• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (MM)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:12:36 följande:

Absolut, många lagar fortfarande mat hemma ? men frågan är vad man menar med att "laga mat". Att steka upp färdigkryddade kycklingbitar och hälla på en färdig sås ur burk räknas tekniskt sett som matlagning, men det är långt ifrån samma sak som att laga något från riktiga råvaror.

Halvfabrikat som "komplement" låter oskyldigt, men ofta blir det just de som tar över tallriken: färdiga såser, dressingar, marinader, kryddblandningar, köttbullar, pannkakor, pizzabottnar, bröd osv. När man staplar allt det på varandra blir det inte mycket genuint kvar.

Och visst, Sverige är inte helt bortkopplat från riktig matlagning ? men jämför med hur det såg ut för bara några generationer sedan. Då var basen husmanskost och folk hade grundläggande kunskaper i hur man gör en sås, reder en soppa eller tar hand om rester. Idag är det snarare en minoritet som gör sådant regelbundet.

Så ja, det finns fortfarande matlagning i de svenska köken, men att påstå att vi inte har ett problem med bekvämlighetskultur och halvfabrikat är att blunda för verkligheten.

Fast de flesta lagar faktiskt inte mat på det sättet.

Men dina vänner kanske gör det?

Jag tycker precis tvärtom, i mina kretsar tycker folk om att laga mat och går in ganska hårt för det. 
  • Anonym (Mia)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

Fast ofta är det väl en person i hushållet som lagar maten och fler som äter den, eller? Snittet blir ju lägre då. Och räknar man inte med disk och allt pyssel kring matlagningen som inte är matlagning, så är inte ett genomsnitt på 15 minuter så där jättelite. Enligt mig i alla fall, som nog skulle få i alla fall godkänt av ts då vi lagar i princip all mat hemma.
  • Anonym (Scrollande)

Det är scrollandet på sociala medier och data/TV-spel samt Netflix som är de största bovarna. Nej, de har "Inte tid att laga mat" eftersom de är upptagna med det, dessutom är det tråkigt och ansträngande att laga mat. Och detta säger jag, som för bara 10 år sedan var "kungen" av snabbmat. Jag förstod inte varför jag bara blev fetare och otympligare och mer orörlig, tills jag läste på om vad det att leva på bara snabb/hämtmat gör med kroppen i förlängningen.

Idag är jag piggare, smidigare och rörligare än någonsin, tack vare att jag i tid förstod vikten av att laga hälsosam mat från grunden.

• Anonym (Svag)

För att jag har utmattningssyndrom och även smärtproblematik som gör att jag inte kan stå upp och är fysiskt svag i t.ex armar och händer. Gör så gott jag kan sittandes men jag orkar helt enkelt ofta inte och behöver göra det så enkelt som möjligt för mig. För mig är huvudsaken att jag i alla fall får i mig mat. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:05:50 följande:
    Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

För det första behöver du inte förstå varför andra gör som de gör. Var och en gör sina val.

Själv lagar jag mat från grunden på helgerna, fredag till söndag. Sedan har jag oftast rester kvar till veckan som kommer. Har jag inte det så funkar t ex fiskpinnar utmärkt, med färdigköpt remouladsås och potatis. Eller kycklingkorv och stekt/airfryad potatis med senap och ketchup.
    Grönsaker köper jag förstås mycket av, oftast efter säsong.

Om någon annan köper färdig pizza så lägger jag ingen vikt vid det. Pasta äter jag mycket sällan, då kan man lika gärna äta macka. Mjöl som mjöl.

Smaken då? Ja du, din smak är inte en universiell sanning. Smaken är som baken, det måste du väl ändå veta?
    Känner ett flertal som gillar köpta köttbullar bättre än hemgjorda.
    Själv köper jag kycklingbullar ibland, kycklingfärs ibland. Vad det blir bestämmer jag när det är dags.

