• Anonym (S)

Bjuder inte på mat pga ekonomi

Hur vanligt är det att man inte bjuder barnens kompisar på mat pga begränsad ekonomi? Är det något dina barn har upplevt eller något som du själv begränsar pga ekonomi?

• Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi
  • Anonym (bjuder alltid)

Jag upplever faktiskt att vi i bekantsapskretsen som har det mer knapert är de som bjuder barnens kompisar på mat mest frikostigt. De som har det bättre ställt bjuder mindre.

Jag ser alltid till att alla barn som är hemma vid middagstid får mat, om deras föräldrar inte säger något annat, trpts att jag tjänar bara precis över socbidrag, och får gå dit om jag till exempel haft några vabdagar. 

• Anonym (m)

Verkar jättekonstigt, tror vederbörande att aldrig dens unge kommer bli bjuden? Eller varför skulle de förlora på det ekonomiskt?

• Anonym (H)

Hur vet man att någon bjuder/inte bjuder pga ekonomin? Är det verkligen något som sägs rakt ut? Dessutom kan orsaken vara något helt annat som inte har med pengar att göra överhuvudtaget.

• Anonym (l)
    Anonym (m) skrev 2025-09-22 16:59:52 följande:

Verkar jättekonstigt, tror vederbörande att aldrig dens unge kommer bli bjuden? Eller varför skulle de förlora på det ekonomiskt?

Snarare ditt tvivel som är jättekonstigt. Har man knappt råd att ge sina egna barn mat idag spelar det ingen roll om Kurt bjuder ditt barn på mat om tre veckor.
  • Anonym (Abc)

Nu har jag inte små barn längre men jag minns att det ofta blev skevt eftersom vårt hem fungerade som någon slags fritidsgård.
    Blir dyrt att hålla 3 extra ungar med mat. Sen lät jag dock alla äta som ville.

Men jag förstår de som tycker det blir för mycket ibland. Ofta bor ju barnen nära så det är ju inga problem att gå hem och äta. Finns ju en del ungar som åt både hos oss och hemma hos sig själva.

• Anonym (m)
    Anonym (l) skrev 2025-09-22 17:15:50 följande:
    Snarare ditt tvivel som är jättekonstigt. Har man knappt råd att ge sina egna barn mat idag spelar det ingen roll om Kurt bjuder ditt barn på mat om tre veckor.
    Om det är så extremt på gränsen möjligen. Men det vet vi ju inte. Och har ungen aldrig blivit bjuden eller fått gratis mat någonstans tidigare? Eller någon annan av familjemedlemmarna som ingår i hushållsekonomin?
  • Anonym (l)
    Anonym (m) skrev 2025-09-22 17:44:24 följande:
    Om det är så extremt på gränsen möjligen. Men det vet vi ju inte. Och har ungen aldrig blivit bjuden eller fått gratis mat någonstans tidigare? Eller någon annan av familjemedlemmarna som ingår i hushållsekonomin?
    Det är vanligtvis inte en krav att bjuda tillbaka om någon bjuder ens barn på mat utan ett val den föräldern gjort att ge mat åt ett annat barn.
  • Anonym (Knapert)

Vi hade det rätt knapert när ungarna bodde hemma och hade svårt att få pengarna att räcka till. Jag och min man har alltid varit av uppfattningen  att barnens kompisar ska äta hemma hos sig och inte ligga andra familjer till last. För mig är det ren fräckhet/ oförskämdhet när föräldrar tycker att man minsann ska bjuda barnens kompisar på middag, utan hänsyn till eller vetskap om familjens ekonomi.

• EpicF

Jag tror faktiskt det är vanligare än man tror.

Ja, mina barn har på sätt och vis upplevt/upplever det men inte så att de märkt eller tänkt över det. De har ett par kompisar där de alltid blir hemskickade vid middagstid. 

Jag vet att det är pga de två familjerna har ansträngd ekonomi och helt enkelt inte har råd att utfodra ett ekstra barn. Då får de avstå annat, vilket de självklart inte ska behöva göra. Så min barn (och andra barn som är på besök) blir hemskickade. För barnen är detta fullt normalt. 

• Studentpappa

Det beror ju på, finns ju gott om föräldrar som skickar iväg sina ungar som på ett gratis kollo. Där blir man ju mest less på att vara gratis barnvakt för att dom ska pilla sig i naveln. Sitter inte i ekonomin då, utan att det är pissig stil.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi