• Anonym (Matglad)

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:07:34 följande:
    Hans vänner är absolut inte likadana. De har alltid generösa bjudningar, med mycket tilltugg. Min man lagar mat så att det räcker, vägrar göra anpassningar (gästen får peta bort fläskköttet) och gästen får minsann vara nöjd med det som serveras. Dricker man inte vin finns det kranvatten, menar han. Han kan inte ens kosta på en flaska mineralvatten, eller ett par flaskor alkoholfri öl ifall någon vill ha det istället. 
    Det lät väldigt självcentrerat planerat. Särskilt som han inte planerar någon förrätt som kunde vara utan fläskkött! Dessutom får ingen avstå från alkohol tydligen, då får de dricka vatten.

Du får deköarera tydligt flr gästerna att det är din make som har planerat måltiden, så slipper du skämmas.
  • Anonym (Matglad)
    Anonym (Vi) skrev 2025-09-20 10:20:39 följande:
    Om det bara hämder när just dessa vänner ska komma så tycker jag att.det beteendet är O.K. Han tycker uppenbarligen att det är roligt att få bestämma själv i detta fall.

Däremot är det inte kul att han planerar rätter som två av de som ska äta middagen inte äter. Rätt konstogt tycker jag.
    Grejen är att han får för sig sånt här ibland. Det kommuniceras inte innan och det är inte en överenskommelse. Problemet för mig blir att det är för snålt tilltaget och även om det är han som planerat allt, så tänker nog de flesta att jag är lika snål jag. Och det gör att jag skäms. I mitt hem ska ingen gå hungrig eller törstig och jag skulle aldrig få för mig att laga något som jag vet att en gäst inte äter, oavsett vad jag tycker om gästens kostval. Jag hade hellre tagit undan en del mat innan fläsket stoppades i, så att gästen kunde äta utan att peta. Och jag hade så klart aldrig lagat något som min man verkligen inte äter. Möjligen något som innehöll något han inte gillar, men då hade jag stämt av det innan. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:04:46 följande:
    Du läser nog in alldeles för mycket. Under veckan har han köpt hem ingredienser som nu försvunnit. Eftersom jag lagar mycket mat, är det ingen konst för mig att gissa vad detta innebär för rätt. Eftersom jag levt med min man i många år, vet jag numera att han inte tänker på saker runt om. Förr om åren kunde gästerna stå tomhänta i en timme, utan något att dricka eller tugga på, tills han lagat klart huvudrätten. Sen började vi dela på planeringen (nej, jag tillrättavisade aldrig) och jag såg då alltid till att gästerna alltid har något att äta eller dricka. 

Men jag tycker också att det är pinsamt att bjuda på något som en av gästerna inte äter. I det här fallet fläskkött, som min man sannolikt anser att gästen får peta bort. 
    Det är väldigt mycket fokus från din sida på vad han gör fel, så det är inte så konstigt om han inte vill planera med dig.
  • Jimmy75
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:28:28 följande:
    Grejen är att han får för sig sånt här ibland. Det kommuniceras inte innan och det är inte en överenskommelse. Problemet för mig blir att det är för snålt tilltaget och även om det är han som planerat allt, så tänker nog de flesta att jag är lika snål jag. Och det gör att jag skäms. I mitt hem ska ingen gå hungrig eller törstig och jag skulle aldrig få för mig att laga något som jag vet att en gäst inte äter, oavsett vad jag tycker om gästens kostval. Jag hade hellre tagit undan en del mat innan fläsket stoppades i, så att gästen kunde äta utan att peta. Och jag hade så klart aldrig lagat något som min man verkligen inte äter. Möjligen något som innehöll något han inte gillar, men då hade jag stämt av det innan. 

Vet du vad....bara för att sätta scenen rätt. Jag hade gjort och tänkt EXAKT som du....om det var jag själv, eller jag tillsammans med min partner som regisserade tillställningen och ville ha den. Så långt inte det minsta konstigt och jag förstår ditt resonemang. Men nu är ju detta (vad det verkar) hans vänner och hans show och då är det också rimligt, eller om inget annat, strategiskt att kliva åt sidan den stunden. Blir det sedan den katastrofen du föreställer dig så finns det ju anledning att problematisera kring det EFTERÅT.

