• Anonym (Ledsen)

Vill inte kyssas längre

Hejsan, 

Jag är just nu gravid i vecka 24 och har sedan 3 veckor tillbaka varit sängliggande på grund av förkortad cervix. Jag får gå på toa, duscha och ta mig något att äta, sedan ska jag ta det lugnt och inte vara upprätt för länge. Detta har lett till att min man får göra ett väldigt tungt jobb här hemma. 
    Jag har verkligen försökt visa min uppskattning av allt han gör och påpekat hur mycket jag önskar att jag kan hjälpa till. Han har då sagt att han förstår hur jag känner och att han vet att om jag hade kunnat så hade jag gjort det. 

Det fysiska började avta redan innan på grund av att vi inte visste hur det skulle bli, om jag skulle bli beordrad sängläge eller inte. Jag kände av det men försökte liksom ändå hålla god tid. Den veckan vi fick reda på att jag skulle behöva ligga ner större delen av toden fick vi också reza på att jag verklogen skulle försöka att inte bli förkyld, för nysningar och host osv var kunde vara påfrestande för cervix. Min man var då snabb med att säga att vi skulle hålla oss fråm att pussas för han kände sig lite risig i halsbe. Jag godtog detta. Dock blev jag sjuk i alla fall så jag sa lite skömtsamt att nu kan vi ju mysa lite ändå varpå han svarade att vi kanske inte hade samma sjukdom. Han vill heller inte kramas lika myckey som förut och jag känner mig liksom "rädd" för att en försöka då jag hellre är utan än att få en halvdan kram liksom. Nu är vi båda skapligt friska men han vill äbdp inte. Har försökt att pussas men får en liten puss vid mungipan. 

Jag fattar att det är jobbigt att behöva ta allt men jag har ju inte valt detta själv och varför betyder det att man inte kan visa kärlek till sin partner? 
    Vet inte varför jag skrev detta men behövde bara skriva av mig, känner mig så otroligt världelös, lat och ledsen just nu. 

• Svar på tråden Vill inte kyssas längre
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (En annan pappa.) skrev 2025-09-25 10:34:41 följande:

Om du läser tillbaka och räknar antalet förklaringar så tror jag att du själv kan konstatera att detta var ett nytt rekord gällande antal förklaringar.
    Jag ser och förstår dina förklaringar.
    Jag har inte sagt att någon av dina förklaringar är direkt fel.
    Men jag betraktar det allra mesta som bortförklaringar.

Dina förklaringar hjälper dig att fastställa att du inte har gjort något fel, men att han har gjort fel. 
    På vilket sätt tycker du helt ärligt att detta hjälper dig och er att lösa eller åtminstone förbättra era gemensamma utmaningar i er ömsesidiga relation?

Om du inte klarar förstå vart jag vill komma så tror jag att det beror på att du inte vill förstå.
    Du vill finna förklaringar som visar att du inte har gjort något fel, i stället för att du konstruktivt och på konkret sätt försöker finna vägar för att lösa eller förbättra era ömsesidiga utmaningar.

Min åsikt är att ägna sig åt att reda ut och förklara vem som har rätt och vem som har fel, förklara vem har gjort mest rätt respektive gjort mest fel, är direkt kontraproduktivt.
    Det hjälper på inget sätt er att gemensamt lösa era utmaningar, utan tvärtom gör det värre. Värre för dig, värre för din man, och framförallt mycket värre för er gemensamma och ömsesidiga relation.

Det är givetvis bekvämt för dig att tro att du har gjort allt och tro att du vet vad han innerst inne tycker och känner.
    Kanske för att du inte på djupet vill veta?
    Vi vet alla, du vet, att man mycket sällan får reda på hela sanningen, vad som på djupet är sant, bara genom att ställa frågan. Oftast, kanske alltid, krävs det mycket mer än att ställa frågan och det krävs mer än att välja den enkla vägen att tro på det första svaret man får.

Rent generellt, och säkerligen i ditt fall, är det bättre att i stället för att söka och ägna sig åt bortförklaringar är det mycket bättre att välja att ägna sig åt det första och det mest grundläggande, att åtminstone alltid ställa följdfrågan, att på djupet ta reda på: "-Varför då?"
    Åtminstone om man har ett ärligt intresse att få reda på svaren. 
    Att ta reda på "varför då" ger massor, och i ditt fall t ex fördjupad ömsesidig förståelse och det avslöjar dolda behov, alltså ger dig kunskap om vilka behov han har som är okända för dig.

..............................
    (På förekommen anledning, till alla som bara klarar fokusera på rätt eller fel... Självfallet bör han bemöta dig på samma sätt. Men det är ju en helt annan sak. Han har inte startat denna tråden och det är omöjligt för mig att kommunicera detta till honom.)

Du har heller inte svarat på vad du tycker att jag kan göra mer än vad jag redan har gjort. Mer än att fortsätta fråga honom saker och ting.
    Och vad ör det för bortförklaringar ja kommer med? Du kommer med påståenden om saker och ting samt ställer vissa frågor och hur ska man då kunna bemöta det utan att förklara eller berätta från ett annat perspektiv? 

Men att hela tiden fråga saker och ta upp saker för diskussion gör inte heller saken bättre. Tillslut blir det tjatigt och då blir det ingen bra kommunikation. 
    Om jag frågar honom om allt det jag redan har förklarat och han väljer att inte svara hur menar du då att jag ska förbättra vår ömsesidiga relation?

Det handlar inte om vem som har gjott rätt och vem som har gjort fel. Mitt första inlägg handlade om hur jag kände, inte vad han har gjort för fel. Att jag har försökt berätta hur jag könner. Har inte någon gång försökt säga att han gör fel eller att jag har rätt.
    Och varför ska jag som kvinna då inte kunna tala om för min man hur jag upplever denna situationen och sedan försöka prata om det i sin helhet, hans känsor inkluderade. 
    Det är inte svårt att säga "Just nu orkar jag inte med fysisk kontakt, eller jag tänker inte på det just nu för att...". SOM det har varit tidigare i vår relation när det har varit upp och ned med livet generellt. Och då vet man om det och vet att det inte beror på en själv. 

Jag är ledsen för att det har blivit som det har blivit och att jag saknar hans varma kärleksfulla sätt. Förstår inte varför du tycker att det är så konstigt?
  • Anonym (Ledsen)
    Finländsk skrev 2025-09-25 10:50:04 följande:
    Haha, jo det blev ju en ganska passande beskrivning av hans beteende.

Det kliar verkligen i fingrarna att svara honom igen, men det är ju antagligen lönlöst. Jag tror ändå inte han bara vill vara elak, tycker det känns som att han faktiskt tror på vad han skriver. Men bra att du inte tar åt dig.

Jag tycker inte du ska släppa det här med din mans avståndstagande från närhet. Det verkar ju inte vara bara fysisk närhet som saknas? Har inga goda råd, men jag hoppas det löser sig. Prata absolut om det här med någon inom vården.
    Haha verkligen!

Elak kanske var fel uttryckt men förstår vad du säger. 

Jag ska inte släppa det, men tänker heller inte tjata. Nej, det är mer än så vilket för att den uteblivna fysiska biten blir så mycket värre. Speciellt när man inte får svar på det man undrar. 
  • Anonym (Pim)

TS har ju försökt att fråga mannen på flera sätt och har inte fått svar! Vad mer kan hon göra än att dra sig tillbaka och fundera på hur hon har gjort gentemot honom? Hon har ju ingen samtalspartner i sin man just ny.

• Anonym (En annan pappa)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-09-25 10:53:54 följande:
    Du har heller inte svarat på vad du tycker att jag kan göra mer än vad jag redan har gjort. Mer än att fortsätta fråga honom saker och ting.
    Och vad ör det för bortförklaringar ja kommer med? Du kommer med påståenden om saker och ting samt ställer vissa frågor och hur ska man då kunna bemöta det utan att förklara eller berätta från ett annat perspektiv? 

