• Anonym (Nyopererad)

Hallux valgus-operation. Ni som gjort, hur var det för er efteråt?

Jag gjorde i torsdags, 4 dagar sedan en hallux valgus-operation där man sågade av benet och fäste med skruv. Det var mycket hastig information och jag är inte helt på det klara med vad jag har att vänta nu. 

Jag ska ha foten i högläge och enbart gå nödvändiga steg i en vecka. Efter det fick jag typ känna efter vad jag klarade. När jag frågade kring belastning så förstod jag att det inte var tal om promenade iaf. 

Min specialsko ska jag så fort jag ska ta steg i tre veckor tills de tar stygnen. 

Ni som gjort samma operation. När kunde ni stödja bra på foten igen? Har ni själva känt av belastning kontra behov av vila? 

Just nu är de få stegen till badrummet svåra. Gör ont och är allmänt obekvämt i foten. 

tacksam för svar 

• Svar på tråden Hallux valgus-operation. Ni som gjort, hur var det för er efteråt?
  • Anonym (Hm)

Jag har inte gjort operationen själv, men min mor har. Hon hade väldigt väldigt ont de första veckorna och det tog en bra månad innan hon kunde ta någon promenad ens till brevlådan. Hon gjorde samma operation som du och fick skruv och minns jag rätt var det efter cirka två månader som hon kunde gå mer ordentligt. Hon blev fortfarande snabbt trött i foten och klagade länge på smärta och ömhet. Det var tydligt för henne när hon behövde vila och när hon kunde ta ett steg till. I början kunde hon behöva vila 1-2 dagar efter en promenad då foten blivit påfrestad, men idag, 2,5 år senare är hon jättenöjd att hon gjorde operationen, men gud vad hon påpekade att hon ångrade den det första halvåret. Det verkar vara en himla tuff process, så krya på!

• Anonym (Nyopererad)

Stort tack för ditt svar!

Jag har anat att processen är lång och det är skönt att läsa att det är normalt och att det ger sig med tiden. 

Skönt att din mamma idag är nöjd och bra i foten. 

Jag hoppas på en mycket bättre fot till sommaren. Så får jag väl ge vinterhalvåret åt detta. 

Svar på tråden Hallux valgus-operation. Ni som gjort, hur var det för er efteråt?