• Anonym (Cn)

Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?

Det finns en väldigt bra bok om självskadebeteende som heter: "För att överleva" av Sofia Åkerman

Tyvärr finns den bara som ljudbok som ny på Adlibris, men den finns att köpa i pappersupplaga på second hand-antikvariat på nätet. 

Man kan nog låna den genom biblioteket också.
    Kan verklugen rekommendera den. 

Fokus behöver vara på att hantera ångesten, men det hoppas jag att dottern talar med psykologen om.

Sedan är det bra att tala med dottern om att det finns många sätt att finna sin väg i livet. Man behöver inte gå den direkta vägen genom gymnasiet och sedan till utbildning efter det. Ofta kan unga som har gjort det ångra sig lite, man har många år på sig att hitta rätt. Så att flickan inte känner sig stressad över att hon mår dåligt just nu. 

• Anonym (Cn)
    Anonym (2) skrev 2025-09-19 15:09:29 följande:
    Du har ju skilt dig två gånger, så jag skulle inte ge dina två äktenskap något. 
    Sedan när blev två barn inte något att räkna med? Mycket konstigt resonemang!

Personen har dessutom arbetat i hela sitt liv. 

Krävs det ett nobelpris och inga skilsmässor för att vissa ska bli nöjda? (Dessutom är det viktigaste att man själv är nöjd med sitt liv).
  • Anonym (Cn)
    Anonym (Dbt) skrev 2025-09-19 15:33:42 följande:

Jo det var kanske klumpigt uttryckt. För mig var det skillnad när hon skar sig Även om hon kände att hon ville dö och när hon faktiskt låg på en tågräls, och det enda som räddade henne var att det blivit något spår eller signalfel och någon såg henne.

Självskadebeteende är inte självmordsförsök.

Däremot är det proportionellr fler med självskadebeteende som också gör självmordsförsök. Men det är inte samma beteende. 

Självskadebeteende görs oftast för att reducera ångest av något slag.
  • Anonym (Cn)

Det finns en bra bok om flickor och högfungerande autism. Den heter "Att fejka arabiska".

• Anonym (Cn)
    Anonym (2) skrev 2025-09-24 22:57:18 följande:
    15 år är ingenting om man har lovat framför Gud till döden skiljer oss åt. 

Det handlar om ett ÄKTENSKAP.
    15 år är absolut ingenting.
    Du är konstig som hoppar på andra på det här sättet, i en tråd som handlar om något annat!
  • Anonym (Cn)

Om ungdomen har instabil personlighetsstörning så minskar terapimetoden DBT oftast just självskador. Det finns forskning som stöder det. Den innehåller direkta råd för att stå emot och göra annat. 

Men metoden är beforskad utifrån just diagnosen instabil personlighetsstörning, så det finns inga garantier för att den hjälper personer som har andra svårigheter.

Metoden är rätt personalintensiv, med både gruppundervisning/träning och en personlig kontakt med en terapeut. Kanske är det därför den inte används så mycket i psykiatrin. Men det finns delar i den som går bra att praktisera helt på egen hand, t.ex. alternativa beteenden istället för att skada sig.

I övrigt så är ju alla insatser bra som stabiliserar personen, så att ångest ej så lätt uppkommer. Det är just kärnan, att hjälpa personen att uppnå kroppslig balans (sömn, mat, dagsljus, dygnsrytm, viss rörelse o.s.v.) samt att klara att stå ut med svåra känslor (klara ångestvågen utan att t.ex. skära sig) som hjälper. 

Att ungdomen förstår att ångest inte är farligt, men väldigt utmattande och extremt obehagligt i sin värsta form. Då förstår ungdomen att det är bra att bara försöka ta sig igenom ångestvågen.

Metoden Tapping kan ibland hjälpa en del för att få ner stress. Finns enkla instruktioner på internet. Den används för att hjälpa personer med höga ångestnivåer efter övergrepp t.ex. Alltså mot PTSD. Den tar ner kroppens stress.

Sedan finns det allmänna metoder för att minska stress, som yoga och Qi gong. Vanliga lite längre promenader får också ner kortisolet (en stersshormon) en del, liksom lugn jogging. 

Ja det går att ta igen förlorad skoltid i högstadiet/gymnasiet i uppsamlingsår före gymnasiet och på KomVux. 

Om ungdomen är helt söndertrasad av ångest som kommer tätt i vågor och inte kan sova t.ex.,  så kan medicinering under en period med antidepressiv medicin lugna ner lite. Men på längre sikt är det bra om personen lär sig egna sätt att ta sig igenom när ångesten kommer. Och att hålla kroppen i lite balans för att bli motståndskraftigare.

Svar på tråden Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?