• Anonym (Ledsen)

Vill inte kyssas längre

Hejsan, 

Jag är just nu gravid i vecka 24 och har sedan 3 veckor tillbaka varit sängliggande på grund av förkortad cervix. Jag får gå på toa, duscha och ta mig något att äta, sedan ska jag ta det lugnt och inte vara upprätt för länge. Detta har lett till att min man får göra ett väldigt tungt jobb här hemma. 
    Jag har verkligen försökt visa min uppskattning av allt han gör och påpekat hur mycket jag önskar att jag kan hjälpa till. Han har då sagt att han förstår hur jag känner och att han vet att om jag hade kunnat så hade jag gjort det. 

Det fysiska började avta redan innan på grund av att vi inte visste hur det skulle bli, om jag skulle bli beordrad sängläge eller inte. Jag kände av det men försökte liksom ändå hålla god tid. Den veckan vi fick reda på att jag skulle behöva ligga ner större delen av toden fick vi också reza på att jag verklogen skulle försöka att inte bli förkyld, för nysningar och host osv var kunde vara påfrestande för cervix. Min man var då snabb med att säga att vi skulle hålla oss fråm att pussas för han kände sig lite risig i halsbe. Jag godtog detta. Dock blev jag sjuk i alla fall så jag sa lite skömtsamt att nu kan vi ju mysa lite ändå varpå han svarade att vi kanske inte hade samma sjukdom. Han vill heller inte kramas lika myckey som förut och jag känner mig liksom "rädd" för att en försöka då jag hellre är utan än att få en halvdan kram liksom. Nu är vi båda skapligt friska men han vill äbdp inte. Har försökt att pussas men får en liten puss vid mungipan. 

Jag fattar att det är jobbigt att behöva ta allt men jag har ju inte valt detta själv och varför betyder det att man inte kan visa kärlek till sin partner? 
    Vet inte varför jag skrev detta men behövde bara skriva av mig, känner mig så otroligt världelös, lat och ledsen just nu. 

• Svar på tråden Vill inte kyssas längre
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Linns) skrev 2025-09-26 19:16:22 följande:

Klassiskt fall av man som tycker synd om sig själv, inte kombination med oro såklart. 

Han har helt enkelt fått smaka på en hundradel av vad det generellt innebär att vara en kvinna i ett förhållande. Och då behöver han inte ens bära bebisar i sin kropp utan bara dra ett stort lass hushållsarbete... 

Förstår att du är besviken, TS. Men dåligt samvete ska du inte ha. Det är tamejfan alltid fel person som har dåligt samvete. Jag tycker att män är rätt kassa, men en sak är de otroligt bra på: Att klä sig i gigantiska offerkoftor. 

Mitt manshat åt sidan så kanske din man är ett av få bra exemplar och då gissar jag att allt handlar om oro från hans sida och att han har svårt att förvalta sina känslor. Men "han menar säkert inget illa"...

Så kan det givetvis vara. Dock är detta så långt från hans vanliga person och därför är det så svårt.
    Dock har vi aldrig varit i en liknande situation och i nornala fall så har vi delat på alla sysslor. Men det är klart, kanske har offerkoftan åkt på och han tycker att det är jobbigt. Men det tänker jag inte ta ifrån honom för han får känna att det är jobbigt. 
    Men man kan ju göra det snyggt. 
  • Anonym (En annan pappa)
    Anonym (Pim) skrev 2025-09-26 18:59:36 följande:
    Du blandar ihop två saker.

Dels de frågor TS ställer till sig själv, som ofta handlar om vad hon gör, och vad mer hon skulle kunna göra för att underlätta situationen.

Dels de frågor hon ställer till till sin kille, om vad som är tokigt.

Du menar att TS är oärlig i sin kommunikation med sig själv? Hur i herrans namn kan du veta det? Du framställer det som att du vet precis hur hon lurar sig själv, och på grund av det inte vet hur hon ska ställa frågorna till sin kille. 

TS har i alla fall känt killen i flera år och och det har inte du, Så hon vet väl vad som brukar fungera!

Nej dina inlägg är sofistikerade sätt att göra TS förvirrad. Handlar det om projektioner från din sida? 

Du låtsas veta mer om TS och hennes förhållande än hon själv. Varför säger du inte i så fall hur hon skulle kunna göra ?

Nej, du är inte seriös, men bäddar in det hela i ett kvasi-seriöst resonemang.. 
    Jag vet inte vad som driver dig, men det verkar som att du strävar efter att få till en diskussion som hamnar väldigt långt från ämnet?

Du är självfallet fri att känna, tycka och tro precis vad du vill.
    Det gäller för dig liksom för TS, för mig, och för alla medlemmar.

