Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?

Den mängd felaktig info som jag sett av folk som blint delar från ChatGPT är av komiskt stora mått... Fel som en vanlig googling inte ger (- automatiskt AIsvar).

En språkmodell. Inte något allvetande.

• Anonym (D)
    vxx skrev 2025-09-24 21:05:25 följande:

Vill bara flika in en sak till... Google har aldrig varit något sanningsverktyg i sig heller. Som sagt, det är en sökmotor som lika gärna kan leda en till källor med felaktig information, såväl som källor med korrekt information.

Självklart kräver googling också också ett mått av källkritik men google brukar inte ge mig lika knäppa svar som AI gör på samma frågor iaf och det går snabbt att välja en bra källa. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 16:13:52 följande:
    Då har jag nog anledning att tro mer på vad du säger, då du är forskare och läkare än andra här. Verkar som om flera uttalar sig generaliserande utan att egentligen veta.

Flera som du inte har någon som helst aning om vad de har för yrken och bakgrunder...

• Anonym (D)
    Anonym (Rick) skrev 2025-09-25 20:46:45 följande:
    Med tanke på DrWs svag finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta vederbörande.
    Hela dennes svar är superluddigt och säger inget om hur AI:n hjälper i yrket så det skulle jag kunna se som icke trovärdigt. Eller trovärdigt. Vem vet. Personen har rätt i att du inte kan lita på en anonym användare här och vilket yrke den faktiskt har.
  • Anonym (D)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 19:15:06 följande:
    Den tanken slog mig förstås också, men personen postade inte dubbelanonymt så då såg jag det som mera trovärdigt.
    Så en ny användare som lika gärna kan ta stulit sin användarbild är mer trovärdig än oss andra bara för att vi försöker hålla anonymiteten? Jag skulle aldrig nämna mitt yrke på FL och verkligen inte när användarnamnet syns. Ingen lust att bli PM:ad med frågor eller äventyra min anonymitet för den delen.
  • Anonym (D)
    Anonym (Rick) skrev 2025-09-25 20:55:27 följande:
    Fokusera på vad han skriver istället.

Jag kan av hans svar att döma konstatera att DrW är klok i sitt användande av AI. 

Självklart har jag läst och inläggen är fortfarande väldigt luddiga. Vilket alla inlägg som lovprisar AI på FL brukar vara vilket gör det mindre lockande än konkret info skulle.

Skulle inte heller tillskriva personen något kön.

Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?