• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-19 05:29:24 följande:
    Så olika det kan vara under ungefär samma tidsperiod!

Jag är född 1963 och bodde hemma till 1980. Jag vågar lovar att varken pulvermos, pulversoppa eller pulversås kom över vår tröskel under dessa sjutton år.

Min mamma var av den gamla stammen, så 30-talist som hon var. All mat lagades från grunden.
    Det slaktades hemma på gården och min far både fiskade och jagade emellanåt. Det odlades allt grönt och alla rotfrukter.

Jag börjar tro att jag växte upp i paradiset!

Dock, idag äter jag inte rött kött längre. Jag tror att allt gårdsslaktande med blod och slamsor gjorde mig avmätt... har inte tuggat rött kött nu på över 35 år.

Tänker på bröd av alla de sorter också. Tror faktiskt aldrig att jag såg ett köpebröd hemma i mitt barndomshem. Varken "matbröd" eller kaffebröd som bullar och kakor. Min mamma bakade allt.

Sen när min mamma blev gammal orkade hon såklart inte längre och då blev det falukorv och färdiga köttbullar, alltid alltid med kokt potatis. Tror inte det någonsin kom in ett pastapaket i hennes hem. Eller ris för den delen.
    Sista åren åt hon matportioner från ett tillagningskök, sk pensionärsmat. Mat som det klagats så mycket på i sociala medier.
    Mat som var jättebra, vällagad och god. Jag fick någon låda då och då så jag vet.

Nej, nu sitter jag här med tårar i ögonen och tänker på min mamma som lämnade mig fr evigt för snart två år sedan. Hon fick iaf leva länge och mötte sin frälsare vid över 90 års ålder.

--------------

Sorry för utläggningen. Jag fastade i minnena.
    Naturligtvis är det olika! Tror du på allvar att just din tillvaro var exakt som alla andras? Att alla levde på en gård? Låter som att din mamma inte heller arbetade utanför hemmet då?

Jag växte upp på 70-talet, i en stad, föräldrar som båda jobbade utanför hemmet.
    Ingen av dem jagade, ingen av dem fiskade mer än som lite nöje då och då. 

Både hemma och i skolan serverades halv- och helfabrikat, såväl som mat från grunden. I en blandad kost som liknar den jag äter i dag. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-19 08:44:40 följande:
    Naturligtvis är det olika! Tror du på allvar att just din tillvaro var exakt som alla andras? Att alla levde på en gård? Låter som att din mamma inte heller arbetade utanför hemmet då?

Jag växte upp på 70-talet, i en stad, föräldrar som båda jobbade utanför hemmet.
    Ingen av dem jagade, ingen av dem fiskade mer än som lite nöje då och då. 

Både hemma och i skolan serverades halv- och helfabrikat, såväl som mat från grunden. I en blandad kost som liknar den jag äter i dag. 
    Men oj, här var det inte bara en tå som var öm!

Min mamma jobbade deltid och skötte även administrativa arbetet i man fars företag.  Så nu vet du det.
    Är det något mer du undrar?

Var sa jag förresten att att min "tillvaro var exakt som alla andras"?
    Jag inledde mitt inlägg med "så olika det kan vara". Missade du det med flit eller?
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-19 08:49:09 följande:
    Men oj, här var det inte bara en tå som var öm!

Min mamma jobbade deltid och skötte även administrativa arbetet i man fars företag.  Så nu vet du det.
    Är det något mer du undrar?

Var sa jag förresten att att min "tillvaro var exakt som alla andras"?
    Jag inledde mitt inlägg med "så olika det kan vara". Missade du det med flit eller?
    Jaså, en tå som var öm? 

Nej, jag undrar inget över din uppväxt faktiskt. 

Men visst är det skillnad att jobba deltid och heltid, för det är ganska mycket tid som går där som din mamma kunde lägga på att tex laga mat. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Ella) skrev 2025-09-19 08:41:01 följande:
    Pannkakor är inte mat, det är efterrätt.
    Det håller jag med om men det var just referensen till halvfabrikat som jag undrade över. Då är ju hembakade bröd också halvfabrikat och inte lagat från grunden 
  • Anonym (x)
    Lynx123 skrev 2025-09-19 15:45:34 följande:

Tycker att det är så FRUKTANSVÄRT tråkigt att laga mat...

