• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (Kök)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-15 16:58:49 följande:
    För det första behöver du inte förstå varför andra gör som de gör. Var och en gör sina val.

Själv lagar jag mat från grunden på helgerna, fredag till söndag. Sedan har jag oftast rester kvar till veckan som kommer. Har jag inte det så funkar t ex fiskpinnar utmärkt, med färdigköpt remouladsås och potatis. Eller kycklingkorv och stekt/airfryad potatis med senap och ketchup.
    Grönsaker köper jag förstås mycket av, oftast efter säsong.

Om någon annan köper färdig pizza så lägger jag ingen vikt vid det. Pasta äter jag mycket sällan, då kan man lika gärna äta macka. Mjöl som mjöl.

Smaken då? Ja du, din smak är inte en universiell sanning. Smaken är som baken, det måste du väl ändå veta?
    Känner ett flertal som gillar köpta köttbullar bättre än hemgjorda.
    Själv köper jag kycklingbullar ibland, kycklingfärs ibland. Vad det blir bestämmer jag när det är dags.

Jobbar man hela dagarna så finns inte alltid orken att ställa sig vid spisen och laga mat från grunden.

Din respekt för råvarorna är bra för dig, men kanske inte för din granne. 
    Att hålla på och lägga in en massa och fermentera känns inte värt besväret. Köper hellre färdigt i affären. Den lilla mängden jag äter lägger jag inte ner det arbetet och tiden på. Det är inte värt det för mig.

Man "får" göra som man vill, även om du sitter med armarna i kors och tjurar. Valet är inte ditt. Du får helt enkelt acceptera det.

Så ja, jag tycker faktiskt att det är dags att vi låter folk göra sina egna val. Vill man vara bekväm så är det lika ok som att man står vid spisen och lagar mat från grunden.
    Du behöver lära dig att respekter att alla inte tänker som du.

Hälsar en som ändå lagar mat från grunden (i stort sett) varje veckoslut.

Ps, pulvermos anser jag smaka just... pulvermos. Det är inte i närheten av den man lagar själv. 
    Men, gillar man det så ser jag inget fel i att äta det.

Du har helt rätt i att alla gör sina val ? men det betyder inte att alla val är lika bra eller att de är fria från konsekvenser. Att avfärda diskussionen med ?du behöver inte förstå? är att blunda för att matvanor faktiskt är en samhällsfråga. När hel- och halvfabrikat blir norm påverkar det folkhälsan, miljön och matkulturen, inte bara individen som äter.

Att du själv lagar mat från grunden på helgerna visar ju dessutom att du redan ser ett värde i det. Men när du sen beskriver fiskpinnar, kycklingkorv och färdig sås som helt ok lösningar under veckorna så bekräftar du snarare poängen: bekvämligheten tar över i vardagen, trots att det faktiskt går att laga enkla rätter från råvaror på samma tid. Att koka potatis, steka ett ägg eller göra en snabb grönsakssoppa kräver varken mer energi eller tid än att värma fiskpinnar.

Och smaken är inte bara ?som baken?. Smaken formas av vana. Om man växer upp på köpta köttbullar och pulvermos tycker man förstås det smakar ?rätt? ? men det gör det inte till samma kvalitet, lika lite som billig industrikorv är på samma nivå som hantverkschark. Att människor vänjer sig vid det enklaste betyder inte att det är likvärdigt.

När du säger att du ?inte orkar? fermentera eller lägga in för att du äter lite av det ? fine, det är ditt val. Men att reducera det till att det bara är ?onödigt besvär? är att avfärda kunskap och matkultur som faktiskt har ett värde långt utanför ditt eget kylskåp.

Så jo, folk får göra som de vill ? men man får också kritisera konsekvenserna av de valen. Det är inte att ?tjura med armarna i kors?, det är att våga se bortom sin egen tallrik och faktiskt inse att våra vardagsval påverkar mer än bara vår egen mättnad.

• Studentpappa

Vi har ingenting som inte är någon form av halvfabrikat i maten. Visst vi har växthus och tomater etc. men kött, pasta, ris potatis och fisk etc. är det någon annan som förberett åt oss.

TS är så duttig om hen fixar allt det själv från grunden Drömmer

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ida)

Tid kan jag köpa till viss del, för det tar lite tid att planera.
    Det tar inte längre tid utspritt på en vecka att laga själva maten men planeringen och inköpen kan möjligen ta längre tid än att bara slänga några köttbullar i pannan och koka snabbmakaroner.

MEN om man är ärlig med att man VILL laga mat från grunden och kan tänka sig att lägga en kvart på att planera och kanske en kvart extra i butiken (man ska ju ändå dit och köpa Mamma Scan men om vi säger att man behöver ha lite mer tid att hitta det man planerat att laga istället) så är det inte raketforskning.

För mig var det planeringen som tog tid i början. Planera vad som ska lagas och vilken dag för att det sen ska rulla på. Laga större volymer av kött/kyckling/ fisk och en laddning potatis/ris pasta. Sen har man det man behöver. Och har man också en uppsättning tillbehör såsom tortillabröd, såser och röror, feferoni, cornichos, oliver, fetaost, grönsaker, bönor etc att kombinera med så behöver man inte äta "samma mat" varje dag. Tacoköttfärs kan bli tacos en dag, köttfärssås en annan. Kyckling som lagas på en kvart i ugnen kan man hacka upp och ha till ris och goda såser eller i en tortilla wrap. Möjligheterna är oändliga.

