Anonym (40+ happy Man) skrev 2025-10-05 10:05:54 följande:
Små saker i vardagen blir lätt bortglömda tyvärr. Det här går båda vägarna, små komplimanger, beröringar och spontana kyssar/kramar gör att man känner sig attraherad av sin partner men ökar även ens egna attraktion sin partner.
Det här förklarar ju sen en generell attraktion för sin partner, men vad får då en kvinna att ta initiativ till sex? Vad får "bägaren att rinna över", eller är det mer som "börjar bli länge sen, kanske bästa att ta initiativ nu".
Eller är det alltid väldigt spontant och olika från gång till gång utan nån återkommande "trigger"?
De flesta män tar inititiv till sex då de blir upphetsade av olika situationer (ex. För mig de jag räknade upp i trådstarten för att nämna några), betyder ju dock inte att jag automatiskt förväntar mig sex i de situationerna.
Men skulle säga att män mer kan tända till av återkommande situationer (iaf för mig).
Efter alla år kan jag läsa av fruns humör rätt så bra, så jag vdt när det inte är läge för att ta inititiv till sex. Vi har sex 1-2 ggr i veckan, i perioder kan de va mindre.
Jag skulle som sagt tro att hon har responsiv sexlust, dvs. att hon inte så lätt får spontan lust till sex utan behöver "sättas igång".