• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (Asta)

Jag tror att det i dagens läge handlar mycket om brist på tid och ork.
    Allt fler arbetar på platser med lång resväg, många ensamstående med barn, orkar inte ta fajten kring mat med hungriga och trötta barn som vill vill vill ha pannkaka eller köttbullar.
    Ksnske även många vuxna idag också växte själva upp med halv helfabrikat? 
    Kanske inte ens intresserade.
    Jag lagar alltid mat från grunden minst 5-6 ggr veckan.
    Är uppvuxen med hemlagat och att äta efter säsong och ta vara på allt från rester till buljong.
    Maten har alltid varit viktig i vår familj av hälsoskäl och intresse.
    Jag har ärvt de kunskaperna och vet hur maten är vår medicin med alla vitaminer och mineraler.
    Jag är helt ensamstående med barn och är totalt slut efter en arbetsdag och ändå ställer jag mig och lagar maten.
    Vid extrema fall kan även jag köpa halvfabrikat som köttbullar eller kycklingvingar. 

Men för övrigt lagar jag maten från grunden , något jag verkligen prioriterar före allt annat. 
    För att underlätta vissa extra trötta och sena dagar har jag alltid hemlagat i frysen, vi är tre personer hemma men jag lagar 5-6 portioner av det mesta.
    Ofta lagar jag tre maträtter i veckan som går att kombinera och göra nya rätter av.
    Gör iordning stora sallader som håller dig fräscha i några dagar som är lätt att ta fram.
    Tror att mycket handlar om kunskap och god planering och att få med barnen i det hela.
    Mina barn vill hellre ha god hemlagad mat, äta lite rester under veckan än äta en Dafgårds eller en Findus.

Tids nog är barnen stora och får med sig och kan göra med sig de kunskaper de har lärt sig hemifrån, kan även själva ta över i köket medan mamma scrollar i mobilen eller kollar på ett nytt avsnitt på Netflix och Love is blinde 😉

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Scrollande)
    Maycel skrev 2025-09-15 19:30:40 följande:

Jag lagar inte mat från grunden för jag helt enkelt är dålig på att laga mat. Kalla mig lat men en gorbys pirog till lunch och en troccazero är aldrig fel.

Vad är en trocazzero? Trocadero menar du väl? Gorbys innehåller knappt någon näring. Allting kan du bli bättre på, och lär du dig laga hälsosam mat från grunden kommer din kropp att tacka dig.
  • Anonym (kkk)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-15 19:46:49 följande:
    Vad är en trocazzero? Trocadero menar du väl? Gorbys innehåller knappt någon näring. Allting kan du bli bättre på, och lär du dig laga hälsosam mat från grunden kommer din kropp att tacka dig.
    En troca= förkortning som "cola" och den är en zero-variant, inte så svårt att lista ut
  • Anonym (kkk)
    Anonym (U) skrev 2025-09-15 18:16:54 följande:

Frågan i trådstarten, som i och för sig är retorisk, har du själv besvarat. Och svaren visste du givetvis redan innan.
    Du vill känna dig duktig och skamma lite.
    För egentligen begriper du väl själv att du inte får någon att ändra sig med tanke på retoriken du för.

Haha nä detta var genomskinligare än... allt!  Varför får vi flera trådar i veckan med mästrande retorik? Ingen tror att det funkar att vara nedlåtande, ingen... förutom denna kategori
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Yummie)
    Anonym (Asta) skrev 2025-09-15 18:57:26 följande:

Jag tror att det i dagens läge handlar mycket om brist på tid och ork.
    Allt fler arbetar på platser med lång resväg, många ensamstående med barn, orkar inte ta fajten kring mat med hungriga och trötta barn som vill vill vill ha pannkaka eller köttbullar.
    Ksnske även många vuxna idag också växte själva upp med halv helfabrikat? 
    Kanske inte ens intresserade.
    Jag lagar alltid mat från grunden minst 5-6 ggr veckan.
    Är uppvuxen med hemlagat och att äta efter säsong och ta vara på allt från rester till buljong.
    Maten har alltid varit viktig i vår familj av hälsoskäl och intresse.
    Jag har ärvt de kunskaperna och vet hur maten är vår medicin med alla vitaminer och mineraler.
    Jag är helt ensamstående med barn och är totalt slut efter en arbetsdag och ändå ställer jag mig och lagar maten.
    Vid extrema fall kan även jag köpa halvfabrikat som köttbullar eller kycklingvingar. 