Det tycker jag också, det är bara ett måste att laga mat.
  • Anonym (Anonym1)

Here we go again.. 

Släng ihop en pasta? Du knådar klart degen själv, valsar och slungar innan du låter den sätta sig en stund för att sen slänga ihop din pastarätt med din egen kallpressade olivolja 

Nej, du sätter på dig duktighatten, fördomsförklädet och tar fram de okunnigas kokbok och sen kokar du halvfabrikat!!! Du gör hela din pastarätt på processade råvaror du inte ens vet hur man gör själv vilket är en helt naturlig del av ett industrialiserat samhälle. 

Några tar ännu lite fler genvägar än du gör, det gör inte dom till sämre människor och det gör inte dig till ngn gourmand

Slänga ihop en pasta och debattera om halv och helfabrikat.. vågar påstå din inställning till medmänniskor skadar dig mer dagligen än helfabrikaten skadar dom som äter det dagligen

Over and out

• Anonym (?)

Dagens halvfabrikat: Färdigrimmat fläsklägg som jag sen långkokade med kryddor. Surkål på burk. Senap ur burk.  Öl ur flaska. 

Till det gjorde jag potatismos själv. 

Pluspoäng i präktigt och hälsa?

• Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2025-09-19 19:35:28 följande:

Dagens halvfabrikat: Färdigrimmat fläsklägg som jag sen långkokade med kryddor. Surkål på burk. Senap ur burk.  Öl ur flaska. 

Till det gjorde jag potatismos själv. 

Pluspoäng i präktigt och hälsa?

Ha ha.

Jag ska skära upp nyplockade hemgrodda tomater och gurka och skicka pojken och kopa någon snabbmat. Plussar man ihop de tre borde det väl klassas som halvfabrikat (från grunden + från grunden + helfabrikat = halvfabrikat).
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2025-09-19 23:13:29 följande:
    Ha ha.

Jag ska skära upp nyplockade hemgrodda tomater och gurka och skicka pojken och kopa någon snabbmat. Plussar man ihop de tre borde det väl klassas som halvfabrikat (från grunden + från grunden + helfabrikat = halvfabrikat).

Gillar den matematiska formeln. 

Mina halvfabrikat färdiggjord pasta och skinka borde tillsammans med färska tomter, aubergine och champignoner samt olivolja resultera i en måltid av 1/4-fabrikat. 

• Anonym (KalleGbg)

Jag är 42 år och har inte lärt mig att laga mat. Jag äter bara snabbmat. Just nu så är jag inne i en period då jag enbart äter Pizza Pockets.

• Anonym (Scrollande)
    Anonym (KalleGbg) skrev 2025-09-20 02:05:30 följande:

Jag är 42 år och har inte lärt mig att laga mat. Jag äter bara snabbmat. Just nu så är jag inne i en period då jag enbart äter Pizza Pockets.

42 år och har inte lärt dig laga maf. Alarmerande, minst sagt.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:05:50 följande:
    Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

Förstår vart du vill komma men håller inte med.

Jag lagar mat från grunden för det mesta. Mest för att barnen behöver det och trevligt med familjemiddag.

Hade jag bott själv hade jag nästan aldrig lagat mat annat än kanske att steka nötfärs till hamburgare. Fast räknar knappt det som matlagning.

Sedan finns det en myt att lagat är bättre när man med enkelhet ofta kan göra lika bra eller t.o.m. bättre mat utan matlagning. Den smakar bara inte lika gott. 

Tex
    Olika typer av naturella nötter och mandlar
    Grönsaker
    Bär
    kokt ägg
    Kallrökt lax
    Räkor
    Inlagd sill
  • klyban

Själv blandar jag friskt, men stora fokusen är dock ändå mat från grunden.
    (Har det kommit någon komisk och sagt man måste ha egna vete fält och egna kossor och sånt än, eller än mer komiskt att man måste gräva efter eget salt, salt som inte ens finns i Sverige.)

