• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Mrs Green
    Anonym (skill) skrev 2025-09-18 08:35:39 följande:
    20 års tid?

Märkligt att de flesta åt halvfabrikat i olika utsträckning redan när jag var barn på 70-80-talet. 
    Jag var barn på 70-talet och är uppfödd på pulvermos och pulversoppa och pulversås :) Tur att jag inte har ärvt mina föräldrars ointresse för att laga mat. 
  • Anonym (Yummie)

Det finns så många rätter man kan svänga ihop på rätt kort tid - men så många påstår sig inte ha just tid. 
    Det ska springas och paddlas, gymas. klättra i berg och spelas padel ....
    Man verkar vilja bry sig om sin hälsa. Varför då inte laga riktig mat? Låta det ta lite tid. Sätta exempel för sina barn.
    Tid är något man tar sig. 

• Bits1975

Det är nog bara så att man prioriterar olika och måste hushåla med den lilla tid som finns efter jobbet. 

Jag har rutiner för hemmets skötsel, träning, tvätt, läxläsning med barn, och min sömn. Matlagning och bak från grunden står inte högst på min lista. Jag har kunskaperna men sätter de inte i praktik förrän jag får lugn och ro, exempelvis under helgen. 

• Anonym (Yummie)
    Bits1975 skrev 2025-09-18 21:38:39 följande:

Det är nog bara så att man prioriterar olika och måste hushåla med den lilla tid som finns efter jobbet. 

Jag har rutiner för hemmets skötsel, träning, tvätt, läxläsning med barn, och min sömn. Matlagning och bak från grunden står inte högst på min lista. Jag har kunskaperna men sätter de inte i praktik förrän jag får lugn och ro, exempelvis under helgen. 

Den lilla tid som finns är nog betydligt längre än man tror.
    Jag har varit ensam med barn i två olika omgångar. En timme hem om jag var på jobbet och längre om jag reste.
    Dock har jag alltid prioriterat tiden med mina bar var annan vecka. 
    Laga mat när de gör läxor, ätit tillsammans. Även när jag bodde ihop med deras mammor prioriterade vi familjen och sedan kunde hon åka på Friskis medan jag valde att vara hemma och titta på Bolibompa och natta.
    Två gånger i veckan pendlade jag tio mil varje vinter för att lira hockey-bockey med kollegor. Om det funkade med barn.
    Återigen - man väljer sin tid.
    Alla har inte barn - det fattar jag också. Men alla kan prioritera sin tid och göra aktiva val.
  • Bits1975
    Anonym (Yummie) skrev 2025-09-18 21:53:41 följande:
    Den lilla tid som finns är nog betydligt längre än man tror.
    Jag har varit ensam med barn i två olika omgångar. En timme hem om jag var på jobbet och längre om jag reste.
    Dock har jag alltid prioriterat tiden med mina bar var annan vecka. 
    Laga mat när de gör läxor, ätit tillsammans. Även när jag bodde ihop med deras mammor prioriterade vi familjen och sedan kunde hon åka på Friskis medan jag valde att vara hemma och titta på Bolibompa och natta.
    Två gånger i veckan pendlade jag tio mil varje vinter för att lira hockey-bockey med kollegor. Om det funkade med barn.
    Återigen - man väljer sin tid.
    Alla har inte barn - det fattar jag också. Men alla kan prioritera sin tid och göra aktiva val.
    Absolut, men man kan inte prioritera precis allt på cirka 1,5 timma. Gym har jag prioriterat bort, min träning sköter jag i gryningen samt löprundor till helgen. Vi har tre husdjur vars skötsel också sköts av mig mycket tidigt på morgonen, så även tvätt, en maskin per dag hängs, viks, sorteras. Pga att min man arbetar fler än ett jobb sköter jag hushållet själv och har rutiner för allt, dag för dag.

Kl.19 bör jag sova om jag ska orka upp och hushållsarbeta och heltidsarbeta dagen efter.

Vår hälsa är god, äldsta dottern har tagit sig igenom en professionell dansarutbildning på kungliga svenska balettskolan trots att vi äter enkel mat under veckorna.