Men att hela tiden fråga saker och ta upp saker för diskussion gör inte heller saken bättre. Tillslut blir det tjatigt och då blir det ingen bra kommunikation. 
    Om jag frågar honom om allt det jag redan har förklarat och han väljer att inte svara hur menar du då att jag ska förbättra vår ömsesidiga relation?

Det handlar inte om vem som har gjott rätt och vem som har gjort fel. Mitt första inlägg handlade om hur jag kände, inte vad han har gjort för fel. Att jag har försökt berätta hur jag könner. Har inte någon gång försökt säga att han gör fel eller att jag har rätt.
    Och varför ska jag som kvinna då inte kunna tala om för min man hur jag upplever denna situationen och sedan försöka prata om det i sin helhet, hans känsor inkluderade. 
    Det är inte svårt att säga "Just nu orkar jag inte med fysisk kontakt, eller jag tänker inte på det just nu för att...". SOM det har varit tidigare i vår relation när det har varit upp och ned med livet generellt. Och då vet man om det och vet att det inte beror på en själv. 

Jag är ledsen för att det har blivit som det har blivit och att jag saknar hans varma kärleksfulla sätt. Förstår inte varför du tycker att det är så konstigt?

Du upplever bl a att han har upphört med sitt varma och kärleksfulla sätt. 
    Om du vill göra något åt den saken så behöver du ta reda på "-Varför då".
    Och detsamma gäller för alla andra saker som du räknar upp.

Tycker du att jag har helt fel i följande?
    du vet att man mycket sällan får reda på hela sanningen, vad som på djupet är sant, bara genom att ställa frågan.

Oftast, kanske alltid, krävs det mycket mer än att ställa frågan,
    och det krävs mer än att välja den enkla vägen att tro på det första svaret man får
    D v s OM du nu verkligen vill få reda på varför...

Jag tycker inte alls något är konstigt.
    Tvärtom har jag försökt att konkret ge tips och råd hur du ska kunna finna orsaker och jag har på konstruktivt sätt försökt ge exempel på olika sätt för dig att finna ut varför.

Jag kan inte se att det skulle fylla något syfte, att det skulle kunna hjälpa dig på något enda sätt, om jag bara skulle hålla med om alla de förklaringar som du lägger fram.

Självfallet är det meningslöst att tjata eller att fortsätta fråga samma saker på samma sätt.
    Men du känner honom, om du är seriöst intresserad att nå resultat så behöver du använda din begåvning och din känsla för hur du ska gå tillväga.

Jag hoppas du åtminstone har insikt om att om du fortsätter att göra lika så kan du inte förvänta dig någon förändring, kan inte förvänta dig något annat resultat än samma som du hittills har fått.

• Anonym (Pim)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-25 17:44:27 följande:

Du upplever bl a att han har upphört med sitt varma och kärleksfulla sätt. 
    Om du vill göra något åt den saken så behöver du ta reda på "-Varför då".
    Och detsamma gäller för alla andra saker som du räknar upp.

Tycker du att jag har helt fel i följande?
    du vet att man mycket sällan får reda på hela sanningen, vad som på djupet är sant, bara genom att ställa frågan.

och det krävs mer än att välja den enkla vägen att tro på det första svaret man får
    D v s OM du nu verkligen vill få reda på varför...

Jag tycker inte alls något är konstigt.
    Tvärtom har jag försökt att konkret ge tips och råd hur du ska kunna finna orsaker och jag har på konstruktivt sätt försökt ge exempel på olika sätt för dig att finna ut varför.

Jag kan inte se att det skulle fylla något syfte, att det skulle kunna hjälpa dig på något enda sätt, om jag bara skulle hålla med om alla de förklaringar som du lägger fram.

Självfallet är det meningslöst att tjata eller att fortsätta fråga samma saker på samma sätt.
    Men du känner honom, om du är seriöst intresserad att nå resultat så behöver du använda din begåvning och din känsla för hur du ska gå tillväga.

Jag hoppas du åtminstone har insikt om att om du fortsätter att göra lika så kan du inte förvänta dig någon förändring, kan inte förvänta dig något annat resultat än samma som du hittills har fått.

