Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Är du medveten om att tex mjöl, ris och köttfärs är halvfabrikat? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 13:51:26 följande:
    Du lär bli missförstådd om du säger halvfabrikat och syftar på mjöl och mjölk. Handlar inte om definitionen utan om vad man brukar mena i dagligt tal. Men lycka till
    Du tror de flesta använder ordet helt fel? Det som undviker missförstånd är att använda korrekt term, om folk hittar på egen tolkning blir det förvirrande. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 14:20:18 följande:
    Fel och fel. Man brukar syfta på ultraprocessad mat i det här sammanhanget. Behöver inte betyda att folk inte vet definitionen av ordet. 

Om man syftar på ultraprocessad, skulle man kunna säga ultraprocessad. Att kalla tex chips halvfabrikat men inte kalla köttfärs det, skulle ju bli helt fel. 

Har svårt att tro att folk kan definitionerna men struntar i dem. Hur som helst, svårt att diskutera ämnet om folk använder godtyckliga begrepp. Jag förstår ju inte exakt vad TS menar pga det. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 16:20:15 följande:
    Säger inte vad som är rätt eller fel att säga utan vad folk brukar syfta på med sina ordval. Man kan låtsas att man inte förstår vad ts syftar på för dåliga halvfabrikat, om man vill.

Lustigt att du vet vad folk brukar syfta på när de använder (fel) ord, finns det undersökningar om detta eller mammgissar du bara? 

Jag antar att TS främst vänder sig emot färdiggjorda måltider som säljs frusna eller på burk, men är lite osäker på exakt vad hon menar. Verkar som om hon trodde att tex ris, mjöl, köttfärs och pasta inte är halvfabrikat och därför inte djävulens redskap, men kanske finns det andra halvfabrikat som hon verkligen är emot? Oklart. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (T) skrev 2025-09-18 22:37:05 följande:
    Är pannkakor halvfabrikat?
    Pannkakor görs på halvfabrikatet mjöl. Köper man färdigstekta pannkakor är det förstås helfabrikat. 
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2025-09-19 23:13:29 följande:
    Ha ha.

Jag ska skära upp nyplockade hemgrodda tomater och gurka och skicka pojken och kopa någon snabbmat. Plussar man ihop de tre borde det väl klassas som halvfabrikat (från grunden + från grunden + helfabrikat = halvfabrikat).

Gillar den matematiska formeln. 

Mina halvfabrikat färdiggjord pasta och skinka borde tillsammans med färska tomter, aubergine och champignoner samt olivolja resultera i en måltid av 1/4-fabrikat. 

Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?