Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?
Jag har själv haft självskadebeteende som ung och för mig var det ett rop på hjälp , att bli sedd, hörd, uppmärksammad och nån som frågar hur jag mår och verkligen vill höra svaret, en förhoppning om att nån ska lösa mitt problem och att jag inte orkar kämpa själv.....samt en ventil för den ångest som rev och slet i hela kroppen. Ångest gör fysiskt så ont att man tror att kroppen ska slitas itu som en skivad Skogaholmslimpa Då kan tex skära sig vara rn form av ventil att få ångesten koncentrerad på ETT ställe och som är konkret. Jag slapp iallafall att hyperventilera om jag istället fick andas genom ett konkret sår.
Självskadebeteende är ju också ett sätt att kontrollera sin ångest. Ätstörningar tex är ju ett annat sätt men samma sak. Oftast går det hand i hand. Jag var snubblande nära att hamna i både anorexi och ortorexi (träningshets) men min omgivning hann slå larm före det gick så långt.
Jag fick så småningom hjälp via psykiatrin med samtal, mediciner, inläggning en period och så småningom en NPF-diagnos.
Jag är idag snart 50 år men bär fortfarande mina ärr på mina handleder och min ångest är alltid närvarande. Självskadebeteende ligger latent i kroppen och kan triggas av stressigt liv, höga förväntningar eller saker som sker i min omgivning.