Man gör det som funkar och och det som är viktigast för en, i olika ordning beroende på omständigheterna, livssituation, och ork.
  • Anonym (T)
    Anonym (Asta) skrev 2025-09-15 18:57:26 följande:

Jag tror att det i dagens läge handlar mycket om brist på tid och ork.
    Allt fler arbetar på platser med lång resväg, många ensamstående med barn, orkar inte ta fajten kring mat med hungriga och trötta barn som vill vill vill ha pannkaka eller köttbullar.
    Ksnske även många vuxna idag också växte själva upp med halv helfabrikat? 
    Kanske inte ens intresserade.
    Jag lagar alltid mat från grunden minst 5-6 ggr veckan.
    Är uppvuxen med hemlagat och att äta efter säsong och ta vara på allt från rester till buljong.
    Maten har alltid varit viktig i vår familj av hälsoskäl och intresse.
    Jag har ärvt de kunskaperna och vet hur maten är vår medicin med alla vitaminer och mineraler.
    Jag är helt ensamstående med barn och är totalt slut efter en arbetsdag och ändå ställer jag mig och lagar maten.
    Vid extrema fall kan även jag köpa halvfabrikat som köttbullar eller kycklingvingar. 

Men för övrigt lagar jag maten från grunden , något jag verkligen prioriterar före allt annat. 
    För att underlätta vissa extra trötta och sena dagar har jag alltid hemlagat i frysen, vi är tre personer hemma men jag lagar 5-6 portioner av det mesta.
    Ofta lagar jag tre maträtter i veckan som går att kombinera och göra nya rätter av.
    Gör iordning stora sallader som håller dig fräscha i några dagar som är lätt att ta fram.
    Tror att mycket handlar om kunskap och god planering och att få med barnen i det hela.
    Mina barn vill hellre ha god hemlagad mat, äta lite rester under veckan än äta en Dafgårds eller en Findus.

Tids nog är barnen stora och får med sig och kan göra med sig de kunskaper de har lärt sig hemifrån, kan även själva ta över i köket medan mamma scrollar i mobilen eller kollar på ett nytt avsnitt på Netflix och Love is blinde 😉

Är pannkakor halvfabrikat?
  • Anonym (Mimmi)
    Mrs Green skrev 2025-09-18 20:01:32 följande:
    Jag var barn på 70-talet och är uppfödd på pulvermos och pulversoppa och pulversås :) Tur att jag inte har ärvt mina föräldrars ointresse för att laga mat. 
    Så olika det kan vara under ungefär samma tidsperiod!

Jag är född 1963 och bodde hemma till 1980. Jag vågar lovar att varken pulvermos, pulversoppa eller pulversås kom över vår tröskel under dessa sjutton år.

Min mamma var av den gamla stammen, så 30-talist som hon var. All mat lagades från grunden.
    Det slaktades hemma på gården och min far både fiskade och jagade emellanåt. Det odlades allt grönt och alla rotfrukter.

Jag börjar tro att jag växte upp i paradiset!

Dock, idag äter jag inte rött kött längre. Jag tror att allt gårdsslaktande med blod och slamsor gjorde mig avmätt... har inte tuggat rött kött nu på över 35 år.

Tänker på bröd av alla de sorter också. Tror faktiskt aldrig att jag såg ett köpebröd hemma i mitt barndomshem. Varken "matbröd" eller kaffebröd som bullar och kakor. Min mamma bakade allt.

Sen när min mamma blev gammal orkade hon såklart inte längre och då blev det falukorv och färdiga köttbullar, alltid alltid med kokt potatis. Tror inte det någonsin kom in ett pastapaket i hennes hem. Eller ris för den delen.
    Sista åren åt hon matportioner från ett tillagningskök, sk pensionärsmat. Mat som det klagats så mycket på i sociala medier.
    Mat som var jättebra, vällagad och god. Jag fick någon låda då och då så jag vet.

Nej, nu sitter jag här med tårar i ögonen och tänker på min mamma som lämnade mig fr evigt för snart två år sedan. Hon fick iaf leva länge och mötte sin frälsare vid över 90 års ålder.

--------------

Sorry för utläggningen. Jag fastade i minnena.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (T) skrev 2025-09-18 22:37:05 följande:
    Är pannkakor halvfabrikat?
    Pannkakor görs på halvfabrikatet mjöl. Köper man färdigstekta pannkakor är det förstås helfabrikat. 
  • Anonym (Ella)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-19 08:29:26 följande:
    Pannkakor görs på halvfabrikatet mjöl. Köper man färdigstekta pannkakor är det förstås helfabrikat. 
    Pannkakor är inte mat, det är efterrätt.
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?