• Jimmy75

Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?

Anonym (2) skrev 2025-09-19 15:09:29 följande:
    Du har ju skilt dig två gånger, så jag skulle inte ge dina två äktenskap något. 
    Helt totalt off-topic. Håll dig till ämnet, som dessutom är väldigt allvarligt, eller håll tyst.
  • Jimmy75
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-19 12:06:48 följande:

Tillägg 1: Vi har ännu inte fått remiss till BUP utan vi går hos psykolog via Första linjen. 

Tillägg 2: Hon är inte alltid deppig och nere. Vi har stunder då hon pratar och skrattar med oss som vanligt. Ofta är det hon själv som söker kontakt då. 

Att det går till första linjen istället för BUP beror till stor del på vad man efterfrågar och hur man uttrycker sig i den egna vårdbegäran. Visserligen förväntar jag mig att psykologen på första linjen BÖR nämna om misstanke om NPF är befogad. Samtidigt låter det onekligen som att det bör undersökas. Även om det inte måste vara det är det väldigt vanligt att det ligger neuropsykiatriska svårigheter i botten när det ser ut såhär och det är viktigt att ha klarhet i vid val av behandlingsalternativ. Jag hade i första hand tagit upp den frågan med psykologen hon går till. Du bör kunna skriva till henne via 1177 så du inte behöver vänta en vecka vilket jag förstår kan kännas som en evighet när självskadande upptäcks. Sedan är det lätt för mig som inte är i det att säga detta....MEN.... det är samtidigt viktigt att våga vara lugn i detta. Det som är hjälpsökande från din sida kan samtidigt tolkas av din dotter som att du inte pallar höra det hon går och bär på och då sluter hon sig istället. Om hon inte själv pallar det vågar hon inte släppa det till någon annan om hon inte är helt säker på att den personen klarar det och där hjälper det sällan med att som förälder säga med ord att man klarar det, för barnet läser av och tolkar alla reaktioner och allt agerande. Fortsätt prata med och lyssna på din dotter när möjlighet ges, tala med lugn och var uppriktig men återhållsam att dra för stora växlar inför henne. Det tar lång tid för de här barnen att våga släppa garden, även gentemot sina föräldrar. Har en lika gammal dotter med benägenhet till samma saker du beskriver, men tack och lov, än så länge, inte alls av samma svårighetsgrad. Bemötandet behöver dock vara detsamma och det är skittufft....och om JAG tycker det som bara har en light situation i jämförelse med din förstår jag hur jobbigt ni har det.
  • Jimmy75
    Anonym (2) skrev 2025-09-27 10:47:01 följande:
    Finns inga allvarliga ämnen på familjeliv, allt är clownerier. 
    Det står ju dig fritt att tycka. Med det sagt finns det forumregler. Har anmält samtliga dina inlägg då de både är kränkande och off topic.
  • Jimmy75

Hade ju varit fint om moderatorer kanske kunde kunde kolla trådarna med jämna mellanrum och sköta den uppgiften så att såna inlägg som Anonym (2) plockades bort, tillsammans med användaren.

Svar på tråden Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?