Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:28:28 följande:
Grejen är att han får för sig sånt här ibland. Det kommuniceras inte innan och det är inte en överenskommelse. Problemet för mig blir att det är för snålt tilltaget och även om det är han som planerat allt, så tänker nog de flesta att jag är lika snål jag. Och det gör att jag skäms. I mitt hem ska ingen gå hungrig eller törstig och jag skulle aldrig få för mig att laga något som jag vet att en gäst inte äter, oavsett vad jag tycker om gästens kostval. Jag hade hellre tagit undan en del mat innan fläsket stoppades i, så att gästen kunde äta utan att peta. Och jag hade så klart aldrig lagat något som min man verkligen inte äter. Möjligen något som innehöll något han inte gillar, men då hade jag stämt av det innan.
Vet du vad....bara för att sätta scenen rätt. Jag hade gjort och tänkt EXAKT som du....om det var jag själv, eller jag tillsammans med min partner som regisserade tillställningen och ville ha den. Så långt inte det minsta konstigt och jag förstår ditt resonemang. Men nu är ju detta (vad det verkar) hans vänner och hans show och då är det också rimligt, eller om inget annat, strategiskt att kliva åt sidan den stunden. Blir det sedan den katastrofen du föreställer dig så finns det ju anledning att problematisera kring det EFTERÅT.
Trots att jag delar din uppfattning om hur en sådan tillställning bör gå till så finns det också delar i det du säger som antyder att du möjligen och ibland tar lite mycket utrymme (obs jag gissar här och vet om det), och mellan raderna så halvt inkompetensförklarar du din partner, vilket inte känns så sympatiskt eller trevligt. Och om det nu speglar hur du verkligen tänker om din partner på ett djupare plans så har ni betydligt större utmaningar än den här middagsbjudningen.