Men för övrigt lagar jag maten från grunden , något jag verkligen prioriterar före allt annat. 
    För att underlätta vissa extra trötta och sena dagar har jag alltid hemlagat i frysen, vi är tre personer hemma men jag lagar 5-6 portioner av det mesta.
    Ofta lagar jag tre maträtter i veckan som går att kombinera och göra nya rätter av.
    Gör iordning stora sallader som håller dig fräscha i några dagar som är lätt att ta fram.
    Tror att mycket handlar om kunskap och god planering och att få med barnen i det hela.
    Mina barn vill hellre ha god hemlagad mat, äta lite rester under veckan än äta en Dafgårds eller en Findus.

Tids nog är barnen stora och får med sig och kan göra med sig de kunskaper de har lärt sig hemifrån, kan även själva ta över i köket medan mamma scrollar i mobilen eller kollar på ett nytt avsnitt på Netflix och Love is blinde 😉

Men vet du vad .... dina barn uppskattar vad du gör. kanske inte idag eller i morgon men så småning om.
    Jag ska bli morfar och jag kommer att varva burkmat med hemlagat. Situationen styr valet. 
  • Anonym (Kök)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-15 15:41:05 följande:
    Skillnaden är väl att alla vuxna i familjen förväntas arbeta nu. Och då hinner man allt mindre av långkok och hackande. 

Sen vet jag inte heller om du baserar dina antaganden å faktiska siffror eller din egen känsla. Har du siffror på att vi generellt lagar allt mindre mat, eller är det nåt du bara tycker eller påstår för diskussionen? Skulle vara intressant att se de siffrorna i så fall.

Visst stämmer det att alla vuxna i en familj i regel arbetar idag, och det gör såklart att vardagen blir mer pressad. Men att säga att det automatiskt utesluter långkok, planering eller matlagning från grunden blir en förenkling. Det handlar mer om prioriteringar än om en total brist på tid. Många löser det genom att storkoka på helgen, frysa in, eller välja enkla rätter som ändå bygger på råvaror istället för att luta sig på färdigmat.

När det gäller din fråga om siffror så finns det faktiskt tecken på att vi generellt använder mer hel- och halvfabrikat idag. Försäljningen av färdiglagade rätter har ökat, både när det gäller frysta måltider och kylda färdigpaketerade alternativ. Det betyder förstås inte att all matlagning från grunden har försvunnit, men trenden mot bekvämlighet är tydlig. SCB:s tidsanvändningsstudier visar dessutom att den upplevda tidsbristen inte är större idag än på 1990-talet, vilket antyder att det kanske inte är tiden i sig som är det största hindret, utan snarare vanor och val.

Så nej, det är inte bara en känsla. Det finns belägg för att många hushåll successivt lagar mindre från grunden och istället använder fler färdiglösningar. Det är alltså inte ett påhitt utan en faktisk samhällstrend, även om den inte är total eller entydig.

• Anonym (Kök)
    Anonym (Svag) skrev 2025-09-15 16:58:29 följande:

För att jag har utmattningssyndrom och även smärtproblematik som gör att jag inte kan stå upp och är fysiskt svag i t.ex armar och händer. Gör så gott jag kan sittandes men jag orkar helt enkelt ofta inte och behöver göra det så enkelt som möjligt för mig. För mig är huvudsaken att jag i alla fall får i mig mat. 

Jag förstår absolut din situation och håller helt med om att i ditt fall är det viktigaste att du får i dig mat och energi på ett sätt som fungerar. Ingen kan eller ska kräva att alla lagar mat från grunden när man har såna hinder.

Men samtidigt behöver vi skilja på individuella undantag och generella trender. Att många ? fullt friska och utan begränsningar ? ändå väljer hel- och halvfabrikat av ren bekvämlighet är en helt annan sak än när det är en nödvändighet för att klara vardagen. När man diskuterar matvanor på samhällsnivå är det viktigt att inte låta undantagen bli normen, för det är trots allt en minoritet som har så allvarliga hälsoproblem att matlagning inte är möjlig.

Dessutom finns det mellanting: även den som har begränsningar kan ibland dra nytta av smarta lösningar som inte är helfabrikat till exempel färdigskurna grönsaker, frysta råvaror eller hjälpmedel i köket. På så sätt går det ofta att hitta en balans där man slipper det mest processade, men ändå inte behöver stå i timmar vid spisen.

Så jag håller helt med dig om att du gör rätt i att anpassa maten till din situation. Men den större poängen kvarstår: många använder samma ?tidsbrist?-argument trots att de inte alls har dina hinder, och det är där man faktiskt behöver problematisera.

Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?