• Anonym (Kök)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

• Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?
  • Anonym (Vic)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 11:06:11 följande:

Jag tycker att det är tråkigt och omständigt med mat. Inte bara själva tillagningen utan allt runtomkring med val, planering, inköp, disk. Som tur är så är jag gift med en man som tycker att matlagning är roligt och avkopplnde så han lagar mycket mat från grunden.

Du sätter fingret på en viktig grej här. Det är jättelätt för mig att laga mat från grunden. Jag tycker som din man att det är roligt och avkopplande. Att laga storkok och äta samma maträtt tio portioner om, låter som rena döden för mig. Jag vill prova nytt och lagar minst ett nytt recept varje vecka. Det är en rolig utmaning att hitta recept som är näringsriktiga, vardagsprissatta och tidsmässigt gjorda för en tisdag mitt i veckan. Jag älskar det!

Ändå har jag full förståelse för dem som inte tycker som jag. Det finns en massa saker som jag tycker är oerhört trist och som inte alla ger mig energi. Jag tar inte ut mina barn på skogsutflykt om ingen står med en pistol mot mitt huvud. Jag försörjer ensam vår lokala skräddare, eftersom jag inte ser skillnad på nål och tråd. 

Och fastän jag älskar att laga mat, serveras också mina barn fiskpinnar eller köpa hamburgare ibland. Ibland kör det ihop sig och tiden räcker inte till. Och fastän mina barn huvudsakligen serveras hembakt bröd, hemrullade köttbullar och hemgjord såser, är det bästa de vet ändå polarbröd, varmkorv med bröd och hamburgare från Max. Det är liksom värsta lyxen, som en av dem uttryckte sig. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:05:50 följande:
    Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag förstår ärligt talat inte varför så många människor i dag hellre lever på hel- och halvfabrikat än att faktiskt ta sig tid att laga mat från grunden. Vi pratar hela tiden om hälsa, hållbarhet och kvalitet ? men i praktiken väljer fler och fler det absolut bekvämaste, billigaste och mest processade alternativet.

Visst, tidsbrist används ofta som ursäkt. Men hur mycket tid sparar man egentligen på att slänga in en färdig pizza i ugnen jämfört med att göra en enkel pastarätt med grönsaker, vitlök och lite olivolja? Det handlar snarare om prioriteringar. Samma personer som säger att de "inte har tid att laga mat" sitter ofta timmar framför tv-serier, scrollar på sociala medier eller spelar mobilspel.

Sedan har vi argumentet om pris. Många tror att färdigrätter är billigare ? men det är faktiskt ofta tvärtom. En kasse basvaror som ris, linser, potatis, grönsaker, ägg och kyckling räcker mycket längre och kostar mindre än en hög med frysrätter och påsar chips. Hel- och halvfabrikat ger kortvarig mättnad men inget riktigt näringsvärde, vilket i längden leder till både sämre hälsa och ökade sjukvårdskostnader.

Och smaken? Vi har helt enkelt vant oss vid den artificiella "standardiserade" smaken från tillsatser, aromämnen och överdriven mängd salt. Det är sorgligt att många barn växer upp och tror att köttbullar alltid smakar som de i plastförpackningarna från frysdiskarna, när hemlagade köttbullar är något helt annat. Att koka en buljong själv, rosta egna grönsaker eller baka sitt eget bröd är en helt annan upplevelse ? men många har tappat bort den kulturen.

Det handlar också om respekt för råvarorna. Förr i tiden tog man vara på hela djuret, man fermenterade, konserverade och lagade med kärlek. Idag slänger vi i oss pulvermos och korv stroganoff på färdig hackad "såsbas". Matkulturen har urholkats och ersatts av industriell massproduktion.

Jag menar inte att man aldrig får ta en genväg eller köpa något färdigt ibland ? men när vardagen nästan helt bygger på hel- och halvfabrikat är det ett symptom på en djupare problematik: brist på kunskap, intresse och ansvar. Att laga mat från grunden är en grundläggande livskunskap, och när den försvinner skapar vi en generation som inte kan ta hand om sin egen hälsa.

Så ja, jag tycker faktiskt det är dags att vi börjar ifrågasätta den här bekvämlighetshysterin. Vi behöver återta respekten för råvaror, lära oss uppskatta enkel husmanskost och sluta låtsas att pulvermos är "lika bra". För det är det inte.

Vet du vad hel- och halvfabrikat är?

Helfabrikat är t ex: bröd, fil, mjölk, pålägg, sylt

Halvfabrikat är t ex: mjöl, havregryn, ris, falukorv, pasta

Är det onyttig mat, tycker du?

Mkt av det du själv äter är nog hel- och halvfabrikat. Även om du bakar eget bröd så gör du det av halvfabrikat. 

Så använd inte dessa ord, för jag tror att det du menar är ultraprocessad och/eller mat/färdigmat. 

Så när du tycker andra är okunniga så blottar du din egen okunnighet. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vic) skrev 2025-09-16 11:25:17 följande:

Du sätter fingret på en viktig grej här. Det är jättelätt för mig att laga mat från grunden. Jag tycker som din man att det är roligt och avkopplande. Att laga storkok och äta samma maträtt tio portioner om, låter som rena döden för mig. Jag vill prova nytt och lagar minst ett nytt recept varje vecka. Det är en rolig utmaning att hitta recept som är näringsriktiga, vardagsprissatta och tidsmässigt gjorda för en tisdag mitt i veckan. Jag älskar det!

