Varför lagar ni inte mat från grunden?
Jag tror att det i dagens läge handlar mycket om brist på tid och ork.
Allt fler arbetar på platser med lång resväg, många ensamstående med barn, orkar inte ta fajten kring mat med hungriga och trötta barn som vill vill vill ha pannkaka eller köttbullar.
Ksnske även många vuxna idag också växte själva upp med halv helfabrikat?
Kanske inte ens intresserade.
Jag lagar alltid mat från grunden minst 5-6 ggr veckan.
Är uppvuxen med hemlagat och att äta efter säsong och ta vara på allt från rester till buljong.
Maten har alltid varit viktig i vår familj av hälsoskäl och intresse.
Jag har ärvt de kunskaperna och vet hur maten är vår medicin med alla vitaminer och mineraler.
Jag är helt ensamstående med barn och är totalt slut efter en arbetsdag och ändå ställer jag mig och lagar maten.
Vid extrema fall kan även jag köpa halvfabrikat som köttbullar eller kycklingvingar.
Men för övrigt lagar jag maten från grunden , något jag verkligen prioriterar före allt annat.
För att underlätta vissa extra trötta och sena dagar har jag alltid hemlagat i frysen, vi är tre personer hemma men jag lagar 5-6 portioner av det mesta.
Ofta lagar jag tre maträtter i veckan som går att kombinera och göra nya rätter av.
Gör iordning stora sallader som håller dig fräscha i några dagar som är lätt att ta fram.
Tror att mycket handlar om kunskap och god planering och att få med barnen i det hela.
Mina barn vill hellre ha god hemlagad mat, äta lite rester under veckan än äta en Dafgårds eller en Findus.
Tids nog är barnen stora och får med sig och kan göra med sig de kunskaper de har lärt sig hemifrån, kan även själva ta över i köket medan mamma scrollar i mobilen eller kollar på ett nytt avsnitt på Netflix och Love is blinde 😉