Ica har nåt liknande koncept i sin tidning Buffe som är rätt kul att köra nån vecka då och då. Det bygger på samma princip, att man lagar saker som sen går att kombinera på olika sätt under veckan. Lite större insats någon dag, mindre insats följande dagar (i princip motsvarande att steka köttbullar eller fiskpinnar). 

• Anonym (Hedda)

Jag håller med i stort TS. Jag och maken lagar storkok omkring 2 gånger i månaden (beroende på behov) - eller storkok och storkok, två rätter per gång och 8-10 portioner av varje. Då har vi också matlådor att värma alla andra dagar. Godare och billigare än färdigrätter eller lunchen på jobbet.

Men... var ska man dra gränsen. Att köpa en fryst kyckling i affären är också en typ av halvfabrikat. Du slipper plocka och ta ur den. Kan börja tillaga den direkt efter att den tinat. Samma sak med filskfilér.

• Anonym (Hedda)
    Anonym (Det räcker nu) skrev 2025-09-15 15:12:00 följande:

Är du samma ts som startat otaliga trådar om mat och matlagning? Folk får väl äta vad de vill, hur rör det dig?

Om väldigt många äter helfabrikat påverkar det hälsan, som i förlängningen påverkar oss alla iofs.
  • Anonym (Hedda)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

Jag kan nog komma under den tiden - på vardagar. Jag äter som jag gjorde när jag bodde hemma hos mina föräldrar i Skåne: rejält mitt på dagen, vilket på vardagarna innebär att jag värmer egengjord matlåda i mikro, och smörgås eller fil på kvällen. 
  • Anonym (?)

Var går gränsen för ok halvfabrikat och vad bör man göra själv för smak och hälsa?

Bröd: Knäckebröd, tunnbröd, kavring, tortilias limpa?
    Sås: ketchup, Majo, Brunsås
    Smaksättare: Vinäger, tabasco, sambal, curry
    Malt kött: Korv, köttbullar, pannbiff
    Fisk: Kallrökt, varmrökt, gravad, inlagd, fileead?
    Kött: Rökt, rimmat, skivat
    Grönsaker: inlagda, fermenterade, förkokada, frysta
    Bär/frukt: Sylt, marmelad, curd, gele?
    Mjölkprodukter: Ost, yogurt, smör

• Anonym (skill)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-16 09:14:16 följande:

Tid kan jag köpa till viss del, för det tar lite tid att planera.
    Det tar inte längre tid utspritt på en vecka att laga själva maten men planeringen och inköpen kan möjligen ta längre tid än att bara slänga några köttbullar i pannan och koka snabbmakaroner.

MEN om man är ärlig med att man VILL laga mat från grunden och kan tänka sig att lägga en kvart på att planera och kanske en kvart extra i butiken (man ska ju ändå dit och köpa Mamma Scan men om vi säger att man behöver ha lite mer tid att hitta det man planerat att laga istället) så är det inte raketforskning.

För mig var det planeringen som tog tid i början. Planera vad som ska lagas och vilken dag för att det sen ska rulla på. Laga större volymer av kött/kyckling/ fisk och en laddning potatis/ris pasta. Sen har man det man behöver. Och har man också en uppsättning tillbehör såsom tortillabröd, såser och röror, feferoni, cornichos, oliver, fetaost, grönsaker, bönor etc att kombinera med så behöver man inte äta "samma mat" varje dag. Tacoköttfärs kan bli tacos en dag, köttfärssås en annan. Kyckling som lagas på en kvart i ugnen kan man hacka upp och ha till ris och goda såser eller i en tortilla wrap. Möjligheterna är oändliga.

Ica har nåt liknande koncept i sin tidning Buffe som är rätt kul att köra nån vecka då och då. Det bygger på samma princip, att man lagar saker som sen går att kombinera på olika sätt under veckan. Lite större insats någon dag, mindre insats följande dagar (i princip motsvarande att steka köttbullar eller fiskpinnar). 

Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
  • Anonym (Mamma)

Jag tycker att det är tråkigt och omständigt med mat. Inte bara själva tillagningen utan allt runtomkring med val, planering, inköp, disk. Som tur är så är jag gift med en man som tycker att matlagning är roligt och avkopplnde så han lagar mycket mat från grunden.

• Anonym (Ida)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 09:57:57 följande:
    Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
    Ja men nej.
    Att rulla köttbullar tar en stund men du gör ju inte köttbullar då till EN middag. Du kanske gör på 3kg färs. Den insatsen kan ge dig många middagar efter det sen. 

Det är ett självval att arbeta heltid (och ha resväg). Vi alla gör våra prioriteringar och vi prioriterar bra mat, matlagning tillsammans och samvaro i köket framför två heltidslöner.

Vi sparar massor med tid på att göra som jag beskrev det. Vi har färs i frysen men den ska tas fram och tinas. Steker jag 1,8kg på måndagen så blir det tacos måndag + lunchlådor till föräldrar + arbetande ungdom, middag dag två blir köttfärssås och spaghetti + lunchlådor onsdag till föräldrar + arbetande ungdom. Tisdag kväll plockar vi fram en påse "salladskyckling" som vi kallar det från frysen, dvs kyckling som jag/vi stekt upp och kryddat och vet precis vad den innehåller till skillnad från random fryspåsar ur disken. Det gör vi wraps av onsdag kväll. Helgerna har vi fritt för spontant matlagning där vi äter "färsk" mat om det har högre prio än att avstå halvfabrikat. Men även där med tänket att man kan laga volym för frys eller för att äta tex måndag kväll. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?