Trots att jag delar din uppfattning om hur en sådan tillställning bör gå till så finns det också delar i det du säger som antyder att du möjligen och ibland tar lite mycket utrymme (obs jag gissar här och vet om det), och mellan raderna så halvt inkompetensförklarar du din partner, vilket inte känns så sympatiskt eller trevligt. Och om det nu speglar hur du verkligen tänker om din partner på ett djupare plans så har ni betydligt större utmaningar än den här middagsbjudningen.

• Anonym (Fia)

Jag förstår din frustration, men det är nog bäst att låta honom hållas. En misslyckad middagsbjudning är pinsamt men det är inte hela världen.

• Fjäril kär
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:24:26 följande:
    Fjäril kär skrev 2025-09-20 10:15:25 följande:
    Vad hindrar dig från att åka och köpa åtminstone lite dricka?  
    Jag "får" inte för honom. Jag är så klart fri att gå och handla bäst jag vill, men han kommer att stänga ute mig ur köket och inte tillåta att jag ställer fram ens chips och dryck. 

Då ställer du fram det i vardagsrummet tex när dom kommit och låt din man bli sur. 

Antingen löser du problemet eller så får du skämmas i onödan och dessutom å dina egna vägnar när det finns lösningar.  

Eller ännu bättre,  ring gästerna och be dom ta med chips och dricka och swisha . Säg nåt om att din man glömde..   
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:05:31 följande:
    Han hade kunnat få laga maten om han ville, men jag tycker att det är tråkigt att helt stängas ute i mitt eget hem. 
    Fast du stängs väl inte ute ur ditt hem?

Måste du laga mat för att känna att du är hemma? Känner du dig utestängd när du inte lagar mat? Du överdriver enormt.

Sedan är ju klockan inte så mkt, så han hinner komplettera om han tycker att det behövs. 

Vad är det för maträtt han lagat, och vilken är ingrediensen som försvunnit?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:24:26 följande:
    Fjäril kär skrev 2025-09-20 10:15:25 följande:
    Vad hindrar dig från att åka och köpa åtminstone lite dricka?  
    Jag "får" inte för honom. Jag är så klart fri att gå och handla bäst jag vill, men han kommer att stänga ute mig ur köket och inte tillåta att jag ställer fram ens chips och dryck. 

Fast du, du kan ha sakerna någon annanstans. Sedan när gästerna kommer och han står och lagar mat plockar du fram, eller strax innan. Han kommer inte vägra släppa in dig i köket när ni har gäster. Köp även lite bröd till middagen som utfyllnad. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (S) skrev 2025-09-20 10:33:41 följande:
    Det är väldigt mycket fokus från din sida på vad han gör fel, så det är inte så konstigt om han inte vill planera med dig.
    Tycker inte du det är fel att man lagar mat som vissa gäster inte äter, att inte bjuda på en drink när de kommer och väntar på maten samt att inte laga tillräckligt med mat?
  • Anonym (Matglad)
    Anonym (Jane) skrev 2025-09-20 11:10:12 följande:
    Fast du stängs väl inte ute ur ditt hem?

Måste du laga mat för att känna att du är hemma? Känner du dig utestängd när du inte lagar mat? Du överdriver enormt.

Sedan är ju klockan inte så mkt, så han hinner komplettera om han tycker att det behövs. 

Vad är det för maträtt han lagat, och vilken är ingrediensen som försvunnit?
    Han har lagat en gryta i vilken han lagt ner sidfläsk. En gäst äter inte fläsk. Detta ska gästen sitta och peta bort under middagen. 

Jag känner mig inte alls utestängd om jag inte får laga mat. Men jag vill gärna att vi tillsammans kommer överens om saker som rör vårt gemensamma hem. Även om det är hans vänner så har jag träffat dem förr, jag kommer att träffa dem igen och de kommer hem till ett hem som också är mitt. 
Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?