Jobbar man hela dagarna så finns inte alltid orken att ställa sig vid spisen och laga mat från grunden.

Din respekt för råvarorna är bra för dig, men kanske inte för din granne. 
    Att hålla på och lägga in en massa och fermentera känns inte värt besväret. Köper hellre färdigt i affären. Den lilla mängden jag äter lägger jag inte ner det arbetet och tiden på. Det är inte värt det för mig.

Man "får" göra som man vill, även om du sitter med armarna i kors och tjurar. Valet är inte ditt. Du får helt enkelt acceptera det.

Så ja, jag tycker faktiskt att det är dags att vi låter folk göra sina egna val. Vill man vara bekväm så är det lika ok som att man står vid spisen och lagar mat från grunden.
    Du behöver lära dig att respekter att alla inte tänker som du.

Hälsar en som ändå lagar mat från grunden (i stort sett) varje veckoslut.

Ps, pulvermos anser jag smaka just... pulvermos. Det är inte i närheten av den man lagar själv. 
    Men, gillar man det så ser jag inget fel i att äta det.
  • Anonym (Yummie)

Från att ha varit noll intresserad av att laga mat - bodde som unkis nästan granne med en pizzeria .....häpp
    Ett antal år senare var jag varannan-veckas pappa och fick börja ta tag i matlagningen för dotterns skull. Det var viktigt för mig att hon fick hemlagad mat.
    Märkte att jag tyckte om att laga mat och prova nya smaker.
    Ytterligare ett gäng år senare - ensamstående med son som nu är 20 och äter som en häst.
    Han är inte rädd för smaker och hetta i maten så det har öppnat ytterligare nya dörrar. Märker att han gillar att göra sina egna matlådor till jobbet - kul!
    Har dessutom en särbo som påstår sig inte gilla att laga mat, i alla fall inte till sig själv. Dock är hon otroligt smaksäker och kan med framgång ändra i recept och kryddning.
    Under hela min dotters uppväxt pendlade jag i bil en timme enkel resa till jobb, hon var typ alltid sist kvar på dagis.
    Trots att det kunde bli lite sent tyckte jag det var helt klart värt tiden för att kunna laga egen mat som barnen tyckte om och åt sig mätta på.
    Köper utan problem en "färdig" potatisgratäng men pimpar alltid med extra grädde, vitlök och rivost. Halvfabrikat med personlig twist.Glad

• Mayjel
    Anonym (x) skrev 2025-09-15 15:31:49 följande:
    Det tror jag med att det gör.
    Ja, och kommer man hem till en tom lägenhet och är trött efter dagens aktiviteter så kan det bli svårt att känna ork till att stå i med matlagning från grunden.

Jag lagar min egen mat främst under helger eller de dagar då jag är inne från morgon till kväll. Då har man mer energi och vilja till detta. 

Vet att min syster och hennes make är noga med att laga sin egen mat om vardagar och möjligen nån hämtmat på helgerna. Men de är också två vilket gör arbetet hälften så ansträngande. Har man barn dessutom så kan det motivera en ytterligare till att laga egen mat då denna är mer näringsrik, precis som TS säger.
  • Mayjel
    Anonym (Yummie) skrev 2025-09-15 17:24:28 följande:

Köper utan problem en "färdig" potatisgratäng men pimpar alltid med extra grädde, vitlök och rivost. Halvfabrikat med personlig twist.Glad

Det där känner jag igen. Brukar själv "pimpa" min pizza, de dagar man kör på hämtmat från lokala pizzerian. Detta mest för att den topping man får på pizzorna här är såpass snål, både på grönsaker och animalier. 
  • Anonym (U)

Frågan i trådstarten, som i och för sig är retorisk, har du själv besvarat. Och svaren visste du givetvis redan innan.
    Du vill känna dig duktig och skamma lite.
    För egentligen begriper du väl själv att du inte får någon att ändra sig med tanke på retoriken du för.

Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?