Ändå har jag full förståelse för dem som inte tycker som jag. Det finns en massa saker som jag tycker är oerhört trist och som inte alla ger mig energi. Jag tar inte ut mina barn på skogsutflykt om ingen står med en pistol mot mitt huvud. Jag försörjer ensam vår lokala skräddare, eftersom jag inte ser skillnad på nål och tråd. 

Och fastän jag älskar att laga mat, serveras också mina barn fiskpinnar eller köpa hamburgare ibland. Ibland kör det ihop sig och tiden räcker inte till. Och fastän mina barn huvudsakligen serveras hembakt bröd, hemrullade köttbullar och hemgjord såser, är det bästa de vet ändå polarbröd, varmkorv med bröd och hamburgare från Max. Det är liksom värsta lyxen, som en av dem uttryckte sig. 

Ja, det är ju olika vad man tycker är roligt och avkopplande. Jag är gärna ute i skogen med barnen och tycker att det är rätt rogivande att tvätta. Bra när man hittar någon i tvåsamhet som enkelt kan ta hand om det man själv ogillar.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-16 11:17:22 följande:
    Ja men nej.
    Att rulla köttbullar tar en stund men du gör ju inte köttbullar då till EN middag. Du kanske gör på 3kg färs. Den insatsen kan ge dig många middagar efter det sen. 

Det är ett självval att arbeta heltid (och ha resväg). Vi alla gör våra prioriteringar och vi prioriterar bra mat, matlagning tillsammans och samvaro i köket framför två heltidslöner.

Vi sparar massor med tid på att göra som jag beskrev det. Vi har färs i frysen men den ska tas fram och tinas. Steker jag 1,8kg på måndagen så blir det tacos måndag + lunchlådor till föräldrar + arbetande ungdom, middag dag två blir köttfärssås och spaghetti + lunchlådor onsdag till föräldrar + arbetande ungdom. Tisdag kväll plockar vi fram en påse "salladskyckling" som vi kallar det från frysen, dvs kyckling som jag/vi stekt upp och kryddat och vet precis vad den innehåller till skillnad från random fryspåsar ur disken. Det gör vi wraps av onsdag kväll. Helgerna har vi fritt för spontant matlagning där vi äter "färsk" mat om det har högre prio än att avstå halvfabrikat. Men även där med tänket att man kan laga volym för frys eller för att äta tex måndag kväll. 
    Fast att rulla köttbullar till många middagar kommer ändå att ta samma tid, bara att all tid läggs vid ett tillfälle. 

Det är inte ett självval att försörja sig, nej. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 11:54:24 följande:
    Fast att rulla köttbullar till många middagar kommer ändå att ta samma tid, bara att all tid läggs vid ett tillfälle. 

Det är inte ett självval att försörja sig, nej. 
    En stor del av att göra egna köttbullarna är ju inte rullandet. Planering, smaksättning, disk. Självklart går det snabbare att göra många på en gång! Jag som inte gillar matlagning lagar ofta så det räcker till minst en lunch också. En dubbel sats köttfärssås är inte dubbelt jobb t ex.
  • Anonym (Scrollande)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 09:57:57 följande:
    Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
    Är väl inte många som ägnar sig åt att träffa vänner idag, när allt sker på mobilen? Den tid folk INTE ägnar åt sina vänner kunde de ju förslagsvis använda till matlagning.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-16 11:58:30 följande:
    Är väl inte många som ägnar sig åt att träffa vänner idag, när allt sker på mobilen? Den tid folk INTE ägnar åt sina vänner kunde de ju förslagsvis använda till matlagning.
    Eller så väljer man att ändå träffa vänner den tid man har ledig. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 11:58:03 följande:
    En stor del av att göra egna köttbullarna är ju inte rullandet. Planering, smaksättning, disk. Självklart går det snabbare att göra många på en gång! Jag som inte gillar matlagning lagar ofta så det räcker till minst en lunch också. En dubbel sats köttfärssås är inte dubbelt jobb t ex.
    Faktum är ändå att det tar mer tid än många har, och jo, rullandet är det som är mer tidskrävande. 

Dubbel sats köttfärssås är nåt annat än att rulla dubbel sats köttbullar. Det fattar du ju själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 12:03:23 följande:
    Faktum är ändå att det tar mer tid än många har, och jo, rullandet är det som är mer tidskrävande. 

Dubbel sats köttfärssås är nåt annat än att rulla dubbel sats köttbullar. Det fattar du ju själv.
    Min poäng var att det inte tar dubbel tid att göra köttbullar till två måltider. Man slipper dubbel tid för smaksättning och disk och städning av kök. Men personligen väljer jag biffar för att slippa kladda så mycket överhuvudtaget.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (xxx) skrev 2025-09-16 11:28:56 följande:
    Vet du vad hel- och halvfabrikat är?

Helfabrikat är t ex: bröd, fil, mjölk, pålägg, sylt

Halvfabrikat är t ex: mjöl, havregryn, ris, falukorv, pasta

Är det onyttig mat, tycker du?

Mkt av det du själv äter är nog hel- och halvfabrikat. Även om du bakar eget bröd så gör du det av halvfabrikat. 

Så använd inte dessa ord, för jag tror att det du menar är ultraprocessad och/eller mat/färdigmat. 

Så när du tycker andra är okunniga så blottar du din egen okunnighet. 
    Fast är väl inte riktigt så orden används till vardags? Säger man att någon använder mycket halvfabrikat i matlagningen så brukar man mena falukorv och inte mjöl. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?