Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Låt honom köra sin grej....det allra värsta som kan hända är ju att det kanske inte smakar så bra. Finns så mycket mer som går in i en sån här grej. Tycker inte det är något konstigt om han vill göra det här på sitt sätt eftersom det verkar vara vänner särskilt till honom. Kan ju finnas flera olika anledningar att han vill styra helt själv utan insyn. Det du möjligen kan göra är att på ett nyfiket och uppmuntrande sätt fråga honom varför han är så hemlighetsfull.

• Jimmy75
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:05:31 följande:
    Han hade kunnat få laga maten om han ville, men jag tycker att det är tråkigt att helt stängas ute i mitt eget hem. 

Jo jag fattar det, men du har absolut mest att vinna på att nyfiket ta reda på vad det handlar om än att gå in i det med bestämda uppfattningar och möjligen ta något personligt som kanske inte ÄR personligt. Det kan ju ha med andra saker att göra.

Och om du inte själv har minsta tveksamhet kring huruvida du reagerar rimligt så hade du väl inte skrivit tråden som du gör....eller???

• Jimmy75
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:28:28 följande:
    Grejen är att han får för sig sånt här ibland. Det kommuniceras inte innan och det är inte en överenskommelse. Problemet för mig blir att det är för snålt tilltaget och även om det är han som planerat allt, så tänker nog de flesta att jag är lika snål jag. Och det gör att jag skäms. I mitt hem ska ingen gå hungrig eller törstig och jag skulle aldrig få för mig att laga något som jag vet att en gäst inte äter, oavsett vad jag tycker om gästens kostval. Jag hade hellre tagit undan en del mat innan fläsket stoppades i, så att gästen kunde äta utan att peta. Och jag hade så klart aldrig lagat något som min man verkligen inte äter. Möjligen något som innehöll något han inte gillar, men då hade jag stämt av det innan. 

Vet du vad....bara för att sätta scenen rätt. Jag hade gjort och tänkt EXAKT som du....om det var jag själv, eller jag tillsammans med min partner som regisserade tillställningen och ville ha den. Så långt inte det minsta konstigt och jag förstår ditt resonemang. Men nu är ju detta (vad det verkar) hans vänner och hans show och då är det också rimligt, eller om inget annat, strategiskt att kliva åt sidan den stunden. Blir det sedan den katastrofen du föreställer dig så finns det ju anledning att problematisera kring det EFTERÅT.

Trots att jag delar din uppfattning om hur en sådan tillställning bör gå till så finns det också delar i det du säger som antyder att du möjligen och ibland tar lite mycket utrymme (obs jag gissar här och vet om det), och mellan raderna så halvt inkompetensförklarar du din partner, vilket inte känns så sympatiskt eller trevligt. Och om det nu speglar hur du verkligen tänker om din partner på ett djupare plans så har ni betydligt större utmaningar än den här middagsbjudningen.

• Jimmy75
    Kvittning skrev 2025-09-20 22:15:51 följande:
    Jag tycker det är skillnad att köpa och tvinga på genom att ställa fram innan gästerna kommer och att köpa utifall att och kunna plocka fram om man känner att det är bra i situationen som uppstår.
    Förvisso helt sant i sak, men det låter nästan på beskrivningarna som att mannen skulle kunna bli irriterad på det också och reagera med ?det är så typiskt dig att du aldrig har något förtroende för mig? och då har man ju likväl inte fått någon glädje av det för de inblandade. Nu finns det ju (förhoppningsvis) utrymme att prata om det eftersom han i elfte timmen kom till någon slags insikt. 
  • Jimmy75
    Anonym (Just me) skrev 2025-09-21 18:51:19 följande:
    Känner igen mig i TS kontrollbehov...:)  Jag tror faktiskt att jag hade inhandlat alkoholfritt och tilltugg innan, utan att prata med om honom. Sen när han en timma innan kommer på att han glömt detta, skulle jag bara " Voala, ! " - se vad jag har i den här påsen.

Hur som helst, jag är inte så mycket för att bestraffa eller skylla på  varandra i en relation.
    Nej, det brukar bara finnas förlorare i "the blamegame" både den som bestraffar/skyller på den andre såväl som mottagaren för det.
  • Jimmy75

Får jag fråga hur det har gått sen? Är det något ni har kunnat prata om efteråt?

Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?