Jag har försökt att besvara trådstarten och TS, jag har på seriöst sätt försökt vidga perspektiven och öppna för fler alternativ att se på den problematik som TS beskriver i trådstarten och i flera inlägg.
    Jag hoppas och tror att på det sätt jag har försökt göra detta har varit till nytta för diskussioner i tråden och till nytta för TS.

Hoppas du känner och tycker att det du har skrivit också har varit till nytta för TS och för diskussioner i tråden?

Sedan hur du känner och tycker gällande det jag har skrivit, det spelar givetvis ingen som helst roll i sammanhanget, det är inte till någon nytta vare sig för tråden eller för den problematik som TS beskriver.
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-09-26 20:05:26 följande:
    Har man varit tillsammans i 10 år så ska det inte behövas mer än att fråga. 
    Kan man inte föra en normal diskussion med sin partner utan måste undanhålla vad som är fel spelar man ett spel och det är då inte sunt någonstans och det är psykiskt elakt.
    Så nej jag tänker inte hitta andra sätt att lirka ur något från min man när vi i normala fall har en vuxen kommunikation om det är något som stör.
    Jag håller med om att det skulle vara bäst om man inte ens skulle behöva göra mera än att ställa en fråga, att man inte skulle behöva "lirka" fram något.
    Men oavsett vad både du och jag tycker om den saken så vet vi att verkligheten ofta eller alltid ser annorlunda ut.
    Du har rätt.
    Men i verkligheten är det är sällan eller ens aldrig så enkelt som du väljer att avfärda saken.

Jag håller med dig om att man kan välja att se på resten så som du beskriver.

Dock håller jag inte med om att det går bortförklara och bara avfärda med att det skulle vara psykiskt elakt. Jag är ganska övertygad att det kan finnas något annat än elakhet som den bakomliggande orsaken.

Den intressanta frågeställningen för dig borde väl mer vara vilket resultat du vill ha, sett ur ditt eget perspektiv?
    Vill du ha ett annat resultat?
    Om du kan konstatare att allt är hans fel, att du har gjort rätt, har du då, i och med detta, uppnått det resultat du önskar dig?

Nej, självfallet inte.
    Utfallet har inte ändrats överhuvudtaget.

Vill du verkligen uppnå ett annat resultat?
    Hur ska du då se på saken, hur ska du då agera för att uppnå det resultat du önskar dig?

För uppenbarligen hjälper det dig inte, du uppnår inte det resultat du önskar, genom att bara konstatera, förklara och fastställa att det är hans fel medan du har rätt och du har gjort rätt.

Om både du och jag har konstaterat att du har rätt,
    räcker det för dig? Har du då uppnått det resultat du önskar?

Eller önskar du dig, för din egen skull, ett annat resultat?
    Hur och vad gör du i så fall för att uppnå ett annat resultat?
  • Anonym (Pim)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-28 12:03:12 följande:
    Jag vet inte vad som driver dig, men det verkar som att du strävar efter att få till en diskussion som hamnar väldigt långt från ämnet?

Du är självfallet fri att känna, tycka och tro precis vad du vill.
    Det gäller för dig liksom för TS, för mig, och för alla medlemmar.

Jag har försökt att besvara trådstarten och TS, jag har på seriöst sätt försökt vidga perspektiven och öppna för fler alternativ att se på den problematik som TS beskriver i trådstarten och i flera inlägg.
    Jag hoppas och tror att på det sätt jag har försökt göra detta har varit till nytta för diskussioner i tråden och till nytta för TS.

Hoppas du känner och tycker att det du har skrivit också har varit till nytta för TS och för diskussioner i tråden?

Sedan hur du känner och tycker gällande det jag har skrivit, det spelar givetvis ingen som helst roll i sammanhanget, det är inte till någon nytta vare sig för tråden eller för den problematik som TS beskriver.
    Det du skriver är för flummigt formulerat för att det ska kunna vara till nytta. Prata ur skägget!

Eller också hamdlat det om den vanliga diskussionen här på FL, ifall man kan lita på det TS  i tråden skriver?

Vi kan ju bara gå på den information som lämnas. Allt annat är spekulationer. Vill TS lura sig själv, så är det inget vi kan göra något åt.
    Anonym (Pim) skrev 2025-09-28 12:26:33 följande:
    Det du skriver är för flummigt formulerat för att det ska kunna vara till nytta. Prata ur skägget!

Eller också hamdlat det om den vanliga diskussionen här på FL, ifall man kan lita på det TS  i tråden skriver?

Vi kan ju bara gå på den information som lämnas. Allt annat är spekulationer. Vill TS lura sig själv, så är det inget vi kan göra något åt.

