• Anonym (K)

Vem är ansvarig för stulen rullator?

Sjukhuset insisterar på att man ska låna hem en för promenader, säger att den ska stå i trappuppgången. Patienten säger att det inte kommer gå, att det inte är ett område man lämnar saker obevakade sådär. De insisterar ändå. Den blir sen stulen.

• Svar på tråden Vem är ansvarig för stulen rullator?
  • Anonym (l)
    Anonym (GA) skrev 2025-09-21 15:32:00 följande:
    Då är det kanske dags att se till att denna person får ett kontaktnät. 

Om personen inte kan gå ut pga sin operation kommer personen att behöva hjälp med t ex handla av hemtjänsten. Då ber man hemtjänsten att bära upp den. 
    Alla vill eller kan helt enkelt inte ta hjälp av grannar. Personen kan ha ett kontaktnät eller hemtjänst så mycket den vill men det är ingen garanti att någon ska vara där precis när TS kommer hem. Det finns hemleverans av mat och TS verkar kunna gå om än försiktigt så det är inte säkert att det är något mer problem än just att få upp en rullator uppför trappan före den blir stulen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (l) skrev 2025-09-21 15:27:52 följande:

Även om det är patientens ansvar i slutändan kan jag tänka mig att det inte direkt är hjälpsamt om en vårdpersonal trycker på och försöker pressa någon som just ska bli utskriven från sjukhus trots att denne har farhågor om säkerheten. Är man helt slut kan man säga ja bara för att få tyst på någon... 

Precis vad jag också tänkte. Den som prackade på henne rullatorn bör få en tillsägelse och en påminnelse om att man ska lyssna på patienten. 

Det är inte bara kåta killar som behöver lära sig att respektera att nej betyder nej...
  • Anonym (GA)
    Anonym (l) skrev 2025-09-21 15:51:42 följande:
    Alla vill eller kan helt enkelt inte ta hjälp av grannar. Personen kan ha ett kontaktnät eller hemtjänst så mycket den vill men det är ingen garanti att någon ska vara där precis när TS kommer hem. Det finns hemleverans av mat och TS verkar kunna gå om än försiktigt så det är inte säkert att det är något mer problem än just att få upp en rullator uppför trappan före den blir stulen.
    Då så, då får ju personen ta konsekvenserna av sina val. Dvs ersätta rullatorn om nu sjukvården kräver det. 
  • Anonym (l)
    Anonym (GA) skrev 2025-09-21 16:25:02 följande:
    Då så, då får ju personen ta konsekvenserna av sina val. Dvs ersätta rullatorn om nu sjukvården kräver det. 
    Klart personen får göra det, det var aldrig några tvivel på det. Fortfarande inte schysst att lägga skuld på TS för vad grannar ev kan eller inte, inte heller hemtjänst som denne kanske inte ens har eller andra anhöriga. En rullator stjäls snabbt.
  • Lynx123

Tyvärr är det patientens ansvar. Hade hen kunna bevisa att den var fastlåst hade det dock kunnat gå på försäkringen 

• Anonym (l)

Sen ska man inte heller ha en rullator i trapphuset av brandskyddsskäl om det inte finns t.ex en barnvagnsparkering där den går att ställa.

• Anonym (0200)

Tror ändå att du klarar dig undan från att ersätta den. Jag lånade ett par kryckor, iofs från vc. När jag lämnade tillbaka dem efter mer än 6 veckor så bad jag om ursäkt och hoppades att inga förseningskostnader behövde betalas. Hon som jobbade i utlämningen av hjälpmedel sa att de kan omöjligt ha koll på hur lång tid alla behöver hjälpmedel och att man därför får låna på obestämd tid, så länge man själv behöver.
    Kan vara annorlunda på sjukhus.
    Strunta i att höra av dig bara. Låtsas att du fortfarande använder den, livet ut.
    Om du inte har det gott ställt och har råd att betala några tusen för en rollator för att lätta samvetet förstås, men det är ju långt ifrån alla som har.
    Behöver du en ny?
    Förklara situationen precis som du gjort här. Vore hjärtlös att kräva en person på en stulen rollator om patienten inte vetat om att det följer med en rollator hem efter operation och kunnat förbereda ett lås eller en bärare.
    De som körde sjuktransporten hem hade väl kunnat bära upp rollatorn till hallen åtminstone!

• Anonym (GST)
    Anonym (GA) skrev 2025-09-21 15:32:00 följande:
    Då är det kanske dags att se till att denna person får ett kontaktnät. 

Om personen inte kan gå ut pga sin operation kommer personen att behöva hjälp med t ex handla av hemtjänsten. Då ber man hemtjänsten att bära upp den. 
    Säg att du inte vet hur det funkar bara.
  • Farbror Grön

Måste jag invända mot de flesta svaren i denna tråd.

Rent juridiskt är det säkert patientens ansvar. Men riktigt uselt av vårdpersonalen att insistera på att skicka med en rullator när patienten säger att det inte funkar. Och har de sagt att den kan förvaras i trappuppgången så hade jag inte betalat utan att bråka och protestera.

Svar på tråden Vem är ansvarig för stulen rullator?