Sedan kan der ju vara så att han inte vill berätta om orsaken, i alla fall inte just nu.

Annars hade han väl svarat när TS upprepade gånger hade frågat honom och visat sig orolig över situationen.
  • Anonym (En annan pappa)
    Anonym (Pim) skrev 2025-09-26 17:20:15 följande:
    Sedan kan der ju vara så att han inte vill berätta om orsaken, i alla fall inte just nu.

Annars hade han väl svarat när TS upprepade gånger hade frågat honom och visat sig orolig över situationen.
    Ja.
    Du kanske missade att jag skrev:
    och det krävs mer än att välja den enkla vägen
  • Anonym (Pim)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-26 18:16:31 följande:
    Ja.
    Du blandar ihop två saker.

Dels de frågor TS ställer till sig själv, som ofta handlar om vad hon gör, och vad mer hon skulle kunna göra för att underlätta situationen.

Dels de frågor hon ställer till till sin kille, om vad som är tokigt.

Du menar att TS är oärlig i sin kommunikation med sig själv? Hur i herrans namn kan du veta det? Du framställer det som att du vet precis hur hon lurar sig själv, och på grund av det inte vet hur hon ska ställa frågorna till sin kille. 

TS har i alla fall känt killen i flera år och och det har inte du, Så hon vet väl vad som brukar fungera!

Nej dina inlägg är sofistikerade sätt att göra TS förvirrad. Handlar det om projektioner från din sida? 

Du låtsas veta mer om TS och hennes förhållande än hon själv. Varför säger du inte i så fall hur hon skulle kunna göra ?

Nej, du är inte seriös, men bäddar in det hela i ett kvasi-seriöst resonemang.. 
  • Anonym (Linns)

Klassiskt fall av man som tycker synd om sig själv, inte kombination med oro såklart. 

Han har helt enkelt fått smaka på en hundradel av vad det generellt innebär att vara en kvinna i ett förhållande. Och då behöver han inte ens bära bebisar i sin kropp utan bara dra ett stort lass hushållsarbete... 

Förstår att du är besviken, TS. Men dåligt samvete ska du inte ha. Det är tamejfan alltid fel person som har dåligt samvete. Jag tycker att män är rätt kassa, men en sak är de otroligt bra på: Att klä sig i gigantiska offerkoftor. 

Mitt manshat åt sidan så kanske din man är ett av få bra exemplar och då gissar jag att allt handlar om oro från hans sida och att han har svårt att förvalta sina känslor. Men "han menar säkert inget illa"...

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-26 18:16:31 följande:
    Ja.
    Har man varit tillsammans i 10 år så ska det inte behövas mer än att fråga. 
    Kan man inte föra en normal diskussion med sin partner utan måste undanhålla vad som är fel spelar man ett spel och det är då inte sunt någonstans och det är psykiskt elakt.
    Så nej jag tänker inte hitta andra sätt att lirka ur något från min man när vi i normala fall har en vuxen kommunikation om det är något som stör.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Pim) skrev 2025-09-26 18:59:36 följande:
    Du blandar ihop två saker.

Dels de frågor TS ställer till sig själv, som ofta handlar om vad hon gör, och vad mer hon skulle kunna göra för att underlätta situationen.

Dels de frågor hon ställer till till sin kille, om vad som är tokigt.

Du menar att TS är oärlig i sin kommunikation med sig själv? Hur i herrans namn kan du veta det? Du framställer det som att du vet precis hur hon lurar sig själv, och på grund av det inte vet hur hon ska ställa frågorna till sin kille. 

TS har i alla fall känt killen i flera år och och det har inte du, Så hon vet väl vad som brukar fungera!

Nej dina inlägg är sofistikerade sätt att göra TS förvirrad. Handlar det om projektioner från din sida? 

Du låtsas veta mer om TS och hennes förhållande än hon själv. Varför säger du inte i så fall hur hon skulle kunna göra ?

Nej, du är inte seriös, men bäddar in det hela i ett kvasi-seriöst resonemang.. 
    Kan inte annat än att hålla med dig ❤️
Svar på tråden Vill inte kyssas längre