Hoppas att du med det du skrivit i dina inlägg då är till mycket större nytta för trådämnet och för TS än det jag har skrivit.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-28 12:22:23 följande:
    Jag håller med om att det skulle vara bäst om man inte ens skulle behöva göra mera än att ställa en fråga, att man inte skulle behöva "lirka" fram något.
    Men oavsett vad både du och jag tycker om den saken så vet vi att verkligheten ofta eller alltid ser annorlunda ut.
    Du har rätt.
    Men i verkligheten är det är sällan eller ens aldrig så enkelt som du väljer att avfärda saken.

Jag håller med dig om att man kan välja att se på resten så som du beskriver.

Dock håller jag inte med om att det går bortförklara och bara avfärda med att det skulle vara psykiskt elakt. Jag är ganska övertygad att det kan finnas något annat än elakhet som den bakomliggande orsaken.

Den intressanta frågeställningen för dig borde väl mer vara vilket resultat du vill ha, sett ur ditt eget perspektiv?
    Vill du ha ett annat resultat?
    Om du kan konstatare att allt är hans fel, att du har gjort rätt, har du då, i och med detta, uppnått det resultat du önskar dig?

Nej, självfallet inte.
    Utfallet har inte ändrats överhuvudtaget.

Vill du verkligen uppnå ett annat resultat?
    Hur ska du då se på saken, hur ska du då agera för att uppnå det resultat du önskar dig?

För uppenbarligen hjälper det dig inte, du uppnår inte det resultat du önskar, genom att bara konstatera, förklara och fastställa att det är hans fel medan du har rätt och du har gjort rätt.

Om både du och jag har konstaterat att du har rätt,
    räcker det för dig? Har du då uppnått det resultat du önskar?

Eller önskar du dig, för din egen skull, ett annat resultat?
    Hur och vad gör du i så fall för att uppnå ett annat resultat?
    Så om man är i en relation och ens partner frågar vad som är fel och man aktivt undanhåller sin partner detta. Hur menar du då att partnern ska lirka fram vad som är fel?
    Komma krypande på all 4 och be om ursäkt för vad som än har hänt? Köpa presenter och be om ursäkt och igen fråga vad som är fel? Ordna en dejt night och hoppas att ens partner ska bli så glad att hen tar upp problemet självmant? 

Fortfarande handlar det inte vem som har rätt och vem som har fel i förhållandet. Har inte ens nämnt det själv, det äe du som tagit upp det. 
  • Anonym (Pim)

Nej din partner verkar inte vilja prala om det som gör att han har distanserat sig.

Det du kan göra är att ta hand om dig själv och göra så gott det går i situationen! Med barnen.

Så som du ju verkar göra.

Anonym (Ledsen) skrev 2025-09-28 12:51:55 följande:
    Så om man är i en relation och ens partner frågar vad som är fel och man aktivt undanhåller sin partner detta. Hur menar du då att partnern ska lirka fram vad som är fel?
    Komma krypande på all 4 och be om ursäkt för vad som än har hänt? Köpa presenter och be om ursäkt och igen fråga vad som är fel? Ordna en dejt night och hoppas att ens partner ska bli så glad att hen tar upp problemet självmant? 

Fortfarande handlar det inte vem som har rätt och vem som har fel i förhållandet. Har inte ens nämnt det själv, det äe du som tagit upp det. 
    Vill du verkligen, önskar du för din egen skull, uppnå ett annat resultat?

Om svaret är ja (?)
    hur ska du då se på saken, hur ska du då agera för att uppnå det resultat du önskar dig?
  • Anonym (Pim)
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-28 17:12:30 följande:
    Vill du verkligen, önskar du för din egen skull, uppnå ett annat resultat?

Om svaret är ja (?)
    hur ska du då se på saken, hur ska du då agera för att uppnå det resultat du önskar dig?
    Allt har man inte inflytande över. Ibland är saker svåra att påverka. Det kan vara saker utanför hemmet som påverkar partnens beteende, hur ska TS kunna ändra det?
    Anonym (Pim) skrev 2025-10-01 12:04:06 följande:
    Allt har man inte inflytande över. Ibland är saker svåra att påverka. Det kan vara saker utanför hemmet som påverkar partnens beteende, hur ska TS kunna ändra det?
    Det är fullkomligt givet att man alltid har möjlighet skaffa sig själv någon typ av inflytande över människor som står en nära, särskilt en partner som står en nära och som man har en långvarig relation med. 

(Åtminstone så länge det handlar om någorlunda vanliga och normala människor i någorlunda vanliga och normala relationer, om det inte handlar om droger eller liknande avarter.)
Svar på tråden Vill inte kyssas längre