Inlägg från: Anonym (Nn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nn)

Konstgjord attraktion?

Ja, kanske det. På samma sätt kan jag önska att det fanns nåt piller (ofarligt sådant) som höjde sexlusten. Men men..

• Anonym (Nn)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-22 21:23:33 följande:
    Av vilken anledning då? Man måste inte ha sex om man inte har lust med det.
    Det är ändå trevligt att ha en sexdrift och känna av denna i sin vardag. Jag blir då gladare av detta åtminstone. Det påverkar livet i övrigt också. Sexlust ger mer livslust.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-23 01:34:26 följande:
    Är det glädje du är ute efter så finns det piller för sånt. (Också)
    Om det är antidepressiva du tänker på så är det ingen bra idé. Jag är inte deprimerad.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-23 02:11:12 följande:
    Haha va? Jag saknar att känna lusten - jag saknar naturligtvis inte sexet så länge jag inte har lust till det. Hm ... har du själv någonsin haft någon sexlust? Om du har det så förstår du nog vad jag menar? Men jag tänker att du kanske aldrig haft det? Det skulle ju i så fall förklara hur du kan undra över detta 😊
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-22 21:35:42 följande:
    Det är ändå trevligt att ha en sexdrift och känna av denna i sin vardag. Jag blir då gladare av detta åtminstone. Det påverkar livet i övrigt också. Sexlust ger mer livslust.
    Exakt så.Ja, det finns så klart droger, men det kanske inte är det bästa att ta till. För jag förutsätter att du inte tänker på antidepressiva preparat - SSRI och SNRI - eftersom de inte öht funkar på det sättet. 

Låg sexlust behöver ju inte orsakas av depression. Ibland är den naturligt låg bara. Könshormonerna blir mindre starka i takt med åldern.

Själv känner jag sexlust först 1-2 dagar innan mens och även efter att mensen nästan är över, i ungefär två veckor från den punkten. Då är man också i sin mest fertila period i menscykeln.

Efter dessa 14 dagar så sjunker östrogen och progesteronnivåerna igen och sexlusten minskar, hos mig upphör den ganska abrupt. Det är väl biologiskt "rätt" helt enkelt. 

Jag hade gärna känt mer lust än så men det är svårt när mina hormoner styr mig åt motsatt håll. Inte mycket man kan göra tyvärr.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-23 13:20:54 följande:
    Nej ? alltså, nämnandet av antidepressiva hade inte nåt att göra med avsaknad av sexlust; den kommentaren gällde anonym ö:s förslag om hur man kan öka sin livsglädje. Jag håller helt med dig - även om depression så klart kan vara en orsak så är det nog vanligare att det är hormonerna som spökar - på grund av ålder eller nåt annat. 
    Det lät på honom som att ens egen önskan om en högre sexlust skulle bottna i depression.

Jag tror inte att så är fallet hos mig. Jag känner ju lust ibland, bara det att denna är väldigt starkt knuten till min fertilitet och vi kvinnor är ju mer fertila i vissa perioder av menscykeln. Jag tänker att det hela är logiskt. 

En vecka innan mens så är det nog inte naturens "mening" att vi kvinnor ens ska ha sex. Tänk på hur man känner sig då med humörsvängningar och PMS. Och hur kroppen svullnar och man får hormonfinnar, känner sig inte fysiskt attraktiv.

Allt detta beror ju på att könshormoner och fertiliteten sjunker i kvinnans kropp. Sexlust och fertilitet hänger också ihop till stor del.
Svar på tråden Konstgjord attraktion?