Nu senaste har det blivit mycket olika indiska rätter och pga jag lyckades till slut efter alla år få tag i curryblad.
    Och blivit ett helt gäng goda rätter, som jag inte kan namnet på någon av dom.
    Smet även in en lankesisk rätt, men den är väl praktiskt taget Indisk i sina kryddval.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-19 09:44:47 följande:
    Jaså, en tå som var öm? 

Nej, jag undrar inget över din uppväxt faktiskt. 

Men visst är det skillnad att jobba deltid och heltid, för det är ganska mycket tid som går där som din mamma kunde lägga på att tex laga mat. 
    Minst hela foten.

Och inte kan du koppla skriven text till fakta heller.

Inte mycket att ödsla tid på.
    Hej då.
  • Anonym (Re)

Om man bryr sig om sin egen och sin familjs hälsa så borde maten vara en utav de viktigaste prioriteringar som man tar sig tid för. Ingen som säger att man måste stå u timmar för att laga bra mat.
    Här äter vi korv/falukorv, färdiga köttbullar och liknande kanske någon gång i månaden max. Pulvermos är något man använder på sommaren som campingmat och inte till vardags. 

Om du själv inte bryr dig så mycket om din egen hälsa så är det ju en sak men har man familj så kanske man ska tänka på dem. 

• Anonym (T)

I helgen har det lagats från sk grunden. I fredag Marey me chicken som tog en del tid då kycklingen ska paneras i mjöl och förstekas innan man gör sås etc. sen i lördags gjorde jag och ena sonen egen pasta med hemmarullade köttbullar med ricotta och färska kryddor som fick koka i en hemmagjord tomatsås. Idag blev det helstekt kyckling i ugn, men ugnsrostade rotfrukter, stekta bruna potatisar och hemmagjort potatismos till dem som ville ha det samt brunsås. Kontentan? Känns som jag diskat hela helgen.. trots ansträngningen har det klagats från höger och vänster om att man nog hade kunnat tänka sig en annan rätt. Så inte konstigt att folk köper hem eller kör på halvfabrikat..,

• Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2025-09-21 19:48:12 följande:

I helgen har det lagats från sk grunden. I fredag Marey me chicken som tog en del tid då kycklingen ska paneras i mjöl och förstekas innan man gör sås etc. sen i lördags gjorde jag och ena sonen egen pasta med hemmarullade köttbullar med ricotta och färska kryddor som fick koka i en hemmagjord tomatsås. Idag blev det helstekt kyckling i ugn, men ugnsrostade rotfrukter, stekta bruna potatisar och hemmagjort potatismos till dem som ville ha det samt brunsås. Kontentan? Känns som jag diskat hela helgen.. trots ansträngningen har det klagats från höger och vänster om att man nog hade kunnat tänka sig en annan rätt. Så inte konstigt att folk köper hem eller kör på halvfabrikat..,

Och precis det är min teori om att laga mat från grunden är en funktion av hur mycket disk som genereras. Ju mer disk, desto mer räknas maten som lagad från grunden. Skrattande

Om det är någon tröst så tycker jag att det låter hur gott som helst och jag hade gärna ätit vid ditt bord.
  • Anonym (Yummie)

Ärligt talat skiter jag i vad som anses som halvfabrikat eller inte. Är det gott och har en personlig twist - it will rock my boat.
    Igår blev det "hemma-pimpad" Peka pot-gratäng med kycklingfilet och färdig Aioli.
    Kändes lagom efter en heldag på Flygvapenmuseet i Linköping.
    Idag blev det långkok med köttfärssås på ett par timmar med pasta.
    Man anpassar och väger mat och tid.
    Har inga moraliska problem med s.k halvfabrikat.
    Varierad mat som alla tycker om är viktigare.

PS - blev Mc Drive på väg från museet - och det funkade ocksåTyst DS

Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?