Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?

Ja, man bör som med allt annat på internet vara källkritisk till det man läser och de svar aom ChatGPT svarar. 

• EpicF

Jag frågade ChatGPT om hur många högskolepoäng Distriktssköterskesjuksköterske programet var. ChatGPT 60 högskolepoäng. 
    Jag frågade två gånger och fick samma svar, 69 högskolepoäng. 

Fakta är att Distriktssköterskeprogrammet är på 75 högskolepoäng. 

Så man kan inte alltid lita på att allt stämmer. Ibland kan det vara fel. 

• EpicF
    DrW skrev 2025-09-24 21:17:17 följande:
    Det här är ett bra exempel. Som van LLM-användare kan jag se ett antal troliga anledningar till att det blev fel här. Vilket gör att jag också kan undvika dem. Är man inte van så ser man inte detta, och då blir det också ofta fel.
    ChatGPT erkände dock sitt fel när jag påpekade det 😂
  • EpicF
    DrW skrev 2025-09-25 15:14:14 följande:

Alltså. Ett papper och en penna är ganska värdelösa om du inte kan skriva eller rita. En bil är värdelös om du inte kan köra. Google är värdelöst om du inte kan googla. ChatGPT är värdelös om du inte kan använda ChatGPT. 

Jag är läkare/forskare och sparar ca 1-2 h per dag i snitt tack vare AI. Jag kan gå hem 15 istället för 16. Inte för att jag ställer alla komplicerade frågor till ChatGPT, utan för att jag vet vad mina olika modeller kan hjälpa mig med och använder dem därefter. 

Som sagt, testa. 

Sen är det skillnad på gratisversionen, plus och PRO, kanske jag ska tillägga. Och även att ha testat AI för ett år sedan vs idag. Men det går utmärkt att enbart köra gratisversionen för att få en inblick i hur det funkar.

Väldigt svårt att tro på att du är läkare/forskare. 
Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?