra era insikter om ämnet genom att svara på vår kundundersökning: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSebbQjzUYhGgYEO9utDpX7P0rGtZ136iSgzu8GIPgZSq8IGPA/viewform
Dagens halvfabrikat: Färdigrimmat fläsklägg som jag sen långkokade med kryddor. Surkål på burk. Senap ur burk. Öl ur flaska.
Till det gjorde jag potatismos själv.
Pluspoäng i präktigt och hälsa?