• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (Hej)

Jag lagar den mesta maten från grunden. Kött/fisk/kyckling och potatis är standardvarorna och ris nån gång ibland.. Gör mycket potatisgratäng eller klyftpotatis och varierar tillbehören. Det jag kan fuska med ibland är att köpa färdiga hamburgare. Vi äter aldrig korv eller andra färdiga livsmedel som fiskpinnar, schnitzlar, pyttipanna osv..

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 16:20:15 följande:
    Säger inte vad som är rätt eller fel att säga utan vad folk brukar syfta på med sina ordval. Man kan låtsas att man inte förstår vad ts syftar på för dåliga halvfabrikat, om man vill.

Lustigt att du vet vad folk brukar syfta på när de använder (fel) ord, finns det undersökningar om detta eller mammgissar du bara? 

Jag antar att TS främst vänder sig emot färdiggjorda måltider som säljs frusna eller på burk, men är lite osäker på exakt vad hon menar. Verkar som om hon trodde att tex ris, mjöl, köttfärs och pasta inte är halvfabrikat och därför inte djävulens redskap, men kanske finns det andra halvfabrikat som hon verkligen är emot? Oklart. 

• Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-16 21:10:39 följande:

Lustigt att du vet vad folk brukar syfta på när de använder (fel) ord, finns det undersökningar om detta eller mammgissar du bara? 

Jag antar att TS främst vänder sig emot färdiggjorda måltider som säljs frusna eller på burk, men är lite osäker på exakt vad hon menar. Verkar som om hon trodde att tex ris, mjöl, köttfärs och pasta inte är halvfabrikat och därför inte djävulens redskap, men kanske finns det andra halvfabrikat som hon verkligen är emot? Oklart. 

Undersökning? Haha

Läs hennes exempel så borde det inte vara så svårt vad hon menar med att laga mat från grunden.
  • Core

Vi lagar i princip alltid riktig mat från grund, men får ändå dålig smak i munnen av trådstarten. Det är nån högtravande underton jag inte riktigt tål.

En sak jag undrar är hur TS kan veta vilka övriga levnadsvanor dom som äter fryspizza har? Har du så pass många i din direkta närhet som lever på helfabrikat kanske du ska fråga dig hur du hamnade i den kretsen från första början 😂

• Anonym (Scrollande)
    Core skrev 2025-09-17 15:48:42 följande:

Vi lagar i princip alltid riktig mat från grund, men får ändå dålig smak i munnen av trådstarten. Det är nån högtravande underton jag inte riktigt tål.

En sak jag undrar är hur TS kan veta vilka övriga levnadsvanor dom som äter fryspizza har? Har du så pass många i din direkta närhet som lever på helfabrikat kanske du ska fråga dig hur du hamnade i den kretsen från första början 😂

Det är så pass vanligt idag att man ofta ofrivilligt hamnar i sådana "kretsar". Folk har blivit otroligt lata och bekväma under 20 års tid, och som jag skrev tidigare så är scrollande i mobilen, data- och TV-spel och Netflix den största boven. Man vill bara göra sådant som är roligt och underhållande och slippa anstränga sig "i onödan".
  • Anonym (Helfabrikat)

Du säger det ju själv: brist på kunskap, intresse och så lite allmän lathet på det. Det är alltså inte svårt att förstå, det du verkar ha svårt med är att acceptera att människor har olika kunskap, intressen och energinivåer. 

Tänk så här: de här människorna gör säkert saker som du inte orkar eller kan. De kanske pallar med ett slitigt tråkigt jobb som du inte skulle orkat med och därför vill de slippa allt tråkigt slit hemma när de är lediga? De kanske är en hejare på ett visst mobilspel och vill lägga all sin vakna tid på det? De kanske läser många böcker under den tid du lägger i köket? 

Om du skulle fråga de här människorna vad de tycker om dina prioriteringar kanske de tycker du låter tråkig, ointressant och lite självgod. Eller så tycker det är kul att du gör sådant som du gillar. 

Vad tror du anledningen är att du stör dig på detta? Det påverkar ju inte din kost eller din ekonomi så det måste ligga något annat bakom. Känner du att du önskar att du slapp laga mat från grunden men gör det för att du tänker på ekonomi och hälsa och blir avundsjuk för att andra bara släpper sådant som du själv känner att du måste göra? 

• Anonym (skill)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-17 16:23:14 följande:
    Det är så pass vanligt idag att man ofta ofrivilligt hamnar i sådana "kretsar". Folk har blivit otroligt lata och bekväma under 20 års tid, och som jag skrev tidigare så är scrollande i mobilen, data- och TV-spel och Netflix den största boven. Man vill bara göra sådant som är roligt och underhållande och slippa anstränga sig "i onödan".
    20 års tid?

Märkligt att de flesta åt halvfabrikat i olika utsträckning redan när jag var barn på 70-80-talet. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-17 16:23:14 följande:
    Växte upp på 70-talet. Båda föräldrarna jobbade heltid. På vardagarna blev det mycket halvfabrikat, korv, färdiga köttbullar, burkmat som bruna bönor, fiskpinnar, blodpudding, pulversås. Helgmaten mer annorlunda.

Min mor hade jobbat och utbildad sig på gård så kunde verkligen laga maten från grunden, slakta och stycka, mala, lägga in, sylta, rensa/filéa fisk, baka mm.
  • Anonym (M)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

15 minuter måste inte vara så lite. Är man två som turas om att laga mat i 30 minuter varannan dag och då gör en större mängd så att det räcker till matlåda, så hinner man med en del. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?